رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در سمینار گردشگری و اثر آن در توسعه پایدار اتاق اصفهان مطرح شد

برند شهری اصفهان به‌زودی رونمایی می‌شود

سمینار گردشگری و اثر آن در توسعه پایدار و اکوسیستم‌های کارآفرینی در اتاق اصفهان برگزار شد.

22 مرداد 1396
کد خبر : 9695
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 

سمینار گردشگری و اثر آن در توسعه پایدار و اکوسیستم‌های کارآفرینی با حضور مسئولین، منتخبین شورای شهر و فعالان این بخش به همت کمیسیون برند و گردشگری در اتاق اصفهان برگزار شد.

رئیس اتاق اصفهان در این سمینار گفت: اتاق بازرگانی با شعار اتاق برای همه و همه برای نجات اقتصاد در ترویج صنعت گردشگری در اصفهان از هیچ فعالیتی فروگذار نبوده است.

سید عبدالوهاب سهل‌آبادی افزود: توسعه فرودگاه اصفهان به‌عنوان یکی از زیرساخت‌های گردشگری همواره موردتوجه هیات نمایندگان اتاق اصفهان بوده و در این راستا فعالیت‌های قابل‌توجهی صورت گرفته است.

سهل‌آبادی مهم‌ترین موضوع گردشگری را برند شهری اصفهان عنوان کرد و گفت: انتخاب برند شهری پس از دو سال فعالیت پیگیر توسط کمیسیون گردشگری و برند شهری اتاق صورت گرفت و به‌زودی رونمایی می‌شود.

رئیس اتاق اصفهان تأکید کرد: استان اصفهان دیگر کشش ایجاد کارخانه ندارد. صنعت گردشگری به‌عنوان مزیت استان موردتوجه فعالان اقتصادی و مسئولین دولتی قرارگرفته است.

وی گردشگری سلامت را یکی دیگر از مزیت‌های اصفهان برشمرد و افزود: کشورهای عربی و اسلامی می‌تواند کشورهای هدف گردشگری سلامت اصفهان شوند و با راه‌اندازی شهرک سلامت می‌توان گردشگران قابل‌توجهی در این زمینه جذب کرد.

سهل‌آبادی خواستار استفاده از فرصت‌های پیش‌آمده برای استان توسط فعالان اقتصادی شد و اظهار کرد: استان اصفهان بیشترین مالیات را در بین استان‌ها پرداخت می‌کند و بیشترین نرخ بیکاری را دارد. چنانچه از پتانسیل‌های استان استفاده شود شاهد کاهش نرخ بیکاری خواهیم بود.

ورود گردشگر به اصفهان 4 برابر سال 91 شده است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان در این نشست از رشد 4 برابری گردشگران اصفهان نسبت به سال 91 خبر داد و گفت: استان اصفهان به غیر آثار تاریخی دارای جاذبه‌های بوم گردی است که گردشگران داخلی و خارجی قابل‌توجهی به آن جذب‌شده است.

فریدون الهیاری تصریح کرد: تعداد اقامتگاه‌های بوم گردی از 34 واحد سال 91 به 208 واحد در 18 شهرستان در سال 96 رسیده است.

نیاز صنعت گردشگری اصفهان به حرکت تدریجی و مستمر

استاد رشته گردشگری دانشگاه ویسکانسن امریکا در این نشست گفت: صنعت گردشگری نیاز به حرکت آرام و تدریجی دارد و نباید یک‌مرتبه شهر و مردم را غافل‌گیر و هیجانی رفتار کرد.

جعفرجعفری با اشاره به تجربه بارسلونا و ونیز در جذب گردشگر بیش از ظرفیت شهر و روبرو شدن با مشکلات متعدد، گفت: هم‌خوان و هم ساز بودن میهمان و میزبان موتلفه مهم صنعت گردشگری است. گردشگران را باید پذیرفت تا مردم آنان را بپذیرند و بین گردشگر و مردم تناسب برقرار باشد.

