رئیس اتاق خراسان شمالی

توسعه گردشگری خراسان شمالی نیازمند حمایت دستگاه‌های اجرایی است

محمد صمدی، رئیس اتاق خراسان شمالی می گوید صنعت گردشگری در زمره اولویت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری جهان شناخته می شود پس توسعه این صنعت به همراهی و هماهنگی تمام بخش ها وابسته است.
تاریخ: 22 خرداد 1397
شناسه: 13849

رئیس اتاق خراسان شمالی در اولین جلسه کمیسیون گردشگری تصریح کرد: گردشگری در بسیاری از کشورها به عنوان یک حوزه شغل ساز، پویا و سودآور تلقی می‌شود زیرا این صنعت در زمره اولویت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری شناخته می شود.

محمد صمدی برطرف کردن موانع سد راه فعالیت های بخش خصوصی، فراهم کردن مشوق‌ها برای ایجاد انگیزه در سرمایه‌گذاران جهت آوردن سرمایه‌هایشان به این حوزه را لازمه تحول و شکوفایی صنعت گردشگری در کشور ذکر کرد.

صمدی متذکر شد: باید مسائلی همچون در اختیار قرار دادن تسهیلات بانکی با بهره پایین و معافیت‌های مالیاتی و حذف عوارض برای جلب سرمایه‌گذاران را در دستور کار تسهیل در روند فعالیت های گردشگران قرار داد.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق خراسان شمالی در این نشست بر لزوم ارائه  راهکارهای عملیاتی برای رفع مشکلات فعالان صنعت گردشگری و توسعه این بخش در کشور تاکید و یکی از مشکلات موجود را فشارهای مالیاتی بر فعالان این صنعت و  نبود فرهنگ گردشگرپذیری عنوان کرد.

سعید پورآبادی گفت: با توجه به اینکه خدمات حوزه گردشگری نباید مشمول مالیات بر ارزش افزوده باشد بنابراین پیشنهاد می شود این مطالبات از طریق جلسات اتاق ایران مورد بررسی قرار گیرد و تمهیدات لازم اندیشیده شود.

وی معتقد است گردشگری یکی از مؤثرترین ومهمترین شاخص های قدرت تعیین کنندگی در حیات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشورها است وگردشگری سهم بسیار تعیین کننده در اقتصاد کشور دارد.

پورآبادی عدم حمایت از سرمایه گذاری در صنعت گردشگری، سیاستهای نامناسب اقتصادی، افزایش نرخ مالیات، عوارض و بیمه در بخش گردشگری، عدم حمایت کافی از بخش خصوصی و تشویق به سرمایه گذاری در این بخش را از جمله مشکلات موجود این صنف برشمرد.

در ادامه این نشست کارشناس گردشگری استان نیز یکی از کارکردهای گردشگری را کارکرد فرهنگی آن دانست وگفت: صنعت گردشگری زمانی رونق پیدا می کند که تمام دستگاه ها حمایت و کمک های لازم را داشته باشند. هر دستگاه به نوبه خود می تواند حمایت لازم را داشته باشد.

حبیب صدری فرد با بیان این که استان  خراسان شمالی در مسیر گردشگری به لحاظ اقتصادی درحرکت است، اظهار کرد: به طورحتم اگر ورودی گردشگر به استان وجود نداشته باشد به لحاظ اقتصادی درحوزه گردشگری، استان نیز رشد نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: امروزه صنعت هتل داری دربحث عوارض های شهرداری، مالیات و هزینه های نگهداری نیاز به حمایت دارد. اگر این مهم حمایت شود تور و مسافرهای فراوانی وارد استان خواهد شد که توسعه اقتصادی استان را به دنبال خواهد داشت.

پیمان مهنانی، مدیرآژانس گردشگری می سی نو بجنورد نیز گفت: یکی از مشکلات حوزه گردشگری درسطح کشور افزایش نرخ ارز است که باعث کاهش فروش تورهای گردشگری بیشتر آژانس ها شده است. افزایش عوارض خروج از کشور، مالیات برارزش افزوده و برگزاری تورهای غیر مجاز ازمشکلات موجود آژانس های مسافربری است.

زهره اکبرپور، مدیر دفتر هواپیمایی سرای گردشگری بجنورد نیز برضرورت آگاهی وشناخت بیشتر قوانین مالیاتی برای این صنف تاکید کرد و خواستار برگزاری دوره های آموزشی از سوی اداره کل امور مالیاتی در بحث قوانین و مقررات مالیاتی برای آژانس های مسافربری شد و مراحل طولانی اخذ مجوز برای آژانس ها و هزینه های بالای ضمانت نامه های شرکت هواپیمایی را ازمشکلات این حوزه عنوان کرد.

نوبخت، معاون حوزه ارزش افزوده اداره کل مالیاتی استان نیز بر نگهداری صحیح و شفاف سازی و جمع آوری درست اسناد و مدارک شرکت های گردشگری و آژانس ها تاکید کرد و گفت: بخاطر اهمیت برگزاری دوره های آموزشی قوانین مقررات مالیاتی برای تمام اقشار در استان، در این زمینه تاکنون چندین جلسه آموزشی در محل اتاق بازرگانی برگزار شده است.

گفتنی است در این جلسه مشکلاتی از جمله عوارض قبل ساخت از سوی شهرداری، اصلاح قوانین دست و پاگیر حوزه گردشگری و موازی کاری برخی دستگاه ها نیز مطرح شد.

موضوعات :
در همین رابطه