در دیدار فعالان بخش خصوصی خراسان رضوی با هیاتی اقتصادی از مالزی مطرح شد

صنایع کوچک و متوسط در اولویت تعامل اقتصادی ایران و مالزی

هیاتی اقتصادی از فعالان بخش خصوصی کشور مالزی که به سرپرستی رئیس صنایع کوچک و متوسط این کشور به ایران سفر کرده‌اند،با فعالان بخش خصوصی استان خراسان رضوی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی این استان دیدار و در رابطه با محورهای همکاری مشترک در حوزه‌های مختلف، گفتگو کردند.
تاریخ: 15 شهریور 1397
شناسه: 15236

هیاتی اقتصادی از فعالان بخش خصوصی کشور مالزی که به سرپرستی رئیس صنایع کوچک و متوسط این کشور به ایران سفر کرده‌اند،با فعالان بخش خصوصی استان خراسان رضوی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی این استان دیدار و در رابطه با محورهای همکاری مشترک در حوزه‌های مختلف، گفتگو کردند.

محمدرضا توکلی زاده، عضو هیات نمایندگان اتاق خراسان رضوی در ابتدای این نشست، گفت: دیدار فعالان اقتصادی و بازرگانی دو کشور مالزی و ایران و همچنین حضور این هیات در استان خرسان، مجال خوبی را برای مذاکره و بسترسازی جهت همکاری‌‌های بیشتر فراهم می‌آورد.

او با اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان خراسان رضوی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، عنوان کرد: این توانمندی‌های گسترده و ظرفیت‌های فراوان، مستعد سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری اقتصادی هستند. در مذاکراتی که در بخش بازرگانی با هیات مذکور خواهیم داشت، پیرامون نقاط مشترک برای همکاری، گفتگو خواهیم کرد.

او حوزه‌های مختلف معدن، کشاورزی، انرژی های پاک و... را در استان خراسان رضوی دارای ظرفیت‌های فراوان دانست و از هیات مالزیایی خواست تا به این پتانسیل‌ها توجه داشته باشند.

به دنبال زمینه سازی برای توسعه روابط اقتصادی هستیم

داتوک مایکل رئیس صنایع کوچک و متوسط مالزی و سرپرست هیات اقتصادی مالزیایی با تاکید بر مشترکات مذهبی و فرهنگی ایران و مالزی و همچنین روابط تنگاتنگ دو کشور، بیان کرد: در زمینه‌های مختلفی همچون کشاورزی، صنعتی و... ظرفیت همکاری‌های مشترک فراهم است. هیاتی که امروز در مشهد حضور یافته، متشکل از نمایندگان بخش خصوصی و سازمان‌های اقتصادی کشور مالزی است تا برای تعاملات بیشتر اقتصادی، زمینه‌سازی کند.

تدوین بسته فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای فعالان اقتصادی کشور مالزی

شکوه میرشاهی مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست به معرفی ظرفیت‌های موجود در استان خراسان رضوی پرداخت و گفت: بخش گردشگری در این استان بسیار فعال است، چنانکه سالانه میزبان 30میلیون زائر و مسافر در شهر مشهد هستیم.

او استان خراسان رضوی را چهارمین استان صنعتی کشور معرفی کرد و افزود: در حال حاضر صنایع توانمندی در بخش های مواد شیمیایی، حوزه های وابسته معدنی، صنایع غذایی، فولاد و... فعال هستند و علاوه بر آن، یک مجموعه خودروسازی در کنار 350واحد قطعه‌سازی،حلقه دیگری از صنایع استان خراسان رضوی را تشکیل می‌دهد.

این مقام مسئول در ادامه به شناسایی و استحصال 44ماده معدنی در استان اشاره کرد و تصریح کرد: ظرفیت مذکور، فرصت مساعدی را برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های معدنی فراهم کرده است. معادن سنگان خواف و معدن مس بردسکن نیز از ذخایری غنی برخوردارند و می‌توان برای سرمایه‌گذاری در صنایع پایین دست این دو فلز، تعاملات مثبتی را صورت داد.

به گفته میرشاهی در بخش کشاورزی و به ویژه در تولید زعفران، مرغ و تخم مرغ رتبه خراسان رضوی رتبه اول کشوری را داراست و امکان توسعه سرمایه‌گذاری و صادرات در این حوزه فراهم است.

