عضویت مالزی در آسه آن و موقعیت ایران در منطقه، بستری برای افزایش مبادلات

فرهاد شریف معاون امور بین الملل اتاق ایران در دیدار با داتو زولکفلی رئیس سازمان توسعه تجارت خارجی مالزی بر لزوم افزایش همکاری‌های اقتصادی تاکید کرد.
تاریخ: 22 اردیبهشت 1395
شناسه: 1218

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران هیات تجاری مالزی به سرپرستی رئیس سازمان توسعه تجارت این کشور به اتاق بازرگانی ایران آمدند تا با همتایان ایرانی خود دیدار و پیرامون توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی مذاکره کنند.

در نشست خصوصی میان معاون امور بین الملل اتاق ایران و رئیس سازمان توسعه تجارت خارجی مالزی، فرهاد شریف دیدگاه مثبت مردمان دو کشور نسبت به یکدیگر را یکی از عوامل مهم در ارتباط اقتصادی عنوان کرد و گفت: مرحله اول روابط، طی سال‌ها ارتباط سیاسی و اقتصادی به خوبی پایه‌ریزی شده است و گام بعدی شناسایی و برطرف کردن مشکلات و موانع همکاری‌های مشترک است.

وی گفت: یکی از اساسی‌ترین مشکلات کاهش مناسبات اقتصادی، تحریم‌ها بود که خوشبختانه با تلاش دولتمردان رفع شد. حال باید با ایجاد ارتباط بین بانک‌های دو کشور ارز دیگری را جایگزین دلار نماییم تا با موانع بانکی آمریکا مواجه نشویم.

معاون امور بین الملل اتاق ایران در خصوص تجارت مشترک و دسترسی به بازارهای منطقه‌ای افزود: ایران با نفوذ و حضور موفق در کشورهای همسایه و همچنین دسترسی به کشورهای حوزه دریای خزر و CIS می‌تواند به عنوان یک هاب در امر تجارت منطقه‌ای نقش ایفا کند. مالزی نیز به عنوان یکی از اعضای اتحادیه آسه آن فرصت مناسبی را برای تجار و شرکت‌های ایرانی جهت حضور در کشورهای شرق آسیا فراهم آورده است.

فرهاد شریف به کریدورهای شرق به غرب (جاده ابریشم) و جنوب به شمال اشاره کرد و افزود: ایجاد شهرک‌های صنعتی با تکنولوژی‌های نوین و توسعه همکاری‌های مشترک در اطراف این کریدورها می‌توانیم ارزش افزوده‌ای برای کالاهای انتقالی از این مسیر‌ها ایجاد نماییم.

در ادامه داتو زولکفلی رئیس سازمان توسعه تجارت خارجی مالزی به حضور دو هیات تجاری از این کشور طی 7 روز گذشته اشاره کرد و گفت: نمایشگاه نفت و گاز تهران شاهد حضور پررنگ شرکت‌های فعال در زمینه‌های بالادستی و پایین دستی نفت از مالزی بود. اکنون هیاتی26 نفره آماده مذاکره و یافتن همتایان تجاری و اقتصادی در اتاق بازرگانی هستند.

وی گفت: توسعه مناسبات تجاری با ایران را پس از رفع تحریم‌ها هدف‌گذاری کردیم و حجم مناسباتی که 50 درصد کاهش یافته بود را در صدد هستیم تا به 5/1 میلیارد دلار برسانیم.

 داتو زولکفلی همکاری بیشتر با اتاق بازرگانی ایران، جهت شناسایی و معرفی فرصت‌های تجاری و اقتصادی بین دو کشور را خواستار شد و گفت: شرکت‌های بسیاری در زمینه ارائه سرویس‌های خدمات شهری،تجارت، نفت و گاز، حمل‌ونقل، IT و محصولات غذایی حلال آماده استفاده از ظرفیت همکاری‌های مشترک با ایران هستند.

وی حجم صادرات به ایران را 500 میلیون دلار و واردات کالا از ایران را 32 میلیون دلار عنوان کرد و گفت: امیدواریم کالاهای ایرانی بیشتری از طریق تجار و بازرگانان دو کشور در مالزی به فروش برسانیم و امروز آمده‌ایم نشان دهیم ایران برای ما اهمیت دارد.

در پایان اعضای هیات مالزی با همتایان خود دیدار و پیرامون ظرفیت های همکاری مشترک و توسعه تجارت بین دو کشور گفت و گو کردند.