رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

پایگاه خبری اتاق ایران از  جلسه معرفی وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم گزارش می‌دهد

اصلاح زیرساخت‌ها، نظام بانکی و نظام مالیاتی از اولویت دولت است

صبح امروز، حسن روحانی، از وزیران پیشنهادی تیم اقتصادی خود دفاع کرد. رئیس‌جمهوری اصلاح اقتصادی را از مهمترین برنامه‌های دولت عنوان کرد و در راستای این هدف کلان، برنامه وزرای اقتصادی خود را هم‌راستا دانست. مهمترین نکات این سخنرانی را بخوانید.

24 مرداد 1396
کد خبر : 9755
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

صحن علنی بهارستان؛ امروز حسن روحانی، رئیس‌جمهوری از کابینه دولت دوازدهم دفاع کرد. در جلسه علنی صبح روز سه‌شنبه، روحانی از 17 وزیر پیشنهادی خود برای کابینه دولت دوازدهم (هنوز وزیر علوم تحقیقات و فناوری معرفی نشده است) دفاع کرد. او سپس به سخنان موافقان و مخالفان برنامه‌های این وزرا و دولت پاسخ داد.

مهم‌ترین نکات سخنرانی رئیس‌جمهوری در صحن علنی مجلس در ذیل می‌آید:

-مردم در انتخابات اخیر مسیر اعتدال و برنامه‌های رئیس‌جمهور منتخب  را برگزیدند؛ من خود را به تحقق این برنامه‌ها متعهد می‌دانم و از حقوق همه مردم چه آن‌هایی که به من رأی دادند و چه آن‌ها که به دیگران رأی دادند صیانت و دفاع می‌کنم.

- کابینه دوازدهم را با توجه به رویکردها و برنامه‌های مطرح شده و پس از مشورت‌های فراوان و ارزیابی علمکردها و براساس کارآمدی و با توجه به جمیع جهات و محدودیت‌ها موجود انتخاب کرده و به همه آن‌ها اعتماد دارم.

-دولت دوازدهم برای هماهنگی هر چه بیشتر از محیط زیست گرفته تا سیاست خارجی، مدیریت اقتصادی و هر آن چه در سرنوشت مردم تأثیر می‌گذارد با دو قوه دیگر بایدهماهنگی داشته باشد.

-دولت دوازدهم نظارت دقیقی بر امور خواهد داشت. با شفافیت بر دستگاهای دولتی زمینه رقابت را فراهم خواهد کرد.

- ما در دولت یازدهم منشور حقوق شهروندی را تدوین کردیم و به عنوان راهبردی برای اهتمام هرچه بیشتر مردم می‌دانیم و بر رعایت کامل آن پافشاری خواهیم کرد.

- کشور ما امروز با مشکلاتی متعددی در حوزه‌های صندوق‌های بازنشستگی، آب و محیط زیست مواجه است عدم توجه به دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ما را با این آسیب‌ها مواجه کرده است.

- اولین ویژگی مشکلات ذکر شده این است که همگی به تدریج و در طول زمان شکل گرفته و گسترش پیدا کرده است و وقوع همه آنها قابل پیش‌بینی بوده است.

- این مشکلات از خارج نظام شکل نگرفته است؛ این مشکلات از دل تصمیمات اتخاذ شده بیرون آمده و انباشت مشکلات ما را به این جمع‌بندی رسانده که باید در شیوه نظام اداری کشور تغییرات الزامی را ایجاد کنیم .

-برای انتخاب مسیر درست در اصلاحات اقتصادی ضروری است به چرایی مشکلات اقتصادی توجه ویژه داشته باشیم.

- فع مشکلات اقتصادی از سوی دولت‌ها کمتر مورد توجه بوده و شکاف بزرگ میان سطح مورد انتظار مردم و مشکلات ساختاری را همواره درآمدهای ناپایدار نفت پرکرده است همین باعث شده نتوانیم ضعف‌های بزرگ سیاست‌گذاری را مشاهده کرده و از آن درس بگیریم.

-درآمدهای بالاتر از صد میلیارد دلار سال‌های نیمه دوم دهه هشتاد تا چند سال دیگر در دسترس نخواهد بود. پس اولین نکته آن است که فضای جامعه و توقعات جامعه را متناسب با درآمداهای کمتر از ۵۰ میلیارد دلاری نفت تنظیم کنیم.

- ما نمی‌توانیم سرنوشت مردم را در حوزه‌های مهمی مانند امنیت، آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و تأمین اجتماعی که باید بیش از هر چیز دیگر از ثبات برخوردار باشند به بازار پرتلاطم نفت و نوسانات قیمت آن گره بزنیم.

