رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

تکیه بر جاذبه‌های گردشگری و دوری از سکوهای نفتی

دیگر سکوهای سیاه نفتی که حاصلش کسب دلار و وابستگی به این ماده سیاه است، قابل تکیه نیست و امروزه کشوری در همسایگی ایران اسلامی درصدد جایگزینی صنعت گردشگری بجای صنعت نفت است. امیدواریم ایران هم بتواند به این حوزه توجه بیشتری داشته باشد.

احمد اصغری‌قاجار

رییس کمیسیون گردشگری اتاق ایران
23 بهمن 1396
کد خبر : 12190
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

طبق برنامه ششم توسعه دستگاه‌های اجرایی تکالیف روشنی برای ایجاد رونق در صنعت گردشگری دارند لذا سکوهای نفتی دیگر تکیه‌گاه مناسبی نیست و باید به سمت تکیه بر جاذبه‌های گردشگری حرکت کرد. 

امروزه صنعت گردشگری به عنوان سومین صنعت درآمدزا در جهان برشمرده می‌شود و همین امر سبب شده کشورهای مختلف دنیا برای بهره‌مندی بیشتر از این موضوع به تکاپو بیفتند؛ در این بین کشورهایی هستند که تعداد اندکی جاذبه طبیعی یا تاریخی برای جذب گردشگران خارجی دارند از اما این مهم سبب نشده نگاه خود را از این صنعت دور نگاه دارند لذا درصدد ساخت زیرساخت‌ها و البته ایجاد جاذبه‌های گردشگری هستند که در نوع خود قابل تامل است.  نام طرح «دریای سرخ» که قرار است در سواحل غربی عربستان سعودی اجرایی شود برای فعالان حوزه گردشگری آشناست؛ پروژه‌یی که در عربستان سعودی اجرایی خواهد شد و بر اساس آن 50 جزیره ساحلی به استراحتگاه و منطقه گردشگری تبدیل خواهد شد؛ در این بین چندین منطقه طبیعی حفاظت شده، آتش‌فشان‌های خاموش، طبیعت کوهستانی و اماکن تاریخی نیز برای جذب گردشگر در آنها تعبیه خواهد شد.

باید اذعان کرد که دیگر سکوهای سیاه نفتی که حاصلش کسب دلار و وابستگی به این ماده سیاه است، قابل تکیه نیست و امروزه کشوری در همسایگی ایران اسلامی درصدد جایگزینی صنعت گردشگری بجای صنعت نفت است. این امر درحالی است که ایران کهن دارای رتبه دهم جاذبه‌های تاریخی و رتبه پنجم جاذبه‌های طبیعی دنیاست و چنین ظرفیتی فقط نیاز به توجه و برنامه‌ریزی برای توسعه و ایجاد شکوفایی در صنعت گردشگری کشورمان را دارد.  نباید از یاد برد که امروزه زیرساخت‌های حوزه گردشگری کشورمان در حد قابل قبولی نیست و همین امر سبب شده تا نتوانیم به‌ طور شایسته از این موهبت بهره ببریم؛ البته در این بین باید اذعان کرد که برای افزایش حضور گردشگران خارجی در ایران اسلامی باید افکار عمومی دنیا را با پتانسیل‌های طبیعی و تاریخی آشنا کنیم. 

هم‌اکنون مجلس شورای اسلامی درحال تصویب بودجه سال آینده است و همین موضوع بهانه خوبی برای توجه بیشتر نمایندگان مردم در خانه ملت به افزایش اعتبارات حوزه گردشگری است تا بتوانیم گام‌های اساسی در این عرصه ‌برداریم؛ امیدواریم نمایندگان با توجه به مواد 113و 138 مندرج در برنامه ششم توسعه که تکلیف دستگاه‌های اجرایی در توسعه گردشگری را مشخص کرده، اعتبار خوبی برای توسعه زیرساخت‌ها و ایجاد شکوفایی صنعت گردشگری کشورمان مصوب کنند.

در همین رابطه