رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس اتاق اهواز در شورای گفتگوی استان تأکید کرد؛

سند چشم‌انداز 20 ساله خرما تدوین شود

تازه‌ترین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خوزستان با موضوع خرما برگزار شد.

21 مرداد 1396
کد خبر : 9671
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز با تأکید بر لزوم احداث شهرک فناوری خرما در استان خوزستان گفت: همه سازمان‌ها باید برای تدوین برنامه جامع خرما تلاش کنند تا سند چشم‌انداز 20 ساله تشکیل شود.

شهلا عموری در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خوزستان که با موضوع خرما برگزار شد، تصریح کرد: باید تجار را ترغیب کرد که در زمینه خرما کار کنند ضمن اینکه باید تدوین قوانین جدید یا تعدیل قوانین موجود در راستای ایجاد تحول در صنعت بسته‌بندی نیز در دستور کار قرار بگیرد.

عموری خاطرنشان کرد: ایجاد بازار عرضه مستقیم خرما از دیگر اقداماتی است که می‌تواند به توسعه خرمای استان کمک کند.

او با بیان اینکه در دنیا سه هزار رقم و در ایران 400 رقم خرما وجود دارد، تصریح کرد: در استان خوزستان 75 رقم خرما استحصال می‌شود که بالاترین رقم آن از سال‌های 89 تا 95، خرمای استعمران بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز تصریح کرد: در استان خوزستان 62 درصد کل تولیدات باغی خرما است و سالانه 190 هزار تن خرما در استان خوزستان تولید می‌شود که از این میزان، 60 هزار تن به مصرف داخلی، 20 هزار تن مصرف صنعتی، 40 هزار تن صادرات به سایر استان‌ها و 70 هزار تن آن به صادرات خارجی اختصاص می‌یابد.

به گفته عموری، استان خوزستان پس از استان کرمان، دومین استان کشور در زمینه میزان تولید خرما است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ادامه داد: 64 واحد بسته‌بندی در استان وجود دارد که بیشترین تعداد واحدها در شهرستان شادگان است. 2 واحد تبدیلی نیز در استان وجود دارد.

عموری محدودیت شدید کمی و کیفی آب، فرسودگی باغات، گرد و خاک، خرده مالکی اراضی و عدم پوشش بیمه‌ای از مهم‌ترین مشکلات بخش تولید خرمای استان عنوان کرد.

رئیس اتاق اهواز افزود: در بخش بسته‌بندی با توجه به اینکه کارگاه‌ها به‌صورت سنتی عمل می‌کنند و واحدهای تولیدی کمبود نقدینگی دارند، رعایت نکردن اصول بهداشتی، کاهش سطح دانش فنی و کمبود نهاده‌های بسته‌بندی از مشکلات موجود در این بخش است.

او ادامه داد: در بخش بازرگانی نیز با توجه به اینکه پایانه صادراتی خرما در استان نداریم، هزینه صادرات خرما از استان افزایش می‌یابد؛ همچنین توان شرکت در نمایشگاه‌های خارجی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان ما وجود ندارد.

عموری تصریح کرد: بالا رفتن هزینه حمل‌ونقل داخلی و خارجی، عدم وجود شرکت حمل‌ونقل بومی در استان نیز یکی از مشکلات مهم در این بخش است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز بیان کرد: در شهرستان آبادان 13 هزار هکتار سطح زیر کشت خرما با میزان تولید سالانه 74 هزار تن و در شهرستان شادگان نیز که بالاترین سطح زیر کشت خرما در استان را دارد حدود 53 هزار تن خرما تولید می‌شود.

مشکل کم‌آبی شادگان مشکل بزرگی در قیمت خرما ایجاد می‌کند

در ادامه این نشست، رئیس انجمن ملی خرمای ایران نیز گفت: درصورتی‌که مسئله کم‌آبی شادگان حل نشود قطعاً دچار مشکل بزرگی خواهد شد و قیمت فعلی خرما نیز پایدار نخواهد بود.

