رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد

خودکفایی گندم ادامه دارد

معاون وزیر جهاد کشاورزی می‌گوید: تاکنون میزان خرید تضمینی گندم به ۸.۷ میلیون تن رسیده و پیش‌بینی می‌شود روند خودکفایی گندم در سال جاری نیز ادامه داشته باشد.

31 مرداد 1396
کد خبر : 9843
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

معاون وزیر جهاد کشاورزی از پرداخت ۶۵ درصد مطالبات گندم کاران خبر داد و گفت: امسال نیازی به واردات گندم برای خبازی، صنف و صنعت نیست و روند خودکفایی ادامه دارد.

یزدان سیف با بیان اینکه تاکنون میزان خرید تضمینی گندم به ۸.۷ میلیون تن رسیده است، اظهار کرد: ارزش این گندم خریداری شده حدود ۱۱۳ هزار میلیارد ریال است که از این رقم نزدیک به ۷۳ هزار و ۶۰۰میلیارد ریال آن (معادل ۶۵) پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه تمام تلاش دولت این است که کشاورزان در اسرع وقت پول خود را دریافت کنند، افزود: کشاورزانی که تا تاریخ ۲۰ خرداد گندم خود را تحویل مراکز خرید دولت داده‌اند صد در صد پول خود را دریافت کرده‌اند ضمن اینکه تاکنون کشاورزان استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر و کرمان به‌طور کامل پول خود را دریافت کرده‌اند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: آن دسته از کشاورزانی هم که گندم خود را تا تاریخ ۲۳ مرداد تحویل داده‌اند حداقل ۵۰ درصد پول خود را دریافت کرده‌اند.

به گفته سیف از مزایای خرید امسال این بود که دولت سعی کرد تبعیضی در پرداخت وجوه قائل نشود و پرداخت‌ها نیز به‌موقع باشد.

وی اضافه کرد: بیشترین میزان خرید هم مربوط به استان‌های خوزستان، گلستان، فارس، کرمانشاه و کردستان است.

پیش‌بینی خرید ۹ میلیون تن گندم در سال جاری

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران تعداد مراکز خرید را ۱۴۲۳ مرکز عنوان کرد و افزود: در استان‌های گرمسیری خرید پایان یافته است.

سیف پیش‌بینی کرد: امسال ۹ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شود که بیش از ۲ میلیون تن کمتر از سال گذشته است.

وی دلیل این کاهش را عدم بارندگی مناسب در فصل کاشت و سرمازدگی عنوان کرد که مزارع دیم را با آسیب جدی مواجه کرد.

معاون حجتی تصریح کرد: بااین‌حال شاهد تداوم خودکفایی گندم هستیم و نیازی به واردات برای خبازی، صنف و صنعت نداریم.

سیف تأکید کرد: با توجه به موجودی بالای گندم کشور همچنان صادرات گندم و مشتقات آن را برای حفظ بازار و اشتغال‌زایی ادامه می‌دهیم.

خرید ۱۹۳ هزار تن دانه روغنی

وی مجموع خرید دانه‌های روغنی را تاکنون حدود ۱۹۳ هزار تن عنوان و اضافه کرد: حدود ۱۸۱ هزار تن کلزا، حدود ۹۷۰۰ تن گل‌رنگ و حدود ۲۰۰۰ تن آفتابگردان از کشاورزان خریداری شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: خرید کلزا تمام شده اما خرید گل‌رنگ و آفتابگردان ادامه دارد.

سیف ارزش کل خرید را حدود ۵۱۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: حدود ۹۸ درصد این میزان یعنی ۴۹۰۰ میلیارد ریال آن پرداخت شده است.

وی بیشترین خرید کلزا را مربوط به استان‌های گلستان، مازندران، خوزستان، فارس و اردبیل دانست.

در همین رابطه