درهمایش تخصصی صنعت کنسروسازی اصفهان عنوان شد

نیاز صنعت کنسروسازی به نوسازی و افزایش سواد تغذیه‌ای جامعه

جواد حصاری مدرس دانشگاه و مشاور تحقیق و توسعه صنایع غذایی معتقد است: کنسروسازی چه در بخش صنعت و اجرایی کشور و چه در بخش دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی مهجور مانده است. امروزه نزدیک به دو هزار واحد کنسروسازی در کشور راه اندازی شده که متاسفانه بخشی از این واحدها به تعطیلی کشانده شده است.
تاریخ: 25 دی 1396
شناسه: 11808

همایش تخصصی« صنعت کنسروسازی، سلامت، امنیت غذایی و رشد پایدار کشاورزی» با حضور مدیران کل استاندارد و شیلات، رئیس سندیکای صنایع کنسرو کشور و جمعی ازتولیدکنندگان و اساتید دانشگاههای استان با اهداف بررسی جایگاه صنعت کنسروسازی در سلامت، بهداشت غذایی، امنیت جامعه و نقش این صنعت در رشد پایدار کشاورزی در اتاق اصفهان برگزار شد.

نایب رییس سندیکای صنایع کنسرو ایران در این همایش تنویر افکار عمومی و اصلاح باور غلط مردم در خصوص صنایع کنسرو را از اهداف برگزاری این همایش عنوان کرد و گفت:  متاسفانه برخی از پزشکان، معلمان و دست اندرکاران آموزش کشور، ذهنیت درستی نسبت به غذاهای کنسروی ندارند. به عنوان مثال در کتاب علوم سوم دبستان کنسرو ماهی و شیر و آبمیوه تتراپک از جمله موادغذایی حاوی نگهدارنده و مضر برای بدن ذکر شده در حالی که این موادغذایی مطلقا فاقد مواد نگهدارنده  هستند.

مسعود بختیاری افزود: اطلاعات ناکافی شهروندان و برخوردهای سلیقه ای مسوولین از مهم ترین چالش های صنایع کنسروسازی کشور است. مدیریت شهری استان و شهرستان باید اطلاعات جامعی در مورد صنایع کنسروی به دست آورده و از ترویج باورهای غلط در اذهان عمومی جلوگیری کند.

مجتبی ملااحمدی، نایب رییس کمیسیون صنایع اتاق اصفهان تاکید کرد: صنعت کنسروسازی یکی از اساسی ترین صنایع کشور است. این صنعت در تامین غذای سالم در زمان جنگ تحمیلی ایران و عراق تاثیر زیادی داشته است. تولیدکنندگان و کارآفرینان کشور باید به منظور حل مشکلات این صنعت وارد عمل شده و در کنار دولت آینده ساز ایران باشند.

 نایب رییس کمیسیون کشاورزی اتاق اصفهان نیز در این همایش بیان کرد: یکی از وظایف اتاق بازرگانی برگزاری جلسات و همایش هایی با رویکرد علمی، بررسی مسایل و مشکلات و در نهایت جمع بندی و ارایه راهکارها به مقامات استانی و کشوری است.  

سید اسماعیل محمودی افزود: در همین راستا کمیسیون کشاورزی همایش ها و جلسات متعددی برگزار کرده که منجر به انعقاد تفاهم نامه های متعددی با مراکز علمی و دانشگاهی و دستگاه های اجرایی مرتبط در استان مانند سازمان های جهاد کشاورزی، محیط زیست و دامپزشکی شده است.

مدرس دانشگاه و مشاور تحقیق و توسعه صنایع غذایی، پیشینه کنسروسازی را مربوط به سال 1790 میلادی در زمان جنگ دولت فرانسه با کشورهای اروپایی دانست و گفت:  این صنعت به عنوان روشی برای نگهداری مواد غذایی سالم به منظور تامین غذای سربازان به وجود آمد.

 جواد حصاری تصریح کرد: کنسروسازی بسته بندی موادغذایی در ظروف غیرقابل نفوذ و از بین بردن عوامل فساد و بیماری با فرایند حرارتی است. نخستین کارخانه کنسروسازی کشور حدود 80 سال قبل در بندرعباس به منظور تولید کنسرو تن ماهی به وجود آمد.

حصاری افزود: کنسروسازی چه در بخش صنعت و اجرایی کشور و چه در بخش دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی مهجور مانده است. امروزه نزدیک به دو هزار واحد کنسروسازی در کشور راه اندازی شده که متاسفانه بخشی از این واحدها به تعطیلی کشانده شده است.

وی  با ابراز تاسف از اینکه اغلب مردم محصولات کنسروی را با ارزش غذایی پایین ارزیابی می کنند، تصریح کرد: طی مستندات علمی تحت فرایند کنسروسازی چربی، پروتئین، کربوهیدرات ها، املاح و ویتامین‌های محلول در چربی معمولا پایدار هستند. در این میان تنها ویتامین‌های B و C به حرارت حساس هستند.