محسن رشید فرخی اظهار کرد: باید از انتقال آب خوزستان جلوگیری به عمل آورد چراکه علاوه بر امنیت غذایی، امنیت آبی نیز دچار مخاطره می‌شود.

وی گفت: باید توجه داشت که سد گتوند دومی، سومی و چهارمی نیز می‌تواند در کمین باشد؛ همین‌الان نیز EC آب به‌راحتی قابل اصلاح نیست.

رشید فرخی بابیان اینکه 25 درصد محصولات باغی و میوه‌جات کشور از استان خشک کرمان تولید می‌شود، گفت: درحالی‌که خوزستان ظرفیت و شرایط بسیار فراتر از کرمان را دارد اما به لحاظ تولید و بهره‌وری در رتبه‌های پایین‌تری قرار دارد.

 

رئیس انجمن ملی خرمای ایران بیان کرد: میزان صادرات خرما درگذشته 12 درصد بود که با برطرف کردن مشکلاتی که در انبارداری وجود داشت در حال حاضر از میزان یک‌میلیون و یک‌صد تن تولید خرما، 20 درصد آن صادر می‌شود و مابقی مصرف داخلی است.

رشید فرخی افزود: مشکلاتی همچون ریز گردها و برخی شرایط نامطلوب جوی که منجر به کاهش محصول می‌شود موجب افزایش قیمت شده که این امر قدرت صادرکننده را در بازارها کاهش می‌دهد؛ البته امسال خوبی برای خرما بوده و خرما از قیمت مناسبی برخوردار است.

وی گفت: می‌توان از ظرفیت پژوهشی موجود استفاده کرده و 4 و یا 5 استان فعال درزمینهٔ تولید خرما را نیز به‌وسیله آن تحت پوشش قرار داد.

رشید فرخی با بیان اینکه الفبای اقتصاد بر پایه عرضه و تقاضاست، یادآور شد: این بازار است که قیمت را تعیین می‌کند و خرید تضمینی راهگشا نیست.

شهرک فراوری خرما در شادگان ایجاد می‌شود

همچنین در این نشست رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان گفت: به دنبال آن هستیم تا شهرک فرآوری خرما را با اولویت شهرستان شادگان در استان اجرایی کنیم.

امید حاجتی اظهار کرد: بر اساس آمار سالانه کشاورزی، خوزستان رتبه دوم کشور را ازنظر سطح زیر کشت دارد اما در زمینه تولید محصولات کشاورزی در رتبه ششم کشور قرار داریم و این مسئله بیانگر آن است باید بر روی بهره‌وری محصولات کشاورزی در استان تلاش بیشتری انجام بگیرد.

حاجتی افزود: سطح زیر کشت خوزستان با جایگاه استان در تولید محصولات کشاورزی بر اساس آمارهای اعلام‌شده تناسب ندارد و در این زمینه باید کار بیشتری انجام شود. علی‌رغم این وضعیت به جهت کیفیت خرمای تولیدشده در استان، رتبه اول کشور را در بحث صادرات داریم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان عنوان کرد: در همه تولیدات وقتی زنجیره ارزش‌افزوده تولید کامل شود به صلاح همه بخش‌ها است. در بحث فرآوری خرما در استان خوزستان سازمان جهاد کشاورزی برنامه‌ریزی‌های خوبی را مدنظر دارد. در این خصوص به دنبال آن هستیم تا شهرک فرآوری خرما را با اولویت شهرستان شادگان اجرایی کنیم.

حاجتی اظهار کرد: سازمان برنامه‌ریزی و بودجه استان این آمادگی را دارد تا در توسعه زیرساخت‌های تولید محصولات کشاورزی و کمک به ارزان شدن تسهیلات اعطایی به فعالان این بخش همکاری داشته باشد.

موضوعات :
در همین رابطه