مجله کارآفرین (Entrepreneur) گزارش داد

همکاری با سایر شرکت‌ها؛ ساده‌ترین مسیر برای رشد کسب‌وکارهای کوچک

همکاری بین شرکت‌ها را می‌توان به مبادله پایاپای تشبیه کرد؛ مبادله‌ای که در قالب آن شرکت‌ها خدمات و تخصص‌های خود را آگاهانه به اشتراک گذاشته و یکدیگر را تقویت می‌کنند.
تاریخ: 02 اسفند 1396
شناسه: 12205

همکاری بین شرکت‌ها را می‌توان به مبادله پایاپای تشبیه کرد؛ مبادله‌ای که در قالب آن شرکت‌ها خدمات و تخصص‌های خود را آگاهانه به اشتراک گذاشته و یکدیگر را تقویت می‌کنند.

در دنیای امروز شبکه‌های اجتماعی و تداعی برندها نقش بسیاری مهمی در تجارت و کسب‌وکار ایفا می‌کنند و صاحبان بنگاه‌های کوچک باید به قدرت بزرگی که در اعداد نهفته است، واقف باشند؛ آنها باید با دیگر کارآفرینان همکاری کنند تا بتوانند برندسازی نموده و درنهایت با هم به موفقیت برسند.

مزیت رقابتی ناشی از همکاری با سایر کارآفرینان

هر کسب‌وکاری هزینه‌های خاص خود را دارد اما اگر شما به‌عنوان مالک یک کسب‌وکار جدید، با شرکتی که کالاها و خدماتی متفاوت اما مرتبط با محصولات شما تولید می‌کند وارد همکاری شوید، آنگاه می‌توانید هم در وقت و هم در هزینه‌های خود صرفه‌جویی نمایید. در اینجا می‌توان همکاری را به یک مبادله پایاپای تشبیه کرد؛ مبادله‌ای که در قالب آن شرکت شما و شرکت‌های دیگر، خدمات و تخصص‌های خود را به اشتراک می‌گذارید و یکدیگر را تقویت می‌کنید.

هرچه تعداد بنگاه‌های شریک شما بیشتر شود، تعداد مشتریان بالقوه شما نیز افزایش خواهد یافت و متعاقباً با تقاضای بیشتری برای محصولات خود مواجه خواهید شد. فارغ از اینکه کسب‌وکارتان الکترونیکی باشد یا فیزیکی، شما می‌توانید از طریق تبادل تخصص و خدمات با سایر شرکت‌ها، در قیاس با شرکت‌هایی که از چنین رویکردی پیروی نمی‌کنند، مزیت رقابتی کسب نمایید.

پیدا کردن یک شریک مناسب

برای اینکه شریک مناسبی را برای مبادله پایاپای و برد-برد انتخاب کنید و خود را از تله‌های شراکت در امان نگاه دارید، باید پیش از ورود به مذاکرات همکاری، این سؤالات را از خودتان بپرسید:

·         آیا صنعت یا بخشی که آنها در آن مشغول فعالیت هستند می‌تواند برخی از نیازهای شرکت ما را برآورده کند؟

·         آیا این شراکت بر اثر انگیزه‌های حرفه‌ای شکل گرفته است و یا انگیزه‌های شخصی بیشتر در آن دخیل بوده‌اند؟

·         تعهدات ما در این شراکت چیست؟

·         من چه اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدتی را در این شراکت دنبال می‌کنم؟

·         این شراکت دقیقاً (با حداکثر جزئیات) در چه زمینه‌هایی خواهد بود؟

·         در طول دوره همکاری، کدام بخش از داده‌ها، حقوق مالکیت معنوی، حق ثبت ابداعات و اختراعات، اطلاعات طبقه‌بندی‌شده و ... را می‌توانیم به اشتراک بگذاریم؟

·         بازدهی سرمایه‌هایی که وارد این شراکت کرده‌ایم چقدر خواهد بود؟

·         شرکت ما در کدام خدمات یا تخصص‌ها دچار ضعف و کاستی است که طرف مقابل در آنها وضعیت قابل‌قبولی دارد؟

باید توجه داشته باشید که علی‌رغم جذابیت‌های همکاری حرفه‌ای با سایر شرکت‌ها، اگر آمارها از عدم موفقیت شما در همکاری با یک شرکت خاص حکایت می‌کند، بهتر است در اسرع وقت راه خود را از آن شرکت جدا نموده و به دنبال یافتن شرکای دیگر باشید.

شرکای خود را از بین شرکت‌های محلی انتخاب کنید

بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک اهداف بلندپروازانه‌ای دارند و به حضور در بازارهای جهانی فکر می‌کنند اما در مراحل اولیه کار بهتر است تمرکز آنها روی بازارهای محلی باشد. کسب‌وکار کوچکی که محصولاتی مطابق با نیازهای محلی ارائه می‌کند –که درواقع علت راه‌اندازی آن نیز پاسخگویی به نیازهای محلی بوده است- باید بکوشد تا در حد امکان مواد اولیه خود را نیز از بازار محلی تهیه نماید و حتی با همراهی تأمین‌کنندگان محلی، یک گروه کارآفرینی کوچک تشکیل دهد؛ گروهی که جلسات آن می‌تواند به‌طور منظم برگزار شود. چنین گروههایی می‌توانند منشأ نوآوری، بهبود استراتژی بازاریابی و استقبال بیشتر مردم منطقه از کسب‌وکارهای کوچک باشند و درنهایت به رشد سودآوری کمک کنند.

احتیاط کنید و اسرار خود را فاش نسازید

هرگز بی‌پروا رازهای کسب‌وکار خود را با دیگران در میان نگذارید. این کسب‌وکار شماست و قرار است از آن امرار معاش کنید، پس با تمام وجود از آن مراقبت نمایید. اگر در مورد همکاری با برخی شرکت‌ها تردید دارید، می‌توانید از یک مشاور امین و حرفه‌ای کمک بگیرید و اگر چنین مشاوری در دسترستان نیست، بهتر است قید مشاوره و شراکت را ولو به‌صورت موقت بزنید. برخی مواقع لازم است جانب احتیاط را رعایت نموده و از پذیرش ریسک ورود به یک شراکت نامطمئن خودداری کنید.

در همین رابطه