رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد

نانوایی‌ و میوه‌فروشی در صدر شکایات مردمی

مدیرکل امور حقوقی و تعزیرات سازمان حمایت می‌گوید: ۸۵ درصد شکایات مردمی در تیرماه مربوط به کالا و ۱۵ درصد مربوط به حوزه خدمات بوده است و گران‌فروشی و کم‌فروشی در صدر گزارش‌ها قرار دارد.

24 مرداد 1396
کد خبر : 9743
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مدیرکل امور حقوقی و تعزیرات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد: از مجموع شکایات مردمی در تیرماه، ۸۵ درصد مربوط به کالا و ۱۵ درصد مربوط به خدمات است؛ به‌طوری‌که بیشترین گزارش در بخش کالایی از نان و میوه و سبزیجات و در بخش خدمات از پارکینگ شهری و تعمیرگاه‌های خودروهای سبک بوده است. همچنین گران‌فروشی و کم‌فروشی در صدر تخلف گزارش‌های دریافتی است.

غلامرضا صارمیان با تشریح عملکرد تلفن ۱۲۴ ستاد خبری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها در تیرماه، افزود: این سامانه  ابزار نظارتی مردم بر عملکرد بازار است. طی تیرماه سال جاری درمجموع ۱۴ هزار و ۱۰۰ فقره شکایت مردمی در خصوص تخلفات صنفی و غیر صنفی از طریق تلفن ۱۲۴ ستاد خبری  استان‌ها دریافت شده که از این تعداد ۷۳ درصد شکایات مورد رسیدگی قرار گرفته است و ۲۷ درصد باقی‌مانده نیازمند کار کارشناسی یا استعلام از مراجع ذیربط است.

وی ادامه داد: از مجموع شکایات ۸۵ درصد مربوط به کالا و ۱۵ درصد مربوط به خدمات است؛ به‌طوری‌که بیشترین گزارش در بخش کالایی از نان و میوه و سبزیجات و در بخش خدمات از پارکینگ شهری و تعمیرگاه‌های خودروهای سبک بوده است و گران‌فروشی و کم‌فروشی در صدر عناوین تخلف گزارش‌های دریافتی قرار گرفته است.

مدیرکل امور حقوقی و تعزیرات اظهار کرد: از مجموع شکایات دریافتی، ۴۳۵ فقره (سه درصد از کل شکایات) با برآورد ارزش بیش از ۱۱ میلیارد ریال در کارگروه‌های رسیدگی مستقر در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها منجر به مصالحه و جلب رضایت شاکیان شده و به‌تبع آن تشکیل و ارجاع پرونده منتفی شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه تلاش شده پس از دریافت شکایات در کوتاه‌ترین زمان ممکن به موضوع رسیدگی شود، توضیح داد: بازرسان این سازمان در سراسر کشور هم‌زمان به کنترل و نظارت می‌پردازند. برای نمونه شهر تهران به هفت منطقه تقسیم شده که پس از دریافت شکایات، بازرسان در مدت‌زمان کمتر از نیم ساعت در محل حضور یافته و نسبت به بررسی شکایات و ارائه گزارش اقدام  می‌کنند.

صارمیان در پایان از شهروندان خواست تا در صورت مشاهده هرگونه تخلف و یا اجحاف از طریق تلفن شماره ۱۲۴ مراتب را به سامانه دریافت و رسیدگی به شکایات این سازمان در سراسر کشور اطلاع داده تا رسیدگی لازم صورت پذیرد.

در همین رابطه