در نشست شورای روسای اتاق های سراسر کشور مطرح شد

مقاومت در برابر واگذاری طرح های نیمه تمام به بخش خصوصی

روسای اتاق های سراسر کشور در تازه ترین نشست خود که به میزبانی اتاق شیراز برگزار شد از مقاومت بدنه دولت در برابر واگذاری طرح های نیمه تمام به بخش خصوصی و روند کند و آشفته اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی انتقاد کردند.
تاریخ: 18 اردیبهشت 1395
شناسه: 1156

نشست شورای روسای اتاق های سراسر کشور

روسای اتاق های استانی با حضور در استان فارس ضمن آشنایی با ظرفیت ها و نیازهای اقتصادی این استان از شرایط موجود در کشور به ویژه نوع نگاه بدنه دولت نسبت به اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و واگذاری طرح های نیمه تمام به بخش خصوصی ابراز نگرانی کردند.

محسن جلالپور، رئیس اتاق ایران با حضور در این نشست ضمن تایید نگرانی های مطرح، در عین حال تصریح کرد: مقاومت های موجود در رده های پایین تر دولت در شرایط موجود امری طبیعی به نظر می رسد. هر کس در مقابل از دست دادن قدرت خود مقاومت می کند چراکه درتغییری به راحتی اتفاق نخواهد افتاد. باید فرهنگ سازی صورت گیرد و اجازه دهیم از طریق فرهنگ سازی و بیان آنچه لازم است، زمینه برای خصوصی سازی فراهم شود.

اقتصاد مقاومتی در قامت اصول اخلاقی

محسن احتشام، رئیس اتاق بیرجند تولید و صادرات را دو حلقه متصل به یکدیگر دانست و خاطرنشان کرد: هنوز بر اساس واقعیت های فضای کسب وکار به طور علمی و تخصصی حرکت نمی کنیم. با وجود بحث هایی که مطرح می شود همچنان برنامه ای برای حل چالش های تولیدی توسط دولت ارائه نشده است. واحدهای تولیدی همچنان زیر ظرفیت کار می کنند.

این فعال اقتصادی ادامه داد: نیمی از بنگاه های استان خراسان جنوبی تعطیل شده اند و شاهد سیل بیکاری در این منطقه هستیم.

وی در مورد سود تسهیلات صندوق توسعه ملی در بخش ریالی، حداکثر 12 درصد را معقول عنوان کرد و گفت: سود بیشتر از این رقم ما را از اهداف اقتصادی کشور دور می کند. ماسفانه امور انگیزه برای سرمایه گذاری در این استان کاهش پیدا کرده و بخشنامه های بانک مرکزی هنوز مشکل آفرین هستند.

احتشام همچنین در مورد اقتصاد مقاومتی و شیوه اجرای آن در کشور تشریح کرد: دستگاه های دولتی با سیاست های کلان بیگانه هستند. در این رابطه باید بندهای اقتصاد مقاومتی را به اصول اخلاقی تبدیل کنیم.

تشکیل کمیته سه نفری برای اعطای بهتر تسهیلات به واحدها

رحیم بنامولایی، رئیس اتاق البرز با بیان این مطلب که باید جایگاه دولت و بازیگران اصلی اقتصاد مشخص شود، از مشکلات نقدینگی واحدهای اقتصادی کشور سخن گفت. وی پیشنهاد داد که کمیته ای سه نفری از استانداری، اتاق ایران و سازمان صنعت ، معدن و تجارت به منظور ارائه تسهیلات به واحدهای نیازمند واقعی، تشکیل شود.

وی درخواست همچنین تاسیس شهرک های صنعتی جدید در استان البرز را متناسب با آنچه در این منطقه وجود دارد، غیرضروری برشمرد.

تشکیل ستاد رونق در استان ها

جبار کیانی پور، رئیس اتاق یاسوج، از تشکیل ستاد رونق به ریاست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ها، حضور تشکل های استانی و دبیری شهرک های صنعتی خبر داد و وظیفه آن را شناسایی صنایعی دانست که در مدت زمان کوتاه تری قابلیت احیا دارند که باید آنها را به ستاد تسهیل اعلام کند تا مراحل حمایت از آنها انجام شود.

این عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران با اشاره به اغاز واگذاری طرح ها نیمه تمام به بخش خصوصی خواستار شد: ظرفیت های هر استان تنها نختص به همان منطقه نباشد و اجازه داده شود که همگام از فرصت ها یموجود در کشور بهره ببرند.

محمدرضا جعفری، رئیس اتاق اراک، واردات انواع محصولاتی که در داخل نیز تولید می شوند را خلاف قانون برشمرد و با اشاره به سخنان رهبری در نشست با کارگران مبنی بر برنامه نظام در خصوصی توقف واردات کالاهایی که مشابه تولید داخلی دارند، گفت: حفظ بازارهای داخلی باید مورد توجه باشد. اجازه دهید واحدهای تولیدی به ظرفیت اصلی خود برگردند.

حسین سلاح ورزی، رئیس اتاق خرم آباد ضمن تاکید بر بازاریابی در کنار افزایش تولیدات و صادرات کشور، در مورد واگذاری ها به بخش خصوصی گفت: دستگاه های دولتی با وجود تاکیدات جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور کشور و رئیس ستاد اقتصاد مقاومتی اهتمام کافی در واگذاری طرح های نیمه تمام به بخش خصوصی را ندارند.

علیرضا کشاورز، رئیس اتاق قزوین نحوه اجرای برنامه را مهم ترین بخش در روند کار عنوان کرد و آشفتگی موجود را عامل اجرای کند سیاست های اقتصاد مقاومتی دانست.

علی اصغر زبردست، رئیس اتاق همدان با انتقاد از ضعف دولت در بحث اقتصاد، تعریف پروژه های جدید عمرانی در کشور را نگران کننده ارزیابی کرد و آن را خلاف قانون بودجه 95 دانست.

محمود تولایی، رئیس اتاق کاشان نتیجه وضعیت اقتصادی امروز کشور را بزرگ تر شدن دولت و کوچک تر شدن بخش خصوصی عنوان کرد. وی از اتاق ایران نیز درخواست کرد در بحث مالیات ها و تامین اجتماعی پررنگ تر حضور پیدا کند تا نتیجه لازم به دست آید.

در همین رابطه