کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

رشد شاخص بورس به معنی رشد بازار نیست

رضاپور نیکرو، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: تغییراتی که اخیراً در بازارهای جهانی رخ داده، گروه‌های خاصی را در بازار سرمایه ایران تحت تأثیر قرار داده که ازقضا همگی جزو سهام شاخص‌ساز هستند و رشد قیمت سهام آنها، شاخص کل توانسته است در کمتر از یک ماه حدود 8 هزار واحد رشد کند اما این رشد را نمی‌توان به رشد کل بازار تعبیر کرد چرا که بسیاری از شرکت‌ها و صنایع از این رشد بی‌بهره بوده‌اند.
تاریخ: 28 شهریور 1396
شناسه: 10214

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به رشد حدود 8هزار واحدی شاخص کل بورس تهران گفت: رشد فعلی بازار حاصل از رشد سهام شاخص ساز بازار است بااین‌وجود این اتفاق با شاخص سازی‌های کاذب که همواره مورد انتقاد فعالان بازار بوده فرق دارد.

احسان رضاپور نیکرو در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران افزود: در شرایط فعلی دلایلی که باعث رشد شاخص کل شده‌اند، حقایقی هستند که منجر به رشد سهام شاخص‌ساز بازار شده‌اند اما باز هم رشد شاخص کل، نمی‌تواند به‌منزله رشد کلیت بازار سرمایه معرفی شود.

مدیرعامل هلدینگ تتا انرژی تصریح کرد: طی چند ماه اخیر به دلیل شرایطی که در بازارهای جهانی حاکم بوده، قیمت فلزات، محصولات معدنی و محصولات پتروشیمی رشد قیمت را تجربه کرده‌اند به همین واسطه شرکت‌های تولیدکننده این محصولات در ایران نیز تحت تأثیر این تغیر نرخ قرار گرفته‌اند و توجه بازار به آنها جلب شده است.

به گفته رضاپور، در این میان فضای رکودی حاکم بر اقتصاد کشور باعث شده افزایش تناژ فروش این شرکت‌ها قابل توجه نباشد اما اگر با تغییر شرایط اقتصادی، فروش شرکت‌ها هم با افزایش همراه شود، می‌تواند آینده بهتری برای سهام آنها رقم بزند.

کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: در نتیجه این تغییرات قیمتی اکثر تحلیلگران بازار سرمایه معتقدند با تداوم این شرایط، شرکت‌ها در گزارشات آتی خود، می‌توانند به سودهای بالاتری نسبت به گزارشات قبلی دست پیدا کنند.

مدیرعامل هلدینگ تتا انرژی ادامه داد: از سوی دیگر بحث‌هایی نیز درباره برگشت بخشی از منابع به شرکت‌های پالایشگاهی مطرح شده که این مسئله نیز می‌تواند سود شرکت‌های فعال در صنعت پالایشگاهی را تحت تأثیر قرار دهد و باعث توجه بازار به این گروه شده است.

رضا پور با اشاره به اینکه صنایع معدنی و فلزی و شرکت‌های فعال در حوزه نفت، پالایش و پتروشیمی بخش عمده ارزش بازار سرمایه کشور را تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: فعلاً بخش عمده اتفاقات تأثیرگذار بر بازار سرمایه، به همین صنایع و گروه‌ها اختصاص دارد و منجر به رشد سهام آنها شده است که سهم بالای این گروه‌ها از ارزش بازار، شاخص کل را با افزایش قابل توجه مواجه کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر اینکه رشد فعلی شاخص نمی‌تواند رشد بازار سرمایه قلمداد شود، افزود: در این میان آشکار شدن بخشی از دستاوردهای برجام در قالب فاینانس‌های جدید کره جنوبی و چین که اتفاقاً برای بسیاری از صنایع و شرکت‌های دولتی و خصوصی قابل استفاده است و همچنین موضوع کاهش نرخ سود بانکی، در نیمه دوم سال جاری می‌تواند تأثیر خوبی بر وضعیت کلان بازار سرمایه داشته باشد.

رضاپور با تأکید بر اینکه بازه اثرگذاری عوامل فعلی بر گروه‌های خاصی در بازار سرمایه اثرگذار خواهد بود، اظهار کرد: بااین‌وجود به‌واسطه گشایش‌هایی که این عوامل اثرگذار بر همین گروه‌های خاص دارند، خوش‌بینی‌هایی در بازار ایجاد خواهد شد ضمن اینکه صنایع بالادستی و پائین‌دستی شرکت هایی که مستقیما تاثیر پذیرفته‌اند نیز از گشایش‌های اخیر منتفع می‌شوند که این مساله دومینو وار می‎تواند بر وضعیت عملیاتی و اقتصادی سایر صنایع و شرکت‌ها نیز اثر گذار باشد و از این منظر وضعیت معاملات صنایع و شرکت های بیشتری را تحت تاثیر مثبت قراردهد.

به گفته او، این مسائل باعث می‌شود توجه بیشتری به بازار سرمایه جلب شده اما برای افزایش امیدواری به رشد بازار سرمایه، باید حجم و ارزش معاملات افزایش پیدا کند تا پایداری رشد بازار بیشتر باشد.

مدیرعامل هلدینگ تتا انرژی تأکید کرد: شاخص کل باارزش معاملات کمتر از 100 میلیارد تومان هم قادر است رشد قابل توجه داشته باشد اما هرگز نمی‌توان عنوان رونق بازار و شرایط خوب معاملات برای بازار را به آن اطلاق کرد در مقابل هرچه حجم و ارزش معاملات بازار بالاتر برود، روند بازار پایدارتر و امید به آینده آن بیشتر خواهد بود.

به گفته او، بازاری که پول در آن نباشد، نمی‌تواند هیجانات و روندهای مثبت را حفظ کند و سریعا نشاط و انرژی آن تخلیه می‌شود.

رضاپور همچنین درباره اثرات آتی کاهش نرخ سود بانکی بر بازار سرمایه، تصریح کرد: گرچه نرخ سود بانکی تعدیل شده و بانک‌ها مکلف به رعایت نرخ سود مصوب شده‌اند اما در ابتدای کار بسیاری از سپرده‌ها با تمدید قراردادهای قبلی کماکان سودهای ویژه دریافت کردند و در نظام بانکی باقی ماندند اما به‌مرور زمان با منقضی شدن قراردادهای قبلی، بخشی از سپرده‌های بانکی به‌ناچار به بازارهای دیگر از جمله بازار سرمایه کوچ خواهند کرد و می‌توانند رشد این بازارها را تضمین کنند.

در همین رابطه