- هیچ کشوری نتوانسته با مصرف جایگزین دارایی طبیعی،رفاه پایدار داشته باشد ما نیز دارایی‌هایمان را به جای حفظ و افزایش، مصرف کرده‌ایم و امروز بخش بزرگی از این دارایی‌ها در مرز هشدار قرار دارد.

-گاهی بیم از واکنش مردم در انجام اصلاحات اقتصادی باعث شده اجرای آن با تعلل روبرو شده و با تعویق انداختن اصلاحات، هزینه‌های بیشتری به نسل‌های آینده تحمیل کند.

-مردم اگر بدانند که دولت منتخب آنها صادقانه برای اصلاح امور و بهبود زندگی خود آنها در پی انجام اصلاحات اقتصادی است، علیرغم سختی‌ها در کنار دولت خواهند بود.

- مردم مصالح بلند مدت خود و فرزندانشان را به یک رفاه ناپایدار ترجیح می‌دهند این را مردم در انتخابات با زبان رأی به خوبی اعلام کردند. حرکت به سمت قله پیشرفت صعود در مسیری دشوار و همراه با سختی‌هاست.

-اگر اقتصاد کشور دچار بیماری است مردم انتظار دارند درد را درمان کنیم و نه کتمان بیماری. مردم از ما شفافیت و صراحت بیشتری می‌خواهند.

-در مسیر اصلاح اقتصادی دو راه بیشتر نداریم یا تدبیر و عقلانیت در راه انجام اصلاحات اقتصادی و درمان یا آنکه با پرداخت هزینه‌های فراوان منفعلانه به سمت و سوی مهار دشواری‌ها و پیامدهای حاصل شده از اجرای سیاست‌های نادرست خود بپردازد.

-رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه برنامه دولت دوازدهم تحقق اقتصاد مقاومتی است، سیاست‌های دولت در جهت درون‌گرایی و برون‌زایی اقتصادی است که این مسائل در برنامه دولت دوازدهم به صورت کامل تشریح شده است اما دستیابی به اقتصادی درون‌گرا و برون‌زا نیازمند حل مشکلات و چالش‌های کشور است.

-یکی از مهمترین چالش‌های کشور را عدم تعادل در بودجه کشور است. طی سال‌های گذشته اتکا به درآمدهای نفتی و عدم تعادل در قیمت نفت موجب عدم تعادل در بودجه اقتصادی دولت شده است.

-برای حل این چالش به دنبال اصلاحات در نظام مالیاتی کشور هستیم و در این راستا، در دولت دوازدهم به سمت نظام جامع مالیات بر درآمد هستیم.

-در نظام جامع مالیاتی، به جای افزایش بر نرخ مالیاتی به دنبال افزایش پوشش مالیاتی هستیم. کاهش نرخ مالیاتی در عین افزایش پوشش مالیاتی ضمن آنکه موجب کارایی نظام اقتصادی می‌شود و می‌تواند عدالت در مالیات‌ستانی را هم به دنبال داشته باشد.

-طرح‌های عمرانی با مشارکت بخش خصوصی و اهرم‌سازی از منابع بخش خصوصی و عمومی صورت می‌گیرد، امری که بودجه امسال و برنامه ششم نیز به آن اشاره داشته است.

-مردم انتظار دارند که در گام اول، دولت و کل حاکمیت بر خود سخت بگیرند و از هزینه‌های زاید مجموعه سازمان‌های بخش عمومی بکاهند.

-ترازنامه بانک‌های کشور نیازمند چنین اصلاحاتی است، ضعف بر نظارت بانکی و گسترش مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز، سیاستگذاری‌های نادرست پولی، تأمین منابع مالی از طریق بانک‌ها، رونق کاذب در بخش مسکن و بنگاهداری‌های بی‌ضابطه شبکه بانکی سبب شده تا نظام بانکی امروز با مشکلات عدیده‌ای روبرو باشد.

-از آنجایی که اشتغال در بنگاه‌های کوچک صورت می‌گیرد تأمین مالی بنگاه‌های بزرگ از نظام بانکی به نظام سرمایه منتقل خواهد شد. اصلاحات اساسی در بودجه دولت برای نظام بانکی و نظام بنگاهداری از جمله برنامه‌های اصلاح نظام پولی است.

وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی

-مسعود کرباسیان سابقه طولانی در مدیریت رده‌های بالای اقتصادی کشور دارد؛ وی در زمینه علم و دانش و ترجمه و نوشتن کتاب هم موفق بوده است. رشته تحصیلی وی نیز برنامه ریزی و مدیریت است.

-یکی از موفقیت‌های کرباسیان ساماندهی گمرک بود؛ گمرک ما خیلی مشکل داشت اما با تلاش‌های کرباسیان سامانه الکترونیکی در گمرک فعال شد، درآمد گمرک افزایش یافت و با فساد مبارزه شد.

