رئیس اتاق ایلام در نشست با رئیس کل گمرک

زیرساخت های توسعه صادرات به عراق تقویت شود

شعبان فروتن، رئیس اتاق ایلام معتقد است امکانات و تجهیزات مناسبی به منظور توسعه صادرات غیرنفتی به عراق در کلیه مرزهای رسمی کشور به ویژه مرز مهران بکار گرفته شود تا شاهد افزایش مراواده های تجاری با کشور همسایه باشیم.
تاریخ: 12 خرداد 1397
شناسه: 13758

نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان ایلام با حضور رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران، رئیس اتاق و استاندار ایلام در محل این اتاق برگزار شد.

رئیس اتاق ایلام در این نشست گفت: زیرساخت های توسعه صادرات غیرنفتی با عراق به عنوان یکی از مهم ترین شرکای تجاری کشورمان باید تقویت شود. امکانات و تجهیزات مناسبی به منظور توسعه صادرات غیرنفتی به عراق در کلیه مرزهای رسمی کشور به ویژه مرز مهران بکار گرفته شود تا شاهد افزایش مراواده های تجاری با کشور همسایه باشیم.

شعبان فروتن با تاکید بر ضرورت رفع مشکلات مرز مهران گفت: عدم مدیریت واحد مرزی جزو مهم ترین مشکلاتی بوده که باعث موازی کاری در امور و همچنین عدم پاسخگویی مسئولان مرزی  به فعالان اقتصادی شده است.

فروتن اختلاف تعرفه گمرکی از سوی عراق، عدم صدور ویزای متعدد برای تجار، پیچیدگی در برگزاری نشست مسئولان دو طرف مرز به منظور کاهش مشکلات احتمالی تجار، کوچک بودن محوطه تخلیه و بارگیری کالا، کمبود امکانات رفاهی و خدماتی و نبود مشوق های صادراتی را از جمله مشکلات فراروی تجار در مرز مهران دانست.

وی افزود: بروز این مشکلات باعث شده صادات غیرنفتی از مرز مهران به کشور عراق در سال های اخیر روند کاهشی داشته باشد. ضرورت دارد در این زمینه چاره اندیشی شود.

رئیس کل گمرک ایران در این نشست با بیان اینکه در مرز بین المللی مهران دچار چندگانگی و عدم تمرکز هستیم، گفت: اعمال مدیریت واحد مرزی در این مرز باید به صورت جدی پیگیری شود. مدیرکل گمرک استان ایلام به عنوان نماینده گمرک کشور دارای اختیار تام است و اگر قرار است مرز مهران در زمینه صادرات قوی عمل کند باید از یکسری مسائل چشم پوشی شود.

فرود عسکری تاکید کرد: موانع صادرات رو به رشد در مرز مهران باید شناسایی و برطرف شوند، در صورتی که مدیریت واحد مرزی در مرز مهران عملی شود، مدیرکل گمرک استان ایلام موظف است برگزاری نشست های منظم مرزی با مسئولان عراقی به منظور رایزنی برای رفع مشکلات را در دستور کار قرار دهد.
رئیس کل گمرک ایران گفت: مرز بین المللی مهران با توجه به حجم عملیات صادرات و همچنین امنیت بالا برای تردد زائران یکی از مرزهای مهم کشور است. باید علت کاهش بیش از یک میلیارد دلاری صادرات کالا در این مرز بررسی شود.
عسکری افزود: علل کاهش صادرات در مرز مهران دارای 2 دسته مسائل داخلی و خارجی است و بسیاری از آنها خارج از حوزه گمرک و در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور خارجه است. باید به منظور شناسایی و رفع مشکلات صادرات در مرز مهران نشست هایی در سطح ملی برگزار و نمایندگان 2 وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و امور خارجه نیز در این نشست ها حضور داشته باشند.
وی تاکید کرد: سال 94 با حضور وزاری اقتصاد ایران و عراق تفاهم نامه ای در حوزه گمرک منعقد شده است که مفاد مختلفی از جمله راه اندازی آزمایشگاه مرزی، کاهش عوارض گمرکی، توسعه ناوگان و سرعت در پذیرش کامیون ها بین دو طرف مطرح و مورد موافقت گرفت اما اجرایی شدن آنها نیازمند پیگیری است.
رئیس کل گمرک ایران گفت: طرح جامع برای مرز مهران تدوین می شود و با توجه به اینکه اعتبارهای خوبی برای تجهیز مرزها در اختیار گمرک قرار دارد اعتبار مناسبی نیز در این زمینه برای مرز مهران پیش بینی می شود.
عسگری افزود: با توجه به اینکه شرایط و انگیزه بسیار مناسبی برای فعالیت کارکنان گمرک در نظر گرفته شده میل به خدمت افزایش یافته است بنابراین اگر مرز مهران با کمبود نیرو مواجه باشد آمادگی لازم برای تامین نیرو وجود دارد.
وی تاکید کرد: ایجاد لاین ویژه برای صادرات در زمان افزایش حجم زوار و استقرار قرنطینه و استاندارد در مرز مهران از جمله اقداماتی است که باید با همکاری دستگاه های دیگر انجام شود.
عسگری یادآور شد: کشور عراق سومین مقصد کالاهای صادراتی در کشور است و به طور حتم باید علت کاهش صادرات در مرز مهران عارضه یابی شده و راهکارهای رفع آن اتخاذ شود.
در ادامه این نشست استاندار ایلام گفت: میزان صادرات کالا در مرز بین المللی مهران از 2 میلیارد و 300 میلیون دلار در سال 95 به حدود یک میلیارد و 200 میلیون دلار کاهش یافته است. باید محدودیت های 2 طرف مرز که باعث کاهش این میزان از حجم صادرات در مرز مهران شده است تجزیه و تحلیل شود.
قاسم سلیمانی دشتکی اظهار کرد: عدم اطلاع رسانی در زمینه اعمال محدودیت ها از طرف عراقی ها، تعطیلات بیش از حد، بالا بودن کرایه حمل و نقل، وجود اختلاف ساعت کاری بین ایران و عراق، نبود بانک مشترک و نبود زیرساخت های مناسب در مرز زرباطیه عراق از جمله مشکلات صادرات کالا در مرز مهران است.
سلیمانی یادآور شد: حدود یک ماه پیش، نشست کاری بسیار خوبی با استاندار واسط عراق برگزار و توافقات خوبی حاصل شد که تسریع در راه اندازی بازارچه چنگوله یا شهابی، لغو روادید بین ایلام و واسط، پیگیری افزایش گیت های ورودی و خروجی و همکاری در ساخت جاده از جمله این توافقات است.
استاندار ایلام گفت: حجم بالای تردد زوار خصوصا در ایام اربعین و ایجاد اختلال در زمینه صادرات از مرز مهران، ضرورت جداسازی بازارچه مرزی مهران و انتقال به چنگوله را دو چندان کرده است.
سلیمانی دشتکی تاکید کرد: از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه درخواست شده است در هر سفر هیات عالیرتبه کشورمان به عراق یک مسئول متناظر از استان ایلام نیز حضور داشته باشد. این درخواست مورد موافقت وزیر امور خارجه قرار گرفت و مکاتبات لازم با وزارت کشور و وزارت امور خارجه برای اجرایی شدن این درخواست انجام خواهد شد.

موضوعات :
در همین رابطه