پیشنهاد سرکنسول ایران در نجف

نمایشگاه دائمی محصولات ایرانی در استان‌های عراق ایجاد شود

کنسولگری ایران در نجف در دیدار با فعالان اقتصادی و تجاری اتاق ایران پیشنهاد داد: ایجاد نمایشگاه دائمی در استان‌های مختلف می‌تواند در معرفی پتانسیل‌های کشورمان در بخش‌های مختلف تولیدی و خدماتی موثر باشد.
تاریخ: 20 اسفند 1396
شناسه: 12626

کنسولگری ایران در نجف اشرف در آخرین روز سفر فعالان اقتصادی و تجاری اتاق ایران به عراق، میزبان این هیات بود.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در این دیدار اظهار کرد: در زمان استقرار و عدم ثبات در کشورهای دیگر از جمله عراق، بازار کشش ارائه محصولی هرگونه را داراست. با برقراری آرامش ،کشورهای دیگر نیز راغب به حضور در این میدان می‌شوند که تنها با رقابت می‌توان در این بازار باقی ماند.

 به گفته وی ایران برای برگشت آرامش به عراق و شکست داعش در این کشور نقش بسزایی داشته و باید این حضور مقتدرانه را با حمایت از فعالان بخش خصوصی در این جبهه ادامه داد.

رئیس اتاق ایران معتقد است بخش خصوصی با حمایت و تشویق دولت وارد عراق شده اما در میانه راه به حال خود رها شده که این امر باعث ناامیدی و دلسردی دیگر سرمایه‌گذاران می‌شود.

 شافعی در ادامه بیان کرد: اگر بخواهیم بازار بزرگ عراق را از دست ندهیم باید دولت دوشادوش بخش خصوصی مذاکراتی عملی انجام دهد و نگذاریم سختی‌ها و مرارت‌هایی که در مبارزه با داعش در عراق کشورمان متحمل شده‌ایم، فراموش شود.

یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق مشترک ایران و عراق با اشاره به اهمیت و بزرگی بازار عراق گفت: این بازار را به خاطر هزینه‌های سیاسی و امنیتی که کرده‌ایم نباید از دست دهیم. در سال‌های اخیر حجم مبادلات کشورمان با عراق با مبادلاتمان با چهار قاره برابری می‌کند؛ اما در حال حاضر با برگشت نسبی آرامش به این کشور شاهدیم کشورهایی همچون عربستان که هیچ  کمکی به جنگ با داعش نکرده‌اند.

وی با اشاره به اهمیت حمایت دولت از فعالان اقتصادی گفت: اینکه ایران در شهرهای مهم عراق کنسولی دارد فرصت خوبی است که باید از آن در جهت حمایت از فعالان اقتصادی بهره برد.

حمید مکارم، سرکنسول ایران در نجف نیز ضمن خوش‌آمدگویی به هیات ایرانی اظهار کرد: ایران در عراق یک سفارت و پنج کنسولگری در شهرهای مهم این کشور دارد. گردشگری سلامت، کشت فرا سرزمینی، دامداری و خدمات فنی و مهندسی از جمله پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری در عراق است.

به گفته وی ایجاد نمایشگاه دائمی در استان‌های مختلف می‌تواند در معرفی پتانسیل‌های کشورمان در بخش‌های مختلف تولیدی و خدماتی موثر باشد.

سرکنسول ایران در نجف پیشنهاد داد: به دلیل حجم کار کنسولگری‌ها بخش خصوصی با استخدام نیروی بومی آشنا به منطقه امور مختلف سرمایه‌گذاری و تجاری خود را با جدیت پیگیری کنند.

در ادامه این دیدار تعدادی از اعضای هیات اقتصادی ایرانی به بیان نقطه نظرات و طرح موانع کار در عراق پرداختند. 

در همین رابطه