رئیس اتاق خراسان شمالی

بازارچه مرزی پرسه‌سو زمینه تجارت با ترکمنستان را فراهم می‌کند

محمد صمدی، رئیس اتاق خراسان شمالی معتقد است: راه‌اندازی بازارچه پرسه‌سو علاوه بر تسهیل تجارت خراسان شمالی با ترکمنستان، گذرگاهی برای مبادلات تجاری استان‌های همجوار از قبیل گلستان، خراسان رضوی و مازندران نیز می‌شود.
تاریخ: 14 مرداد 1397
شناسه: 14685

جلسه مشترکی با حضور  وزیر تجارت اقتصادی ترکمنستان و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران و دیگر مسئولان مربوطه استانی با هدف بررسی مسائل تجاری ایران و ترکمنستان در باجیگران برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی اهداف این جلسه را بررسی مسائل تجاری دو کشور، گسترش روابط تجاری، حل وفصل مشکلات صادراتی تجار وبازرگانان و بررسی و مذاکره دررابطه با  بازگشایی بازارچه مرزی پرسه‌سو عنوان کرد.

محمد صمدی با اشاره به پیگیری‌های اتاق خراسان شمالی و دیگر مسئولان مربوطه استانی در رابطه با بازگشایی بازارچه مرزی پرسه‌سو، افزود: طی سفر فرودین ماه امسال به ترکمنستان در سفر رئیس جمهور و هیات همراه باردیگر این مسئله مطرح و پیگیری شد.

صمدی بیان کرد: با توجه به اینکه خراسان شمالی ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان دارد اما هیچ مبادی ورودی و خروجی در مناطق مرزی وجود نداشته به همین دلیل امیدواریم این بازارچه راه‌اندازی شود تا زمینه اشتغال‌زایی افراد نیز فراهم شود.

وی افزود: چنانچه راه مرزی خراسان شمالی با ترکمنستان در قالب پروژه ملی تعریف و این راه چهار بانده شود قطعا ارتباط بین دو کشور بیشتر خواهد شد. ایجاد بازارچه مرزی پرسه‌سو از مصوبات دور اول سفر دولت به خراسان شمالی است و در سفر دوم استانی نیز راه‌اندازی آن مورد تاکید قرار گرفت.

رئیس اتاق بجنورد افزود: مسوولان ترکمنستان برای راه‌اندازی این بازارچه خواهان ساماندهی بازارچه‌های فعال ایران در مرز این کشور شدند. پایین بودن میزان صادرات تجاری آن کشور به ایران و بالا بودن تعرفه دریافتی ایران برای واردات کالا از علل  اصلی تاخیر ترکمنستان برای گشایش بازارچه مرزی پرسه سو است.

وی اضافه کرد: با راه اندازی بازارچه پرسه سو علاوه بر تسهیل تجارت خراسان شمالی با ترکمنستان، گذرگاهی برای مبادلات تجاری استانهای همجوار از قبیل گلستان، خراسان رضوی و مازندران نیز فراهم می شود. هم اکنون کالاهای این استان از طریق دیگر استانهای همجوار صادر می شود. ایجاد بازارچه پرسو هزینه تجار این استان را برای صدور کالاها به ترکمنستان کاهش می دهد.

دراین جلسه روسای سازمان های صنعت، معدن و تجارت استان های هم مرز مانند خراسان شمالی، گلستان و خراسان رضوی نیز حضور داشتند.

موضوعات :
در همین رابطه