به گفته میرشاهی ظرفیت ورود سرمایه به بخش انرژی‌های پاک به ویژه در حوزه بای و خورشیدی، از دیگر زمینه‎‌های همکاری میان ایران و مالزی است که باید مورد توجه طرفین قرار بگیرد.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان رضوی عنوان کرد: در حال حاضر 90درصد سرمایه‌گذاری اقتصادی خراسان رضوی در اختیار بخش خصوصی این استان است و همین امر فرصت مناسبی را برای تعاملات مثبت و دوجانبه میان فعالان بخش خصوصی دو کشور فراهم می‌کند.

او از تدوین بسته فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای ارائه به هیات اقتصادی مالزی خبر داد و یادآور شد: در این چهارچوب مشوق‌هایی نیز برای سرمایه‌گذاران پیش‌بینی و معرفی شده است.

ضرورت توسعه روابط تجاری ایران و مالزی

عمر مجد صالح نماینده سازمان توسعه تجارت خارجی مالزی که به نیابت از رئیس اتاق بازرگانی این کشور در این جلسه حضور داشت، گفت: تلاش ما در این سفر، توسعه تعاملات اقتصادی خواهد بود و در دیدارها و جلسات تخصصی آتی، تلاش خواهیم کرد تا خدمات و محصولات کشور مالزی را معرفی کرده و مقدمات صادرات را نیز فراهم نماییم. علاوه بر این، بسترهای صادراتی از ایران به مالزی را نیز فراهم خواهیم کرد.

او با اشاره به رشد تولیدات اقتصادی مالزی و به تبعیت آن، ارتقای صادرات محصولات این کشور به ایران، عنوان کرد: در حال حاضر صادرات ما به ایران حدود 700میلیون دلار بوده و وارداتمان از این کشور نیز حدود 200میلیون دلار برآورد می‌شود. با این اعداد و ارقام به نظر می‌رسد زمینه فعالیت‌های مشترک بیشتری فراهم است.

او تاکید کرد: مذاکرات ما برای توسعه تعاملات اقتصاد تنها منوط به شرکت‌های بزرگ و چند ملیتی نیست و شرکت‌های کوچک و متوسط مالزیایی هم توان زیادی برای توسعه تعاملات اقتصادی با ایرانی‌ها دارند.

صنایع کوچک و متوسط مالزی فرصت خوبی برای همکاری اقتصادی فراهم می‌کنند

اسماعیل تکیه سادات، رایزن بازرگانی ایران در مالزی که در این نشست حضور داشت، با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای توسعه تعاملات مالی و اقتصادی با کشور مالزی، عنوان کرد: کمیسیون مشترکی به این منظور ایجاد شده که متشکل از شش کمیته است و در این چهارچوب، به صورت ویژه به حوزه‌های بانکی و لجیستیکی نیز ورود پیدا کرده‌ایم.

به گفته این رایزن بازرگانی تفاهم‌نامه‌ای برای ورود به حوزه‌های نامبرده میان بانک‌های مرکزی دو کشور به امضا رسیده است.

او ادامه داد: تحریم‌ها محدودیت‌هایی را برای تعامل شرکت‌های بزرگ این کشور با ایران ایجاد کرده اما صنایع کوچک و متوسط مالزی بسیار فعال بوده و در این رابطه انعطاف زیادی دارند که مجال خوبی را برای تعاملات اقتصادی فراهم می‌کند.

تکیه‌سادات تاکید کرد: مالزی در حوزه‌های بازاریابی، سرمایه‌گذاری و لجستیکی بسیار خوب عمل کرده است. دو کشور با توجه به توان تجاری و منابعی که در اختیار دارند، مکمل اقتصادی هم هستند.

به اعتقاد تکیه سادات صنعت غذای حلال مالزی یکی از عرصه‌هایی است که باید مورد توجه فعالان بخش خصوصی باشد.

در ادامه این نشست فعالان اقتصادی استان خراسان رضوی و همچنین کشور مالزی پس از بیان دغدغه‌های خود در حضور مسئولان، در قالب جلسات B2B با یکدیگر مذاکره کردند.

 

در همین رابطه