رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

یادداشت هانی فیصلی برای پایگاه خبری اتاق ایران

خرمشهر، قطب بالقوه تجاری

هانی فیصلی، رییس اتاق خرمشهر در یادداشت به مناسبت سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر به وضعیت اقتصادی این شهر و همچنین انتظارات فعالان اقتصادی خرمشهری از دولت برای پویاتر تجارت در این شهر پرداخته است. به اعتقاد او خرمشهر ظرفیت تبدیل شدن به قطب تجاری کشور را داراست و می‌تواند به روزهای اوج برگردد.

هانی فیصلی

رییس اتاق خرمشهر
03 خرداد 1397
کد خبر : 13630
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نام خرمشهر، بی اختیار واژه هایی مانند ایثار، ایستادگی، عشق به وطن را در خاطر هر هموطن پدیدار می‌کند اما واژه‌هایی همچون تجارت نیز باید در این رابطه گنجانده شود.

در سال های نه چندان دور، شهرستان خرمشهر به دلیل پویایی، فعالیت های تجاری فراوان، زیبایی و بدعت بافت شهری و امکانات نوین، شره بوده ، به شکلی که عروس خلیج فارس بی شک بهترین توصیف در شرح حال این شهر زیبا بود. شهری آباد و خرم با جلوه های بی بدیل در شاخه‌های مختلف اقتصادی؛ اما با هجوم ظالمانه حزب بعث عراق، خرمشهر آباد قدم به قدم به ویرانی نزدیک شد. در ابتدای جنگ تحمیلی و با دفاع جانانه مردم خرمشهر با کمترین امکانات در مقابل ارتش تا دندان مسلح بعث، واژه هایی چون مقاومت و مردانگی نیز به ویژگی های خرمشهر افزوده شد.

جنگ تحمیلی با دفاع مقدس همراه شد، ولی با کینه ورزی دشمن خرمشهر ویران و در چنگال دشمن قرار گرفت. شاید باز پسگیری خرمشهر و آزادی آن دور از ذهن به نظر میرسید. امری که باز هم با از خودگذشتگی و ایثار در سوم خرداد به دست آمد. و خرمشهر تبدیل شد به سمبل ایران اسلامی در دفاع و مقاومت. دوران دفاع مقدس پایان یافت و خیابان های خرمشهر نشانی از زیبایی و پویایی پیش از جنگ تحمیلی را در خود نمی دید. اکنون وقت آن رسیده بود تا خرمشهر به آبادی سابق خویش بازگردد؛ اما خرمشهر همچنان ایستاده در انتظار پویایی سابق خویش است.

با وجود تلاش های صورت گرفته جهت بازسازی خرمشهر و همچنین احداث مجدد زیرساخت های لازم در بنادر و جایگاه های اقتصادی ،  اما کمبودها در خرمشهر بیش از هر چیزی نمود پیدا کرده بود.

هیچ کس شک نداشت که برای احیای خرمشهر، ابتدا باید فعالیت های تجاری و اقتصادی این شهر را احیا کرد.  امری که به دلیل سیل فعالیت های تجاری در دوران دفاع مقدس به بندرگاه های تجاری دیگر سخت به نظر می‌رسید؛

اما خرمشهر با ظرفیت های بی شمار توان رقابت با هر قطب اقتصادی را دارد. عروس خلیج فارس نیاز به بازگشت به رونق تجاری سابق خویش داشته تا در سایه آن غبار رنج و سختی از مردم ایثارگر و مظلوم آن زدوده شود.

وحود زیر ساخت های کافی و لازم در بندر خرمشهر، امکانات مناسب در مرز تجاری شلمچه ، راه های ترانزیتی متنوع، نزدیکی به مرکز کشور و همجواری با عراق و کشورهای دیگر حوزه خلیج فارس در کنار ظرفیت های گردشگری و صنعتی خرمشهر امید بازگشت خرمشهر به رونق سابق را همچنان زنده نگه داشته است.

لایروبی اروند رود و خروج شناورهای مغروقه از زمان جنگ تحمیلی تا کنون صورت نگرفته و این اقدام مهم ترین نیاز جهت فراهم نمودن شرایط مناسب جهت توسعه فعالیت های تجاری است. اتصال خط آهن به بصره عراق و رایزنی جهت ایجاد خط ترانزیتی کالا تا کویت از خاک عراق نیز عاملی مهم در گسترش مراودات تجاری از خرمشهر خواهد بود.

اعطای تسهیلات و امتیازات ویژه به بازرگانان فعال در این منطقه، بی شک عاملی در جهت جبران سال های عقب ماندگی فعالیت های تجاری خرمشهر در جنگ تحمیلی خواهد بود. عاملی که در کنار بهره بردن از امتیازات منطقه آزاد اروند امکان ایجاد انگیزه کافی جهت بازگشت فعالان تجاری به خرمشهر را فراهم خواهد کرد.

فعالان بخش خصوصی خرمشهر همچنان در انتظارند تا دولتمردان و مسئولین با اقدام کافی و رایزنی لازم بین المللی، تمام موانع در جهت بازگشت فعالیت های اقتصادی خرمشهر به دوره پیش از جنگ را از مسیر رونق خرمشهر برداشته تا با آبادی مجدد شهر و ایجاد زمینه های اشتغال برای شهروندان، غبار رنج و ویرانی را از خرمشهر و خرمشهری بزدایند.

به امید خرمشهری خرم و پویا.

در همین رابطه