مسئول سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی مطرح کرد

کمک مالیاتی سامانه ارزی نیما به بازرگانان

مسئول سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما) می‌گوید: اطلاعات این سامانه برای سازمان امور مالیاتی هم ارسال می‌شود تا بازرگانان برای یک فعالیت اقتصادی، دو نوبت مالیات ندهند.
تاریخ: 23 اسفند 1396
شناسه: 12695

بانک مرکزی بعد از نوسانات ارزی و به‌منظور ایجاد تسهیل در تأمین ارز ثبت سفارشات غیر بانکی، نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما) در تاریخ ۲۸بهمن رونمایی کرد و با هماهنگی‌هایی که بانک با وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام داده بازرگانان می‌توانند با مراجعه به سامانه جامع تجارت، درخواست‌هایشان را برای تأمین ارز ثبت سفارشات غیربانکی ثبت کنند.

در این رابطه حسین تاجیک، مسئول سامانه ارزی نیما گفت: سامانه این امکان را برای بازرگانان فراهم می‌کند تا درخواست حواله‌هایشان را برای تمامی صرافی‌های سراسر کشور ارسال  و پس از دریافت پیشنهادات صرافی‌ها  ، بهترین نرخ اعلامی از سوی آنها را انتخاب کنند و این یک تسهیل است که سامانه در اختیار بازرگانان قرار داده است.

 در گذشته اگر مشکلی بین تجار و صراف  حادث می‌شد به دلیل آنکه بیشتر هماهنگی‌ها تلفنی و شفاهی بود قابل استناد و محکمه‌پسند نبود اما اکنون به‌واسطه اینکه داده‌ها در سامانه ثبت می‌شود در زمان مشکل قابل‌پیگیری است.

تسهیل کمک مالیاتی سامانه نیما به بازرگانان

وی اظهار کرد: بازرگانان می‌توانند عملکرد صرافی‌های مدنظرشان که در این سامانه هستند را رصد و بررسی کنند و به‌طور مثال ملاحظه کنند که آن صرافی‌ها در ۲۰۰ مورد کاری گذشته چند حواله موفق با نرخ پیشنهادی اولیه‌اش داشته است. همچنین صراف نسبت به عملکردش رتبه‌بندی می‌شود و این موضوع را بازرگانان می‌توانند در سامانه مشاهده کنند.

وی در خصوص تسهیل سامانه به بازرگان در خصوص مالیات نیز عنوان کرد : ارتباط داده ارزی با داده تجاری توسط سامانه نیما برقرار شده و اطلاعات برای سازمان امور مالیاتی هم ارسال می‌شود تا بازرگانان به خاطر یک فعالیت اقتصادی در دو نوبت مالیات ندهند.

تاجیک در خصوص ساعت جوابگویی صرافان به پیشنهادات صرفان گفت: صرافان در بازه زمانی ساعت۱۱تا ۱۲ و ۱۴ تا ۱۵ به درخواست‌های بازرگانان پاسخ می‌دهند و این هم به دلیل آن است که بازرگانان امکان انتخاب بهترین پیشنهاد را داشته باشند.

سامانه نیما امکان ثبت خرید نسیه‌ای را دارد

تاجیک در خصوص سؤال یکی از تجار پیرامون اینکه شرکت متبوع آن چندین سال است که باید یک صرافی کار می‌کند و امکان این موضوع هست که در سامانه نیما بازهم با آن صراف کار کنند گفت: در سامانه نیما بازرگانان می‌تواند برحسب تمایل خود صرفاً صرافی که در گذشته با آن کار می‌کرده‌اند را انتخاب کنند.

یکی از شرکت‌کنندگان در پیرامون امکان خرید نسیه‌ای در سامانه سؤال کرد که تاجیک در پاسخ به آن گفت: در سامانه نیما امکان خرید نسیه وجود دارد اما مهلتی معین می‌گردد و اگر آن تکلیف خرید در زمان مقرر مشخص نگردد سامانه با هماهنگی گمرک اجازه ترخیص به کالا را نمی‌دهد و همچنین سیستم برای بازرگان تا زمانی تعیین تکلیف قفل می‌شود.

مدیر سامانه نیما پیرامون نحوه پرداخت خریداران به صرفان گفت: در خصوص پرداخت الزامی نشده که در سامانه پرداخت گردد و این یک هماهنگی است بین صراف و بازرگان که ساتنا یا پایا و... مبادله شود.

پاسخگویی، نقطه قوت سامانه نیما

محسنی، از فعالان اقتصادی در خصوص سامانه نیما به خبرنگار مهر گفت : یکی از نقطه قوت این سامانه پاسخگوی آن است که بسیار مهم و اساسی است یعنی اگر مشکلی برای بازرگان و شرکت‌ها پبش بیاید با تماس تلفنی مرتفع و یا راهکار ارائه می‌کنند .

وی ادامه داد: سامانه نیما تازه شروع به کار کرده و برای آنکه نگرانی‌های تجار رفع شود باید امثال این همایش‌ها بیشتر برگزار گردد.

درعین‌حال یکی دیگر از فعالان اقتصادی نیز گفت: بسیار از همکاران ما مشکلاتی دارند که عمده آن متوجه گمرک است و اگر گمرک همراه شود بیشتر مشکلات مرتفع می‌گردد .

وی در پایان افزود: بهتر بود در این همایش نماینده‌ای هم از گمرک در این مراسم بود تا به ابهامات و سؤالات ما در آن حوزه پاسخ دهد