پایگاه خبری اتاق ایران نتایج بررسی بلومبرگ را منتشر کرد

سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به ایران چه موانعی دارند؟

بررسی پایگاه خبری اتاق ایران از تحلیل‌های بلومبرگ نشان می‌دهد مشکلات سیاسی به مانع اقتصادی برای ایران تبدیل شده که روابط تجاری بین‌المللی این کشور را تحت‌الشعاع خود قرار داده‌است.
تاریخ: 31 اردیبهشت 1395
شناسه: 1319

تقریباً نیمی از شرکت‌هایی که مشتاق انجام معاملات تجاری با ایران هستند تنها به این خاطر عقب نشسته‌اند که می‌ترسند تحریم‌ها به طور کامل برداشته نشود و دچار جریمه شوند. بر اساس گزارش بلومبرگ، پژوهشی که اخیراً صورت گرفته نشان می‌دهد برخی از سرمایه‌گذاران خارجی نگرانند که مبادا تحریم‌های باقی‌مانده برداشته نشود و به همین خاطر جهت همکاری‌های تجاری با ایران اقدام نمی‌کنند.

مطالعات صورت گرفته توسط بلومبرگ نشان می‌دهد پنجاه‌وهشت شرکت از میان 100شرکت بریتانیایی که مایل به همکاری تجاری با ایران هستند تنها به این خاطر اقدام نمی‌کنند که نگرانند دوباره درگیر جریمه‌های تحریم بشوند.

برخی از اهالی کسب‌وکار جهانی از سرمایه‌گذاری در ایران خودداری می‌کنند که چرا که می‌دانند هزینه ریسک این مسئله بسیار بالاست. اگر تحریم‌ها پابرجا بماند و آن‌ها مثل سابق جریمه بشوند نه تنها از رابطه با ایران سود نخواهند کرد بلکه متضرر نیز خواهند شد.

یافته‌های این پژوهش همچنین نشان می‌دهد ایران برای اینکه از فواید برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی نفع ببرد با چالش‌های بسیاری همراه است و باید موانع بسیاری را از سر راه خود بردارد. در حالی‌که توافق هسته‌ای و رسیدن به دوران پساتحریم برای حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران گام بزرگی به شمار می‌آید اما مخالفان او به تردید سرمایه‌گذاران برای انجام معاملات تجاری و برقراری روابط اقتصادی با ایران اشاره می‌کنند و از این بابت او را به باد انتقاد می‌گیرند.

توافق هسته‌ای ایران و ابرقدرت‌های جهان باعث شد تحریم‌ها علیه استفاد این کشور از نظام سوئیفت جهانی برداشته شود. اما هنوز موانع دیگری وجود دارد که همچنان پابرجاست. علاوه بر آن ایالات متحده امریکا نیز برخی از روابط تجاری خود را با ایران ممنوع کرده‌است و معاملات تجاری که تنها به وسیله دلار با ایران صورت می‌گیرد را محدود کرده‌است که این موارد هنوز پابرجاست.

بیش از 30درصد از مدیرعامل‌ شرکت‌هایی که بلومبرگ با آن‌ها گفت‌وگو کرده‌است اظهار کرده‌اند برای برنامه‌ریزی جهت سرمایه‌گذاری در ایران با بانک‌های خود راحت نبوده‌اند.

جان وت‌تیکر یکی از فعالان اقتصادی در گفت‌وگو با بلومبرگ گفته‌است: «اگر یک‌سوم تاجران از انجام معاملات تجاری با ایران واهمه دارند این یعنی مشکلی در این زمینه وجود دارد. اکثر بانک‌ها از درگیر شدن در معاملاتی که یک پای آن در ایران است هنوز وحشت دارند و در این زمینه سخت‌گیری‌های بسیاری دارند.»

تا کنون شرکت‌های اروپایی طلایه‌دار هیات‌های تجاری بوده‌اند که به بازای با 80میلیون مصرف‌کننده هجوم آورده‌است با این وجود بانک‌های حوزه اروپا از همکاری با افراد و شرکت‌هایی که در پروژه‌های خود ایران را نیز قرار داده‌اند ممانعت و خودداری می‌کنند. در حقیقت آن‌ها در جهتی خلاف سرمایه‌گذاران خود حرکت می‌کنند.

در این بین دیوید لیپتون معاون رئیس صندوق بین‌المللی پول در دیداری که از ایران داشته‌است اظهار کرده ایران باید برای رفع این چالش‌ها تلاش کند و مشکلاتی که در زمینه سیستم بانکی با آن‌ها مواجه است را از سر راه بردارد.

در همین رابطه