رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در نشست فعالان کشاورزی همدان با رئیس اتاق این استان مطرح شد

سهم 4.5 درصدی استان همدان در تولید محصولات کشاورزی

علی اصغر زبردست رئیس اتاق همدان از 90 ساله شدن این اتاق خبر داد.

28 مرداد 1396
کد خبر : 9785
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
علی اصغر زبردست رئیس اتاق همدان از 90 ساله شدن این اتاق خبر داد.

علی‌اصغر زبردست، رئیس اتاق همدان

نشست تشکل‌ها و فعالان اقتصادی بخش کشاورزی با رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان با حضور علی‌اصغر زبردست رئیس اتاق همدان و منصور رضوانی جلال رئیس سازمان جهاد کشاورزی در سالن جلسات جهاد کشاورزی برگزار شد.

رئیس اتاق همدان در این نشست با اشاره به قدمت تأسیس اتاق در همدان اظهار کرد: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان در شهریورماه سال جاری 90 ساله می‌شود.

علی اصغر زبردست خاطرنشان کرد: در قانون، اتاق به‌عنوان مشاور سه قوه قضاییه، مقننه و مجریه است. حضور پررنگ فعالان اقتصادی در اتاق می‌تواند در ارائه نظرات کارشناسانه به دولت و مجلس در تدوین قوانین و اساسنامه‌ها کمک کند.

زبردست خواستار توجه و رسیدگی به امور فعالان اقتصادی در ادارات شد و اظهار کرد: این امر باعث جلوگیری از اتلاف وقت فعالان اقتصادی می شود تا آن‌ها بتوانند انرژی خود را صرف تولید بهتر و پیشرفت استان کنند.

وی افزود: استان همدان به‌طورکلی دارای 9 نماینده در مجلس است. این در حالی است که با افزایش اعضای اتاق، حق 15 کرسی در اتاق ایران وجود دارد. درحال حاضر فقط 4 کرسی در اتاق ایران به همدان تعلق دارد. خواستار افزایش عضویت فعالان اقتصادی در اتاق هستیم تا از این طریق به 15 کرسی خود در اتاق ایران نزدیک شود.

زبردست  با بیان این که با وجود۱۱۷ هزار بهره‌بردار کشاورزی و ۱۸۰۰ کارخانه در شهرک‌های صنعتی استان تعداد اعضای اتاق از بخش کشاورزی کم است، افزود: با توجه به اینکه بیشترین تولید سیب‌زمینی در همدان است حضور اعضا در انجمن ملی سیب‌زمینی بسیار کم‌رنگ بود که با پیگیری در حال حاضر تعدادی از فعالین کشاورزی در این انجمن عضو هستند و می‌توانند مسائل خود را در جلساتی که با حضور معاونان وزیر و مسئولین کشاورزی برگزار می‌شود مطرح کنند.

استان همدان سهم 4.5 درصدی در تولید محصولات کشاورزی کشور دارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در این نشست بابیان اینکه استان همدان سهم 4.5 درصدی در تولید محصولات کشاورزی کشور دارد، افزود: با وجود مشکلات کم‌آبی میزان تولید محصولات کشاورزی تغییراتی نداشته است.

منصور رضوانی جلال در ادامه با اشاره به وجود ظرفیت تولید 100 هزار تنی کشمش در استان همدان اظهار کرد: با ایجاد صنایع تبدیلی بیش از 400 هزار تن ظرفیت تولید این محصول را ایجاد کرده‌ایم. همچنین 140 هزار تن سرخانه در استان فعال و 150 هزار تن سردخانه نیز در حال ساخت است.

طاهره ایزدی مسئول تشکل‌های اتاق همدان نیز در این نشست بابیان اینکه موافقت اصولی انجمن سیر دو سال پیش انجام شده است خواستارحضور کشاورزان جهت پیگیری و تأسیس انجمن سیر هستیم.

ایزدی اظهار کرد: با توجه به اینکه کارت تعاون از فعالین اقتصادی در خارج از کشور اعتبار ندارد و در مقابل کارت بازرگانی بین‌المللی است، طی مراوده با رئیس سازمان جهاد کشاورزی مقرر شد شرکت‌های تعاونی به نام مدیرعامل اقدام به دریافت کارت بازرگانی کنند و در صورت تغییر مدیرعامل، کارت هم به نام مدیرعامل جدید تغییر کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق همدان نیز در این نشست بابیان اینکه اولین اولویت فعالان بخش کشاورزی باید افزایش بهره‌وری باشد، یادآور شد: با یک درصد افزایش بهره‌وری ۲ هزار میلیارد درآمد بیشتر نصیب بخش کشاورزی می‌شود.

داوود شعبانلو افزود: امروزه با قوانین تصویب شده  فضای مناسبی در اختیار تشکل‌ها وجود دارد. ماده دو و سه دولت را موظف کرده نظرات بخش خصوصی را در تدوین آیین‌نامه‌ها و اساسنامه‌ها تأثیر دهد.

وی اعلام کرد همه تشکل‌ها بحث‌های خود را جمع‌بندی کنند تا در کمیسیون کشاورزی اتاق در ۵ کمیته تخصصی پیگیری شود و در صورت لزوم بعضی مسائل به شورای گفت وگو ارجاع داده شود.

شعبانلو همچنین خواستار تشکیل کنسرسیوم و هلدینگ شد و اظهار کرد: این امر می‌تواند باعث هم‌افزایی بین تشکل‌ها شود.

موضوعات :
در همین رابطه