رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

یادداشت حسین سلاح ورزى

ایران هرگز از پا درنمی‌آید

حسین سلاح ورزى، نایب رئیس اتاق ایران یادداشتی درباره داشته‌های ایران و ایرانیان و امیدهای گذر از روزهای سخت نوشته است.

حسین سلاح‌ورزی

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران
04 مرداد 1397
کد خبر : 14537
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

این درست است که جامعه ایرانی این روزها در کلیت خود با دشواری‌های قابل اعتنایی مواجه شده ، اما باید به این مهم هم توجه داشت که نهادی به نام ایران یا سرزمینی به نام ایران، ثابت کرده است که همواره این توانایی را دارد که از میان دود و آتش به سلامت عبورکند.

ایران از  نشیب‌هایی که در تاریخ معاصر به ویژه درسالهای پس از جنگهای تاسف بار با روسیه تزاری در هنگامه جنگ‌های جهانی اول و دوم جهانی سربلند بیرون آمده و تمامیت ارضی‌اش را صیانت کرده است. مرزهای بین‌المللی ایران دراین دوره‌های اخیر دست نخورده باقی مانده و ایران با داشتن یک سرزمین پهناور و شهروندانی که در پنهان خود دارای سرشتی یگانه‌اند همواره  سرپا مانده است. 

دراین روزهای سخت تابستان داغ 1397 که به دلایل گوناگون، شهروندان ایرانی حال و روز خوشی ندارند نیز در انتهای تونل نوری می‌درخشد و ایرانیان را به سوی روشنی و روزهای خوش می کشاند. ایرانیان نشان داده‌اند دربدترین شرایط نیزامید خود را از دست نمى‌دهند و با  تکیه بر تاریخ دور و دراز و سرزمین پهناور و اقلیم و جغرافیا و داشته‌های طبیعی و ثروتهای پیدا و پنهان از پیچ های مهلک عبورمی‌کنند. 

آیا این امیدواری‌ها را باید سرسری گرفت و از کنار آن عبورکرد یا با تمرکز برروی داشته‌هایمان و کنار زدن ابرهای ناامیدی و سایه سنگین رخوت به روزهای روشن رسید؟ چرا باید امیدوار بود؟ ایران هنوز دارای دومین ذخایر گاز طبیعی جهان است و ارزش این ثروت خدادادی میلیاردها دلار است که می‌توان در یک فرایند و روند سازگار با دنیای امروز آن را به کالاهای استراتژیک تبدیل کرد و به دنیا فروخت. ایران هنوز در میان کشورهای اصلی دارنده منابع و میدان های نفت خام است که دردنیا مشتری قرص و محکم دارد و می توان با تبدیل این ثروت به درآمد دریک دوره مناسب و با سیاستگذاری کارآمد پایه های محکم توسعه مادی و افزایش درآمد سرانه و رشدهای پایدار را بنا نهاد.

 ایران از سوی دیگر با داشتن 60 نوع محصول معدنی متفاوت در بین کشورهای جهان در رتبه 15 کشورهای دارای منابع معدنی غنی قراردارد. این منابع شامل کروم، زغال سنگ، مس، سنگ آهن، سرب، منگنز، وروی است. ایران به لحاظ اینکه در جغرافیای حمل و نقل در یک منطقه ممتاز قرار دارد می‌تواند تنها با اتکای به این مزیت یکی از کشورهای قدرتمند اقتصادی باشد. برخورداری از نزدیک به 30 مرز جاده‌ای بین‌المللی، مرزهای ریلی، بندرهای تجاری کوچک و بزرگ، قرار گرفتن در مسیر کریدورهای ترانزیتی بین‌المللی، قرار گرفتن در مسیر تاریخی جاه ابریشم، و... استعداد بالایی برای تولید ثروت به ایران داده است.

  یکی از منابع دست نخورده ثروت ایران بدون تردید توانایی‌های شگفت انگیر گردشگری است. در حالی که ایران مساحتی به اندازه مجموع  شمار قابل اعتنایی از کشورهای اروپایی و کشورهای حاشیه خلیج فارس است و با تاریخ دور و دراز و مراکز دیدنی پرشمار می‌تواند سالانه به اندازه درآمد نفت درامد ارزی کسب کند، هنوز از این گنچ ناشناس بهره و استفاده کافی نشده است.

 ایران با وجود اینکه صنعتی بسیار نیرومند ندارد اما نسبت به بسیاری از کشورها در توسعه صنعتی پیشتاز بوده و هست. ایران زیر ساخت‌های صنعتی مناسبى دارد که در زمان لازم به محل تولید ثروت منجرخواهد شد. ازهمه اینها باارزش‌تر و مهم‌تر اما داشتن مردمی با انگیزه‌های بالای پیشرفت و رفاه مادی است. ایرانیان اکنون درهمه سرزمین‌های جهان حضور دارند و نشان داده‌اند توانایی فوق‌العاده ای برای پیشرفت دارند. ایران با داشتن این همه ثروت استفاده نشده و این مردمان با انگیزه و داشتن روحی نیرومند درلا بلای این آب و خاک هرگز از پا درنمی‌آید. به این گزاره‌ایمان داشته باشیم و راه را بر دیو ناامیدی و یاس ناهموار سازیم.

در همین رابطه