رئیس اتاق یاسوج

بخش خصوصی به دنبال احیای پیوند صنعت و دانشگاه است

جبار کیانی پور، رئیس اتاق یاسوج معتقد است عناصر توانمند از درون دانشگاه‌ها به واحد‌های صنعتی ورود پیدا می کنند پس باید صنعت درون دانشگاه باشد و این باور حاصل مطالعات فراوان و استفاده از ظرفیت‌های بین المللی است.
تاریخ: 27 مرداد 1397
شناسه: 14938

آئین تکریم و الگوسازی از تولیدکنندگان برتر استان کهکلویه و بویر احمد با حضور رئیس اتاق، رئیس دانشگاه، رئیس بنیاد نخبگان و معاون اقتصادی منابع استانداری کهگیلویه و بویراحمد در محل سالن همایش های یاسوج برگزار و از آقای وحید گرجی، کارآفرین برتر در حوزه گیاهان دارویی استان تقدیر شد.

رئیس اتاق بازرگانی،صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج در این نشست گفت: امروز ما در استان شاهد تحولات بسیار زیبایی در حوزه صنعت و دانشگاه هستیم. بدون‌شک این روزها در استان روزهای تاریخی خواهد بود زیرا جرقه ارتباط صنعت و دانشگاه در این روزها زده شده است.

جبار کیانی پور افزود: استراتژی اتاق بازرگانی در سراسر کشور این است که رویکرد جدیدی برای پیوند دانشگاه و صنعت تعریف کند. رویکردی که سال‌های سال صنعت و کشاورزی ما به واسطه نبودش آسیب دیده است. باید صنعت درون دانشگاه باشد و این باور حاصل مطالعات فراوان و استفاده از ظرفیت‌های بین المللی است.

کیانی پور عنوان کرد: با نگاه به اقتصاد کشوری مانند ترکیه متوجه می شویم عناصر توانمند از درون دانشگاه‌ها به واحد‌های صنعتی ورود پیدا کرده‌اند که ما امروز آثار نبود این ارتباط را در زمین‌گیر شدن بنگاه‌های اقتصادی در شهرک‌های صنعتی شاهد هستیم.

رئیس اتاق یاسوج اعطای بورس تحصیلی و کمک‌های تحصیلی به دانشگاه‌ها را از مهم‌ترین مفاد تفاهم‌نامه‌های اتاق یاسوج با دستگاه‌ها و نهادهای مختلف عنوان کرد.

وی با بیان اینکه همه تلاش ما برای حضور قدرتمند در عرصه بین‌المللی است، گفت: امروز زردبند و سینره به عنوان برندهای داروهای گیاهی این استان در سطح کشور زبانزد بوده که این افتخار حاصل تلاش نخبگان ما است.

پایان نامه های دانشجویی خروجی محور و هدفمند می شوند

رئیس دانشگاه یاسوج نیز در این نشست گفت: در حال حاضر قریب به ۳۰ درصد پایان نامه های دانشجویی استان مربوط به بخش صنعت است اما باید این ظرفیت خروجی محور شده و هدفگذاری برای رفع مشکلات استان با پتانسیل پایان نامه های دانشجویی رقم بخورد. عدم هدفمند سازی پایان نامه های دانشحویی عاملی برای فقیر ماندن استان و دانشگاه است.

احمدی عریان خواستار توجه بیش از پیش بخش صنعت در بکارگیری ظرفیت نخبگان استان شد و عنوان داشت: حمایت از این بخش توسعه و رشد استان را شتاب می بخشد.

عریان با اشاره به ظرفیت های مختلف استان در حوزه های آب، جنگل، گردشگری و انرژی اظهار کرد: چرا استان از برخوردارترین استان های کشور نیست و هنوز پسوند غیر برخوردار در استان جاری است. باید دید در چه جایی دچار اشتباه شده ایم که پیشرفت اصولی استان رقم نخورده است.

وی با بیان اینکه رشد دانشگاه به افزایش ارزش افزوده در بخش تولید و صنعت نیز کمک می کند.گفت: توجه و باورمندی و همچنین ایجاد دانشگاه پایدار و توانمند می تواند راهگشای مسیر رشد و توسعه استان باشد. دانشگاه یاسوج ظرفیت خوبی برای توسعه دارد. این دانشگاه می تواند در ۱۰ سال آینده از توانمند ترین دانشگاه های کشور شود.

رئیس دانشگاه یاسوج با اشاره به حوزه توسعه گیاهان دارویی در استان، تصریح کرد: تحقق تولید کارآمد، حاصل کارهایی است که دانشمندان در آزمایشگاه انجام می دهند و باید مسائل علمی و آزمایشگاهی در تولید گیاهان دارویی استان دیده شود. باید اقدامات و مطالعات دقیق در حوزه تولیدات استان انجام شود که بازار پذیری پایداری در این بخش داشته باشیم.

توسعه شرکت های دانش بنیان از هدفگذاری های بنیاد نخبگان است

در ادامه رئیس بنیاد نخبگان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در حال حاضر تنها ۴ شرکت دانش بنیان در استان داریم. توسعه شرکت های دانش بنیان از جمله هدفگذاری های بنیاد نخبگان استان است. با هدف توسعه ظرفیت ها، تولید مبتنی بر محور دانش بنیان و ارتقاء شاخص های این حوزه در استان اجرایی می شود.

حمدالله اکوانی با بیان اینکه ظرفیت ها و نیروی انسانی استان نیز باید به شکل مناسبی مورد توجه قرار بگیرد، ابراز داشت: استان پتانسیل های فراوانی در بخش های مختلف دارد که بکارگیری اصولی و کارشناسی شده این ظرفیت ها به توسعه استان منجر می شود.

 معاون اقتصادی و توسعه منابع استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز با اشاره به اهمیت گیاهان دارویی گفت: برنامه ریزی و همکاری دستگاه های متولی برای دستیابی به اهداف و ایجاد دهکده گیاهان دارویی در استان ضروری است و همچنین پویایی صنعت گیاهان دارویی و صنایع مرتبط با آن مورد تاکید است.

جعفر گوهرگانی با اشاره به موضوع فعالیت بنیاد نخبگان و فعالیت اتاق بازرگانی در حوزه الگوسازی از فعالان، گفت: امید است چنین فعالیت هایی به تسهیل در روند ایجاد زیرساخت هایی مانند دهکده گیاهان دارویی ختم شود.

موضوعات :
در همین رابطه