-از وزیر اقتصاد مبارزه قاطع با پولشویی و اجرای همه مقررات و آیین‌نامه‌های مقابله با پولشویی، مقابله با فسادهای سازمان یافته، اصلاح نظام بانکی، رفع مقررات زائد برای کسب و کار، انضباط مالی، اصلاح نظام مالیاتی و برقراری عدالت مالیاتی، سالم سازی مسیر خصوصی‌سازی، برقراری دولت الکترونیک و حل مشکلات بیمه را می‌خواهم.

-دولت تدبیر و امید می‌خواهد در ۴ سال دوم خود به اصلاح امور اقتصادی بپردازد که به کمک صمیمانه و صبورانه مجلس و قوه قضائیه نیازمند است.

-اولویت دوم این وزارتخانه مسائل بانکی است؛ این‌ها باید اصلاح شود ما نیاز به تحول و اصلاحات داریم. بانک باید به کار خودش برگردد. بانک منحرف شده و نمی‌تواند کارش را انجام دهد. وظیفه بانک بنگاه‌داری نیست. -اگر ما تولید می‌خواهیم و اگر اشتغال می‌خواهیم و صادرات غیرنفتی می‌خواهیم اینها حمایت‌های بانک را می‌خواهد. در سرمایه‌گذاری خارجی باید بانک‌های ما فعال باشد. بانک باید با جهان ارتباط برقرار کند. بخش بزرگی از این مشکلات در دولت یازدهم حل شده و انضباط مالی و نظام مالیاتی برای ما مهم است.

-نظام مالیاتی ما به قرن ۱۹ برمی‌گردد. این باید معلوم باشد که ما چقدر درآمد داریم، از کجا می‌آوریم و به کجا می‌فروشیم. نباید فشار مالیاتی به مردم بیاوریم. از آنهایی که تا به حال مالیات ندادند و نمی‌دهند، مالیات بگیریم. عدالت مالیاتی باید رعایت شود.

- دولت الکترونیک مهم است. صنعت بیمه و افزایش سهم بیمه مهم است. سالم‌سازی مسیر خصوصی سازی مهم است و مساله جلب سرمایه‌گذاری خارجی برای اشتغال مهم است.

-وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی

-آن‌هایی که سختی ندیده‌اند حس نمی‌کنند مضیقه چیست؛ وزیر تعاون طعم مضیقه را در زندگی چشیده است و خودش کارگر بوده است.

-علی ربیعی در زمینه سیستم رفاه اجتماعی برنامه و فکر خوبی داشته که باید آن را ادامه دهد.

- ربیعی در مسئله صندوق‌ها کار بسیار بزرگی انجام داده‌اند همچنین عملکرد سازمان بهزیستی بسیار خوب بوده و قدم‌های خوبی برداشته شده که باید ادامه داشته باشد یکی از بارهای سنگین این وزارتخانه مسئله اشتغال است که مربوط به وزارت کار نیست و همه وزارت‌خانه‌ها در آن سهیم هستند

- وزارت کار طرح‌های خوبی در این زمینه داشته که طرح کاروزی در برخی از استان‌ها انجام شده است.

-مسئله اصلی ما با آقای ربیعی اشتغال، صندوق‌های بازنشستگی و بهداشت و درمان است.

 دفاع از وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت 

-انتظار داریم تا وزیر معرفی شده صنعت، معدن و تجارت با سه معاون قبلی خود بتواند به بهبود فضای کسب و کار و مبارزه جدی با فساد بپردازد.

- شاید این‌که برخی به آقای نعمت‌زاده می‌گویند پدر علم صنعت، نادرست نباشد. درست است که ایشان شیخ الوزرای ما در دولت یازدهم بودند اما همیشه در تلاش و سفر برای پیشبرد امور بودند.

- محمد شریعتمداری امروز برای قبول کردن این مسئولیت معرفی شده است. ایشان جزو مدیران برتر هستند. در دولت قبل معاون اجرایی رئیس‌جمهور بوده است.

-روحانی بهبود فضای کسب و کار مسئله اولیه وزارت صنعت، معدن و تجارت برشمرد و ابراز داشت: سازگاری سیاست‌های صنعتی و تجاری با مزیت‌های تجاری، افزایش صادرات غیرنفتی، مبارزه جدی با فساد، شفاف‌سازی تجارت و دنبال کردن سیاست صنعتی و همچنین حمایت از تولیدات معدنی از جمله اولویت‌های این وزارتخانه است.

دفاع از وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی

-در دولت دوازدهم در بخش مسکن شاهد حرکت بسیار خوبی خواهیم بود.

- عباس آخوندی وزیر بسیار فعالی در دولت یازدهم بود، گرچه نتوانستیم با ایشان در بخش مسکن به توافق نهایی برسیم اما در دولت دوازدهم توجه به مسکن اولین موضوعی است که من از او می‌خواهم.

