رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

در نشست اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران مطرح شد

دفاع از منافع بنگاه‌های اقتصادی، وظیفه نمایندگان اتاق‌ها در هیات‌های حل اختلاف مالیاتی

نشست تخصصی و هم‌اندیشی نمایندگان اتاق‌های سراسر کشور در هیات های حل اختلاف مالیاتی به منظور اداره بهتر هیاتها و بهره‌برداری مناسب‌تر از آنها در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد.

30 مرداد 1396
کد خبر : 9836
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست تخصصی و هم‌اندیشی نمایندگان اتاق‌های سراسر کشور در هیات های حل اختلاف مالیاتی به همت معاونت استان‌ها و با همکاری کمیسیون مالیات، کار و تأمین اجتماعی اتاق ایران برگزار شد.

مظفر علیخانی، معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق ایران تبادل دانش و تجربه برای استفاده بهتر از احکام و قوانین موجود در فرآیند اجرای مقررات و دفاع از منافع و حقوق واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی کشور را هدف از برگزاری این نشست دانست و تصریح کرد: این هیات ها شبه قضائی هستند و می‌توانند فرایند رسیدگی به پرونده‌ها را سرعت ببخشند البته این منوط به رعایت تمام اصول و مقررات برگزاری هیات‌های حل اختلاف می‌شود.

به گفته او نماینده اتاق در جلسات حل اختلاف مالیاتی باید با اعتماد به نفس کافی حضور داشته و از منافع صاحبان بنگاه‌های اقتصادی دفاع کنند. علیخانی گفت: این افراد باید دانش و اطلاعات کافی از قوانین، بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌ها داشته باشند.

وی افزود: متأسفانه در حال حاضر به دلیل وجود قوانین و بخشنامه‌های متناقض روند رسیدگی به پرونده‌ها طولانی می‌شود. از طرفی عدم آگاهی از حقوق فردی و قابل تفسیر بودن قوانین مسیر حرکت این هیات‌ها را کند می‌کند.

حل‌وفصل اختلاف در خارج از دستگاه قضایی که امروزه در اکثر کشورها مرسوم شده به لحاظ حذف یا کاهش تشریفات مربوط به دادرسی، موجب تسریع در رسیدگی و جلوگیری از اطاله دادرسی است و از سوی دیگر این هیأتها به صورت تخصصی به موضوع رسیدگی می‌کنند. همچنین تشکیل مراجع مختلف حل اختلاف مالیاتی در راستای اجرای عدالت مالیاتی است. مرجع رسیدگی به کلیه اختلافات مالیاتی به جز در مواردی که ضمن مقررات قانون مالیات‌های مستقیم مرجع دیگری پیش‌بینی‌شده باشد، هیأت حل اختلاف مالیاتی است.

در هر هیأت حل اختلاف مالیاتی یک نفر نماینده سازمان امور مالیاتی کشور، یک نفر قاضی اعم از شاغل یا بازنشسته، درصورتی‌که قاضی بازنشسته واجد شرایطی در شهرستان‌ها یا مراکز استان‌ها وجود نداشته باشد، بنا به درخواست سازمان امور مالیاتی کشور، رئیس قوه قضاییه یک نفر قاضی شاغل را برای عضویت هیأت معرفی خواهد کرد و یک نفر هم نماینده از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی معادن یا اتاق تعاون و اتاق اصناف حضور دارند. سازمان امور مالیاتی با توجه به نوع فعالیت مؤدی یا موضوع مالیات مورد رسیدگی از بین نمایندگان مزبور یک نفر را انتخاب خواهد کرد.

کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران عملکرد این هیات‌ها را بسیار مهم و کلیدی ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه تعداد قابل‌توجهی از استان‌ها در برگزاری این هیات‌ها و نتایجی که به دست آورده‌اند، عملکرد مثبتی نشان داده‌اند.

وی هیات‌های حل اختلاف مالیاتی را از دو جنبه شکلی و محتوایی مورد توجه قرار داد و گفت: باید توجه داشت که در این نشست‌ها اصول شکلی به درستی رعایت شود. در برخی از جلسات دیده شده که قاضی حضور نداشته و جلسه هم برگزار شده است. در این موارد نماینده اتاق باید مصرانه نسبت به رعایت همه اصول پافشاری کند.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران همچنین از نمایندگان اتاق‌ها در هیات‌های حل اختلاف خواست که آگاهانه و با اطلاع از قوانین و بخشنامه‌های مربوط حاضر شده و از منافع واحدهای اقتصادی دفاع کنند.

در ادامه افراد حاضر در نشست به بیان مشکلات و دیدگاه‌های خود در این رابطه پرداختند. دراین نشست معاون سابق مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی نیز در کنار رئیس کمیسیون مالیات، کار و تأمین اجتماعی برای ارائه راهکارهای موجود حضور داشت.

در همین رابطه