امیدها برای خاموش شدن آتش نفت‌کش ایرانی قوت گرفت

تیم‌ تجسس و امداد آماده ورود به «سانچی»

اطفای حریق نفت‌کش سانچی، دوباره از امروز صبح آغاز شده و این بار احتمالاً با کمک آتش‌خوارهای ژاپنی، آتش‌سوزی این نفت‌کش غول‌پیکر مهار می‌شود و تیم تجسس و امداد سازمان بنادر و دریانوردی ایران فرصت پیدا می‌کنند برای جستجوی کارکنان این کشتی وارد عمل شوند.
تاریخ: 22 دی 1396
شناسه: 11764

 معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از آغاز عملیات اطفای حریق نفت‌کش «سانچی» از بامداد امروز (جمعه) خبر داد و گفت: عملیات اصلی مهار آتش امروز با حضور تیم تجسس نجات این سازمان و آتش‌خوارهای ژاپنی انجام می‌شود.

هادی حق‌شناس، افزود: امروز با حضور دومین یدک‌کش آتشخوار ژاپن در محل حادثه و همکاری چینی‌ها عملیات اصلی اطفای حریق نفت‌کش سانچی انجام می‌شود و تیم تجسس سازمان بنادر و دریانوردی تلاش خواهد کرد وارد نفت‌کش شود.

حق‌شناس دیروز در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران، اطلاع داده بود که چینی‌ها، شب‌ها دست از اطفای حریق می‌کشند؛ حالا اما آن‌گونه که در خبرها آمده، با دخالت آتش‌خوارهای ژاپنی، اطفای حریق با قوت بیشتری پیگیری می‌شود.

از سوی دیگر، بر اثر جریان آب و باد، نفت‌کش شعله‌ور سانچی از زمان حادثه تاکنون حدود 112 مایل از چین دور شده و به سمت جزیره اوکیناوا ژاپن حرکت کرده است و ازآنجاکه یدکش آتشخوار ژاپنی نیز در این مسیر قرار گرفته، این می‌تواند به اطفای حریق کمک کند.

به گفته حق‌شناس در روز نخست حادثه (شنبه، ۱۶ دی‌ماه) این کشتی در ۱۵۸ مایلی شانگهای قرار داشت اما اکنون این کشتی تقریباً در ۲۷۰ مایلی شانگهای و ۱۹۰ مایلی اوکیناوا قرار گرفته است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: فرماندهی مهار آتش نفت‌کش سانچی همچنان با مرکز تجسس نجات بندر شانگهای (MRCC) است تصریح کرد: هم‌اکنون تیم مشاور فنی هلند و هیئت ۲ نفره کارشناسان فنی پاناما نیز در کنار این مرکز قرار دارند.

وی به دیدار ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی کشورمان با سفیر چین در روز گذشته  اشاره کرد و افزود: مجموعه فعالیت آقای ربیعی به‌عنوان مسئول کمیته ویژه رسیدگی حادثه نفت‌کش سانچی سبب شد شاهد فعالیت مؤثر در مرکز تجسس نجات بندر شانگهای چین باشیم.

بر اساس این گزارش کشتی سانچی روز ۲۵ آذرماه ۱۳۹۶ بندر عسلویه را با محموله حدود یک‌میلیون بشکه میعانات گازی به مقصد یکی از بندرهای کره جنوبی ترک کرد و روز شنبه ۱۶ دی‌ماه ۱۳۹۶ ساعت ۸ شب به‌وقت محلی با یک کشتی فله‌بر تحت پرچم هنگ‌کنگ برخورد کرد.

در این حادثه ۳۲ خدمه این نفت‌کش مفقود شدند که پیکر یکی از آنان در محدوده محل سانحه پیدا شد اما هنز از سرنوشت ۳۱ نفر دیگر خبر در دست نیست.