گزارش کوتاه پایگاه خبری ایران از دیدار مشترک فعالان اقتصادی ایران و چین

در دیدار مشترک فعالان اقتصادی ایران و چین چه گذشت؟

امروز صبح، نشست فعالان اقتصادی بخش خصوصی ایران و چین با حضور مقامات دولتی برگزار شد و بعد از آن هم در جلسه‌‌ای که به اصطلاح بی‌تو‌بی نامیده می‌شود، فعالان اقتصادی هر دو طرف برای پیدا کردن شریک مشترک با هم گپ زدند.
تاریخ: 10 خرداد 1395
شناسه: 1526

پشت میزهایی با صندلی های قرمز و رومیزی های شیری رنگ نشسته و دور هم جمع شده‌اند. وسط هر میز، نامی به انگلیسی نوشته شده است. از حمل‌ونقل گرفته تا نرم‌افزار و شرکت حقوقی، کنار نام‌هایی چینی به چشم می‌خورد. صدای زبان‌های انگلیسی، چینی و فارسی با هم آمیخته و فعالان اقتصادی ایران و چین گاه با واسطه مترجم و گاه نیز مستقیم، با هم گپ می‌زنند. 

امروز صبح، در طبقه هشتم اتاق ایران، نشست فعالان اقتصادی بخش خصوصی ایران و چین با حضور مقامات دولتی برگزار شد و بعد از آن هم در طبقه نهم، در جلسه‌‌ای که به اصطلاح بی‌تو‌بی(‌‌‌Business to business) نامیده می‌شود، فعالان اقتصادی هر دو طرف برای پیدا کردن شریک مشترک با هم گپ زدند.

هیئت چینی که از روز جمعه با سرپرستی باگی جائو، رئیس کمیته مشاورین بخش تحقیقات کمیته علوم اجتماعی چین، به ایران آمده‌‌اند و با مقامات دولتی از جمله محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت دیدار داشتند.

بر خلاف هیئت‌های بزرگ تجاری بالاتر از صد نفر، که طی یک سال و نیم گذشته بارها به ایران آمده‌اند، این هیئت متشکل از 11 شرکت بزرگ چینی بود و تعداد کل آن‌ها کم‌تر از 40 نفر بود.

مجیدرضا حریری، نائب رئیس اتاق ایران و چین، در جلسه مشترک صبح امروز این شرکت‌ها را از بزرگترین شرکت‌های چینی دانست و درباره حضور آن‌ها گفت:«برخلاف آنچه طی دو سال گذشته مرسوم شده است، ما به جای هیئتی 200 نفره، شرکت‌هایی بزرگ و متنوع را دعوت کردیم تا فعالان اقتصادی بتوانند رو در رو با هم گفت‌‌وگو کنند و شریک‌های تجاری‌شان را پیدا کنند.»

او در ادامه گفت:«مهم‌تر از اینکه بیزینس با بیزینس جور شود، ما به عنوان اتاق بازرگانی و دولت به عنوان سیاست‌گذار، می‌خواهیم مکانیزم دقیق برای همکاری تعریف کنیم. باید همه مشکلات سرمایه‌گذاری مشترک، بانکی، انتقال تکنولوژی و استاندارد کالا و خدمات در داخل کشور برایشان مکانیزم عمومی در نظر گرفته شود و به عنوان نقشه راه استفاده شود.»

باگی جائو، که بر اساس روایت اعضای اتاق ایران و چین از قدرتمندترین زنان چین به شمار می‌آید، هیئت چینی را با انرژی بالایی اداره می‌کرد و برنامه‌هایشان را به جلو پیش می‌برد. او که در کنگره حزب خلق چین نیز به عنوان نایب رئیس سیاست خارجه فعالیت می‌کند، به توسعه همکاری ایران و چین از طریق راه ابرایشم تاکید داشت:«برای تحقق بخشیدن به هدف توسعه همکاری از طریق راه ابریشم ما احتیاج به تشویق صنعتگران برای اعتماد بیشتر داریم زیرا با توجه به شرابط سیاسی خوب و تلاش سازمان های مختلف و وزارت خانه ها برای رسیدن به اهداف تجاری از طریق راه ابریشم، فعالان اقتصادی و صنعتگران دو کشور نیاز به تعامل بیشتر دارند.»

بر اساس گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از فعالان اقتصادی چینی حاضر در جلسه بی‌تو‌بی، شرکت‌های چینی بعد از رفع تحریم‌ها و قرار گرفتن ایران در عصر جدید اقتصادی، نگران از دست دادن جایگاه‌ قدرتمندشان در ایران هستند. مدیر یکی از آن‌ها که در کشاورزی صنعتی فعالیت می‌کند، می‌گوید:«بعد از رفع تحریم‌ها، ما رقبای مهمی در ایران پیدا کرده‌ایم و برای همین کارمان سخت‌تر شده است. اما باز هم مزیت‌هایی داریم و به همکاری مشترک با شرکت‌های ایرانی امیدوار هستیم.» این شرکت، برای 10 میلیون دلار سرمایه‌گذاری در مزارع ایران،‌ به دنبال شریکی مناسب می‌گشت.  

گزارش و مصاحبه‌های تکمیلی با طرف‌های ایرانی و چینی به زودی منتشر خواهد شد.