حصاری حفظ کیفیت از طریق جلوگیری از فرایند اضافی، تولید محصول سالم از طریق استریلیزاسیون تجارتی و موادغذایی با ماندگاری بالا را از جمله اهداف سه گانه در تولید صنعتی محصولات کنسروی خواند و گفت: تامین امنیت غذایی، توسعه شهرنشینی، کاهش ضایعات و افزایش بهره وری بخش کشاورزی و ایجاد ارزش افزوده و اشتغال از جمله دلایل توجه به صنایع کنسروسازی کشور است. از مسوولین برای نوسازی این صنعت، اطلاع رسانی و افزایش سواد تغذیه‌ای جامعه و سرمایه گذاری بیشتر درکنسروسازی خواستار همکاری هستیم.

ایمنی میکروبی محصولات کنسروی استاندارد، تضمین شده است 

مدیرگروه صنایع غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: ازیک فناوری کنسروی انتظار می رود که نگهداری ماده غذایی را بین 1 تا5 سال افزایش دهد. امروزه با تلفیق روش های مختلف نگهداری و توسعه علم کنسروسازی امکان نگهداری برخی مواد غذایی در زمان های طولانی تر نیز به وجود آمده است.

مریم میرلوحی ایمنی میکروبی در محصولات کنسرو شده را مبحثی انکارناپذیر خواند و افزود: در فرآیند کنسروسازی استاندارد میکروب کشی صورت گرفته و خطر بروز بوتولیسم از بین می رود. تنها راه اطمینان مصرف کننده از انجام پروسه کنسروسازی صحیح توجه به وجود حداکثر مجوزهای سلامتی محصول، مندرج بر روی قوطی محصولات است.

میرلوحی خواستار ایجاد سیستم دقیق ثبت و گزارش دهی از نقش موادغذایی در ایجاد بیماریها، بانک اطلاعاتی و نشر رسمی اطلاعات مربوط به ایمنی محصولات مورد آزمایش از طرف سازمان های ناظر و حتی بخش خصوصی و ارتباط هر چه بیشتر صنعت با دانشگاه و مراکز علمی در این صنعت شد.     

 

مصرف فراورده های کنسروی نیازمند فرهنگ سازی است

در ادامه، دانشیار گروه علوم و صنایع غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در ارتباط با نقش فرهنگ تغذیه در توسعه استفاده از موادغذایی کنسروشده، گفت: بر اساس گزارش  صنعت پردازش میوه و سبزیجات جهانی (IBIS WORLD) تا سال 2015 با نرخ رشد سالانه  1/3درصد حرکت کرده و به درآمدی به ارزش 271/3میلیارد دلار رسیده است. پیش بینی می شود تا سال 2020 با نرخ رشد سالانه 3 درصد به ارزشی بالغ بر 315 میلیارد دلار برسد که این نشان از رشد سریع این صنعت در چند سال آینده دارد.

 مسعود سامی افزود: مردم به اشتباه معتقدند کنسروها به دلیل ماندگاری طولانی ارزش تغذیه ای پایینی دارند، مواد نگهدارنده داشته و سرطانزا هستند. لازم است این عقاید با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی مناسب اصلاح شود. در فرایند کنسروسازی در پروتئینها و کربوهیدراتها تغییر چندانی ایجاد نشده و حتی برخی از ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها نیز طی این فرایند تغلیظ می شوند.

همراهی هر چه بیشتر دانشگاه با صنعت نیاز امروز جامعه است

در ادامه این همایش عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی نیز وجود فقر در جوامع را به دلیل عدم توزیع صحیح غذا در بین مردم، نابرابری در سهم مردم در برخورداری از بارندگی و زمین حاصلخیز بیان کرد و گفت: امروزه میزان برخورداری جوامع از صنایع مختلف پشتوانه اقتصادی آنها تلقی شده و میزان پیشرفت هر کشور در گروی این مساله است.  

کامران سپهری افزود: امروزه تکنولوژی زیربنای حرکت بوده و لازم است دانشگاه ها به روز حرکت کنند. نیاز جوامع در ابتدا تامین غذا است. تکنولوژی در ابتدا به  تغذیه کمی و سپس تغذیه کیفی افراد توجه می کند.

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این همایش ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این همایش با اشاره به اهمیت  صنایع غذایی در بخش سلامت و اشتغال جامعه گفت: صنایع غذایی دومین صنعت کشور بوده و مهم ترین چالش موجود در این صنعت وجود برخوردهای سلیقه ای به دلیل اطلاع رسانی و فرهنگ سازی نامناسب در این بخش است.

فریده روشن از حمایت کمیسیون های بهداشت، ایمنی و سلامت و فرهنگ و رسانه شورای شهر اصفهان از این صنعت خبر داد و افزود: شورای شهر گام های مهمی در زمینه ارتقاء فرهنگ شهری و فرهنگ سازی در زمینه های مختلف اجتماعی به ویژه مباحث مرتبط با سلامت و صنایع غذایی برخواهد داشت.

موضوعات :
در همین رابطه