رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

محمدعلی خطیبی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران پیش‌بینی کرد

تخلیه حباب نفت در بودجه

نزولی شدن روند قیمتی نفت خام، کاهش درآمدهای نفتی کشورهای صادرکننده نفت ازجمله ایران را زمینه‌سازی کرده به‌گونه‌ای که رئیس سازمان برنامه‌وبودجه می‌گوید احتمالاً حدود 37هزار میلیارد تومان از بودجه ۳۴۶ هزار میلیارد تومانی در سال 96 محقق نشود، مسئله‌ای که محمدعلی خطیبی، نمایند سابق ایران در اوپک نیز آن را دور از انتظار نمی‌داند، به گفته او نفت تا پایان سال می‌تواند تا حوالی 40 دلار افت کند.

04 شهریور 1396
کد خبر : 9893
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نماینده سابق ایران در اوپک با اشاره به تعیین قیمت 50 دلار برای هر بشکه نفت در بودجه سال جاری گفت: در زمان بستن بودجه نیز مطرح شد که در نظر گرفتن بهای فروش 50 دلار برای هر بشکه نفت بالاست و احتمال محقق نشدن آن زیاد است اما در نهایت قیمت نفت برای هر بشکه 50 دلار تصویب شد و حدود 110 هزار میلیارد تومان از درآمدهای دولت به این حوزه اختصاص یافت.

سید محمدعلی خطیبی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران افزود: تعیین قیمت 50 دلار برای نفت در بودجه 96 خوش‌بینانه بود و حباب داشت، و اکنون با توجه به اینکه در بازار نفت، شواهدی برای افزایش قیمت وجود ندارد، این حباب تخلیه می‌شود.

خطیبی با بیان اینکه به نظر می‌رسد قیمت‌های فعلی نفت ترقی چندانی نداشته باشد، اظهار کرد: در صورت تداوم شرایط فعلی بازار، قیمت هر بشکه نفت خام در ماه‌های باقی‌مانده از سال جاری در محدوده 40 تا 45 دلار نوسان داشته باشد.

به گفته او ممکن است وقوع برخی اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی در سطح جهان شوک قوی به بازار نفت وارد کند و قیمت‌ها را افزایش یا کاهش دهد اما این بحث جداگانه‌ای است که در حال حاضر برای پیش‌بینی قیمت‌ها چندان مطرح نیست.

نماینده سابق ایران در اوپک با تأکید بر اینکه در حال حاضر بازار نفت را باید با بررسی سیاست‌های کلان صادرکنندگان نفت و وضعیت عرضه و تقاضا سنجید، گفت: طرح توافقی صادرکنندگان نفت اوپک و غیراوپک برای کاهش تولید نفت در دوره 6 ماهه نخست بسیار اثرگذار بود و توانست قیمت نفت را از روند نزولی خارج کند اما در اجلاس بعدی نیز همین توافق تمدید شد در حالی شرایط بازار می‌طلبید بازهم از مقدار تولید نفت کاسته شود.

خطیبی تصریح کرد: وضعیت فعلی تولیدکنندگان نفت نیز حاکی از این است که تقریباً کسی آماده کاهش تولید بیش از توافق فریز نفتی نباشد و در اجلاس‌ها بعدی نیز همان تصمیم اولیه را تمدید کنند که مناسب نیست.

به گفته کارشناس حوزه انرژی، اگر بازار به نفع عرضه بچرخد و شرایط بازار طالب کاهش دوباره تولید باشد اما توافق فریز نفتی تغییر نکند، قیمت‌ها متعادل باقی نمی‌ماند.

او همچنین درباره تنش میان آمریکا و کره شمالی و تأثیر آن بر بازار نفت، اظهار کرد:  اتفاقات غیرمنتظره می‌تواند اثرات سنگینی بر بازار نفت داشته باشد و این اتفاقات می‌تواند در قالب یک طوفان ناگهانی در یکم سرزمین نفت‌خیز باشد یا جنگ بین آمریکا و کره شمالی، اما این مسائل تا قبل از وقوع نمی‌تواند ملاک پیش‌بینی کارشناسی قیمت نفت باشد.

خطیبی ادامه داد: در شرایط عادی، بازار نفت بر اساس وضعیت عرضه و تقاضا سنجیده می‌شود و در حال حاضر نیز برآورد عرضه و تقاضا این است که برای فروش نفت در محدوده قیمتی 40 تا 45 دلار برنامه‌ریزی کنیم.

او تصریح کرد: دولت کاری به هزینه‌های تولید نفت ندارد و با اختصاص 14.5 درصد از بهای فروش به وزارت نفت، هزینه‌های استخراج و نگهداری را از عهده خود خارج می‌کند. ضمن اینکه متعهد است 20 درصد از درآمدهای نفتی را به صندوق توسعه ملی واریز کند و مابقی مستقیماً جزو درآمدهای دولت محسوب می‌شود.

در همین رابطه