روحانی با بیان اینکه یکی از مشکلات آقای آخوندی در استان تهران شهرداری این شهر بود که مشکلات آن هیچگاه هم حل نشد.

- با توجه به شورای شهر جدید و انتخاب شهردار جدید در تهران امیدواریم هماهنگی‌ها میان مجموعه شهر تهران و وزارت راه و شهرسازی افزایش یابد.

-آقای آخوندی در زمینه راه، بنادر، هوایی کارهای بسیار جدی انجام دادند و فعال بودند در چابهار، اینچه برون و زاهدان شاهد فعالیت‌های ایشان بودیم و امیدواریم در زاهدان راه آهن به سمت چابهار و خراسان برود و جاده‌های روستایی و آزادراه کارهای زیادی صورت گرفت و در جاده شمال برخی به اتمام نهایی رسیده و بخشی هم پیشرفت بسیار خوبی داشته است.

-پیشرفت صنعت مسکن، مبارزه با حاشیه‌نشینی، توسعه خطوط ریلی و جاده‌ای، بازسازی ناوگان هوایی، تقویت بنادر، ارتقای ایمنی در شهرسازی و توجه به شاخصه‌های محیط زیستی از جمله دستورکارهای وزارت راه و شهرسازی است.

دفاع از وزیر پیشنهادی نفت

-بیژن زنگنه با تخصصش ایران را در حوزه گاز خودکفا کرد؛ دیدیم که با قطع گاز وراداتی از سوی خارج ما به مشکل برنخوردیم. زنگنه در این حوزه اقدامات موثری داشته است.

- زنگنه کار بسیار بزرگی در حوزه نفت انجام داده است. من در آغاز دولت یازدهم در مجلس عرض کردم که به چه دلیل اصرار دارم در حوزه نفت ایشان وزیر باشند. من از تخصص و خبرگی ایشان باخبر هستم.

-از برنامه‌های ما در دولت دوازدهم مناطق مشترک گازی، بازیافت‌ها و حفظ سهم بازار ایران در جهان است میدان گاز پارس جنوبی را باید در این دولت به اتمام برسانیم.

- نوسازی بخش‌های فرسوده صنایع پتروشمیی که بسیار مهم است همکاری با وزارت نیرو داشته همچنین همکاری بهتری با آقای بی طرف داشته باشد و توجه به ساکنان بومی هر جایی که فعالیت نفت و گاز داریم بسیار مهم است.

دفاع از وزیر پیشنهادی نیرو

- بیطرف در زمینه وزارت نیرو تجربه و مهارت بسیاری دارد. در زمینه آب و برق ما مسائل پیچیده‌ای داریم به جد برای تأمین آب آشامیدنی صنعت کشاورزی با مشکل روبرو هستیم.

-مساله حقابه یکی از مسائل مهمی است که باید مشکلات آن بر طرف شود تأمین برخی از منابع آبی مشکلاتی دارد که وزیر پیشنهادی در دولت دوازدهم باید آنها را مرتفع و تعادل را بازگرداند.

دفاع از وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی

-تحولات خوبی با حضور حجتی در وزارتخانه جهاد و کشاروزی صورت گرفته است؛ حجتی وزیری است که به موضوع کارش تسلط دارد و در دوران وزارتش هم تحولات خوبی در این حوزه انجام داده است.

-این دوره در وزارت کشاورزی تحولات خوبی انجام داده‌اند. او کسی بود که بعد از سال‌ها ما را در گندم خودکفا کرده و در حوزه‌هایی مثل شکر، ماهی‌های در قفس، دانه‌های روغنی، مزارع مدرن و صرفه جویی در آب اقدامات مفیدی انجام داده است.

- ما در دولت یازدهم در گندم یکبار دیگر به خودکفایی رسیدیم همچنین در زمینه دانه‌های روغنی حرکت خوبی شروع شد و اقدامات بسیار مهمی در زمینه مزارع مدرن و صرفه‌جویی در مصرف آب انجام گرفته که باید ادامه پیدا کند.

-بزرگ‌ترین وظیفه آقای حجتی این است که محصولات ما را به مرز خودکفایی و امنیت ببرد و همچنین مصرف آب را کم کند و در حفظ خاک نیز کوشا باشد.

- مصرف کود و سموم شیمایی مشکلات زیادی را ایجاد کرده است. باید در زمینه بهینه‌سازی مصرف و توجیه اقتصادی بسیار دقیق عمل کنند.

-سرمایه‌گذاری‌های پایداری در حوزه کشاورزی انجام شود و مسئله آبیخیزداری را مد نظر گرفته و محصولات اقتصادی بیشتر با مصرف آب کمتر تولید کنند

- یارانه بخش کشاورزی را هدفمند کند و در کشت فراسرزمینی بیشتر باید فعالیت کنند.

در همین رابطه