جعفری اظهار کرد: خواستار ایجاد هتل‌ها و رستوران‌های کوچک متناسب با حجم گردشگر فعلی هستیم. ساخت هتل‌ها و رستوران های بزرگ در شرایطی که حجم گردشگر اندک است منطقی نیست.

وی نبود سرویس بهداشتی تمیز در سطح شهر اصفهان را یکی از چالش‌های گردشگران خارجی دانست و افزود: برخی از اقامتگاه بین‌راهی اصفهان و تهران دارای سرویس بهداشتی بیش از استانداردهای بین‌المللی است.

جعفری تمرکز بر جمعیت مسلمان جهان و قرار دادن آنان به‌عنوان جامعه هدف گردشگری ایران را پیشنهاد کرد و گفت: برای جذب این جمعیت باید برنامه‌ریزی دقیقی صورت گیرد تا این بازار برای صنعت گردشگری ایران حفظ شود. سالانه 120 میلیون چینی به اقصا نقاط جهان سفر می کنند. ایران باید جذب بخشی از این گردشگران را در دستور کار قرار دهد و برای آنان محیط و غذای مناسب فراهم کند.

استاد رشته گردشگری دانشگاه، آشنایی مشاغل مرتبط با گردشگری با زبان گردشگران را یکی از ملزومات این بخش برشمرد و بیان کرد: در کشورهای گردشگر پذیر یک گارسون رستوران با پنج زبان برای پذیرایی از گردشگران آشنایی دارد.

جعفری بیان کرد: برقراری ارتباط با کشورها یکی از زیرساخت‌های صنعت گردشگری است. نبودن در این دهکده امکان رشد و بالندگی به صنعت گردشگری را نخواهد داد. همچنین صلح و امنیت، زیرساخت‌های فیزیکی، برنامه‌ریزی دقیق و ارتباطات گسترده از ملزومات صنعت گردشگری است که برای توسعه این صنعت باید همه بخش‌ها همسو باهم رشد کنند.

وی با اشاره به وجود نظرات متعدد و برخی مخالف صنعت گردشگری گفت: نبایدهایی که مطلوب جامعه در صنعت گردشگری است باید مشخص شود و برای آن برنامه‌ریزی کرد. تمرکز بر بایدها ممکن است فرصت‌های بسیاری را از دست بدهد و از طرفی نتیجه چندانی حاصل نکند.

استان اصفهان به صنعت باکیفیت پاک نیاز دارد

سید عبدالحسین ساسان استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان نیز در این نشست گفت: استان صنعتی اصفهان دیگر کشش تولید آلودگی از سوی واحدهای صنعتی را ندارد و به صنعت باکیفیت پاک نیاز دارد.

علی نادری مشاور عالی اتاق اصفهان نیزدر این نشست از توجه اتاق بازرگانی به توسعه پایدار استان خبر داد و گفت: صنعت گردشگری به‌عنوان یکی از مزیت‌های اصلی استان شناخته‌شده و کمیسیون گردشگری و برند شهری به دنبال رونق این صنعت در استان است.

وی ایجاد مثلث گردشگری ایران شامل شهرهای اصفهان، شیراز و یزد و ایجاد دبیرخانه مشترک در اتاق اصفهان را گامی عملیاتی در رونق این صنعت عنوان کرد.

مهدی مقدری منتخب شورای شهر اصفهان نیز در این نشست گفت: حکمرانی خوب در اقتصاد شهر می‌تواند زمینه توسعه بخش‌های مولد و خدماتی را فراهم سازد. ثبات، نفی خشونت و پایداری امنیت می‌تواند به توسعه صنعت گردشگری اصفهان کمک کند.

مقدری خواستار تدوین نقشه راه گردشگری برای سال 1400 اصفهان شد و افزود: شورای شهر و شهرداری می‌تواند ریل‌گذاری صنعت گردشگری اصفهان را با همکاری سازمان‌های متولی به‌خوبی انجام دهد.

موضوعات :
در همین رابطه