رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

یادداشت حسین سلاح ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران

ایجاد گفتمان جانشین پروری

حسین سلاح ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران یادداشتی در تشریح لزوم توجه به جانشین‌پروری و جوان‌گرایی نوشته است. او معتقد است فرهنگ جانشین پروری در ایران نه به دلیل اهمیت نداشتن آن بلکه به دلیل نبود درک درست از میزان اثرگذاری آن، شکل نگرفته است.

حسین سلاح‌ورزی

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران
10 آذر 1397
کد خبر : 16527
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

ضعف در مدیریت و بی‌توجهی به جوانانی که استعدادهای ویژه‌ای دارند و می‌توانند در حوزه‌های مختلف، حضور پررنگ و اثرگذاری داشته باشند، از جمله ضعف‌های جدی کشورمان به شمار می‌آید. برخی بنگاه‌های بزرگ اقتصادی، عملکرد بسیار موفقی دارند اما نسبت به جانشین پروری، بی‌توجه‌اند و به همین دلیل می‌بینیم که متأسفانه عمر کوتاهی داشته و به نسل بعدی منتقل نمی‌شود.

امروزه دنیا در حوزه تربیت نیروهای متخصص که توانایی اداره امور را داشته باشند، فعال شده و به آموزش مهارت و تخصص بسیار بها می‌دهد. جوانان به دلیل قدرت ریسک‌پذیری بالا و جسارت انجام کارهای بزرگ، اگر مهارت‌های لازم را داشته باشند می‌توانند اثرگذار بوده و خلاقیت را چاشنی کار کرده و به توسعه فعالیت‌های بنگاه کمک کنند.

موضوع آموزش را می‌توان به کمک تشکل‌های تخصصی نیز اجرایی کرد. با توجه به اینکه تشکل‌ها روی موضوعات و رشته‌های کاری مشخصی تمرکز می‌کنند، بهترین گزینه برای انتقال علم و دانش به‌صورت تخصصی هستند.

فرهنگ جانشین پروری در ایران نه به دلیل اهمیت نداشتن آن بلکه به دلیل بی‌توجهی و نبود درک درست از میزان اثرگذاری آن، شکل نگرفته است. البته مدتی است که اتاق ایران در این حوزه فعال شده و سعی دارد از جوانان مستعد و توانمند استفاده و مدیرانی برای آینده تربیت کند؛ افرادی که بتوانند کسب‌وکار را رشد دهند و حتی زمینه رشد دیگران را نیز فراهم سازند.

به‌منظور تعمیم فرهنگ جانشین پروری، شبکه‌سازی در حوزه کارآفرینی و تقویت مسئولیت اجتماعی، استفاده از ظرفیت و پتانسیل جوانان کارآفرین در تشکل‌های مختلف بخش خصوصی به‌ویژه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی لازم و ضروری است. برای همین منظور سازمان ملی کارآفرینی ایران را در اتاق ایجاد کردیم و سعی داریم در این قالب، گفتمان جانشین پروری را در کشور ایجاد کنیم.

بخش خصوصی بر این باور است حضور جوانان تحصیل‌کرده، خوش‌فکر، خلاق و کارآفرین در فضای کسب‌وکار کشور می‌تواند نقش مهم و بی‌بدیلی در تزریق نوآوری به کسب‌وکارهای سنتی و افزایش تولید ناخالص داخلی و اشتغال‌زایی کشور به دنبال داشته باشد. در شرایط تحریم و ضرورت افزایش تاب‌آوری اقتصاد کشور، جوانان کارآفرین می‌توانند راه‌حل‌ها و راهکارهای نو و مؤثری برای برون‌رفت از چالش‌های اقتصادی ارائه دهند.

همان‌طور که دیدیم «نازنین دانشور»، مؤسس یک استارتاپ به‌تازگی به‌عنوان برترین جوان کارآفرین در آسیا- اقیانوسیه انتخاب شد. این رویداد مهم نشانه ظرفیت، پتانسیل و توانمندی جوانان ایرانی است که نباید نادیده گرفت.

در همین رابطه