رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

یادداشت علی میرزاخانی به‌مناسبت سومین سالگرد تاسیس پایگاه خبری اتاق ایران

اقتصاد خصوصی و سالم را تبیین و ترویج کنید

علی میرزاخانی در یادداشتی به مناسبت سومین سالگرد تاسیس پایگاه خبری اتاق ایران، آورده است که مأموریت اصلی این پایگاه خبری اطلاع رسانی نیست؛ مأموریت آن تبیین و ترویج اقتصادی خصوصی و سالم است.

علی میرزاخانی

روزنامه‌نگار
01 خرداد 1398
کد خبر : 28785
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

«پایگاه خبری اتاق ایران» از نظر اطلاع‌رسانی و انتشار اخبار روز سایت خوبی است؛ اخبار و پیام‌های کمیسیون‌ها، نشست‌های هیات نمایندگان، هیات‌های تجاری ایرانی و خارجی را به موقع منتشر می‌کند و این سبب می‌شود که بخشی از نیاز رسانه‌های عمومی کشور تأمین شود. اما من معتقد هستم که کارکرد پایگاه خبری اتاق ایران باید فراتر از اخبار روز باشد. این سایت مخاطبان خاصی دارد که باید هویت خود را در آنجا ببینند ولی در عمل چنین نیست. یعنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ارگان اصلی فعالیت بخش خصوصی کشور است و پایگاه خبری اتاق ایران به عنوان بازوی اطلاع رسانی بخش خصوصی باید این هویت را به طور روشن نمایان کند.

باید همه مطالب این سایت در فرم و محتوا نشانه‌ای از این هویت داشته باشد. این سایت طرفدار اقتصاد بخش خصوصی است. در همه جای دنیا بنگاه‌های اقتصادی دولتی یا غیر بخش خصوصی سرنوشتی جز شکست را تجربه نکرده‌اند. بنابراین خصوصی سازی و اقتصاد بخش خصوصی اصل اساسی یک اقتصاد پیشرو است که باید در پایگاه خبری متعلق به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ادبیات نظری این تئوری تبیین و نمونه این بنگاه‌ها معرفی شود.

برای همین من معتقد هستم که مأموریت اصلی پایگاه خبری اتاق ایران اطلاع رسانی نیست؛ مأموریت آن تبیین و ترویج اقتصادی خصوصی و سالم است. بنگاهداری بخش خصوصی و اصول آن باید موشکافی شود. این اصل که سیاست و تجارت باید از همدیگر جدا باشد، یکی از اصول اولیه اقتصاد بخش خصوصی است. هر جا که حکمرانی و بنگاهداری خلط شد، حتماً رگه‌های فساد در آنجا پیدا می شود. باید پایگاه خبری اتاق ایران به طور مستمر در این مورد موضع گیری داشته باشد.

نکته دیگری که به نظر می‌رسد اصل مبارزه با فساد است؛ اتاق ایران باید پرچم‌دار ضد فساد باشد اما این مطالب کمتر در پایگاه خبری اتاق ایران منتشرشده است؛ البته ناگفته نماند اعضای هیات نمایندگان و هیات رئیسه هم کمتر در این باره اظهارنظر می‌کنند. متأسفانه در فرهنگ عامه مردم ثروت را تقبیح می‌کنند و سرمایه‌دارها را «زالو صفت» می‌شناسند و فکر می‌کنند همه ثروتمندان فاسد هستند. شکل‌گیری این ذهنیت نتیجه اقتصاد دولتی است که با فعالیت رانتی و اقتصادی رانتی آمیخته است. سرمایه‌داری دولتی است که درنهایت اقتصاد را فاسد می‌کند ولی اقتصاد بخش خصوصی نتیجه خلاقیت، تلاش و پشتکار کارآفرین‌ها است. باید این بخش در پایگاه خبری اتاق ایران پررنگ شود. در این مسیر می‌توان سرنوشت بنگاه‌های اقتصادی بخش خصوصی و مسیری را که طی کرده است، منتشر کرد؛ سرگذشت کسانی که قدم در راه پرپیچ‌وخم کارآفرینی گذاشته‌اند. از پایگاه خبری اتاق ایران انتظار می‌رود دید همه‌جانبه‌ای به مسائل بخش خصوصی داشته باشد.

در همین رابطه