رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

نارضایتی از کیفیت خودروهای داخلی

رئیس شورای رقابت با اعلام اینکه شورا از ارتقاء کیفیت خودروها رضایت ندارد، از ادامه نظارت این شورا بر روند قیمت‌گذاری خبر داد.

31 مرداد 1396
کد خبر : 9844
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس شورای رقابت درباره شنیده شدن زمزمه‌هایی مبنی بر حذف شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو بیان کرد: شورای رقابت در خصوص هر کالایی که بازار آن انحصاری باشد، دستورالعمل تنظیم قیمت ارائه می‌کند و تا زمانی که بازار یک محصول رقابتی نشود، کار شورا درباره قیمت‌گذاری ادامه خواهد یافت.

رضا شیوا با تأکید بر عدم رضایت شورای رقابت از ارتقای کیفیت خودرو و اینکه رشد تورم، عامل گرانی خودرو است، گفت: دستورالعمل رشد ۳ درصدی قیمت خودرو متأثر از افزایش تورم بخشی است و شورای رقابت از موضوع ارتقای کیفیت در صنعت خودرو رضایت ندارد.

رئیس شورای رقابت ادامه داد: شورای رقابت نرخ‌های جدید را برای قیمت خودرو مطرح کرده که بر این اساس، قیمت خودرو ۲.۵ الی  ۳ درصد افزایش یافته است.

شیوا ادامه داد: دستورالعمل تعیین قیمت متأثر از سه مؤلفه تورم بخشی، کیفیت و بهره‌وری است، میزان تورم بخشی حدود ۶ درصد اعلام شده اما درعین‌حال از نظر بهره‌وری و کیفیت روند کاهشی در صنعت خودرو صورت گرفته، بنابراین قیمت خودرو بر اساس دستورالعمل جدید ۲.۵ الی  ۳ درصد با رشد روبرو شده  است.

وی افزود: آنچه مشخص است که شورای رقابت نیز از موضوع ارتقای کیفیت در صنعت خودرو رضایت ندارد و به موضوع ارتقای کیفیت در صنعت خودرو نمره منفی داده، اما افزایش قیمت به دلیل رشد تورمی بخشی صورت گرفته و مبنای این کار قیمت‌ها در سال گذشته بوده است.

شیوا ادامه داد: اینکه تنها در زیرمجموعه وزارت ارتباطات سازمان رگلاتوری وجود داشته باشد یک نقص محسوب می‌شود، زیرا برای رشد اقتصاد کشور باید از ظرفیت رگلاتوری‌ها در بخش‌هایی که انحصار طبیعی وجود دارد، استفاده شود. به‌طور مثال در این رابطه می‌توان به بخش آب و برق و پتروشیمی اشاره کرد.

رئیس شورای رقابت افزود: در گذشته بحث ایجاد سازمان رگلاتوری در بخش برق پیگیری شد، اما هیات وزیران این موضوع را رد کرد. بر این اساس مطلوب است که بحث ایجاد سازمان‌های رگلاتوری از طریق مجلس و در قالب طرح پیگیری شود.

در همین رابطه