در نشست معاون بین الملل اتاق ایران و رایزن بازرگانی یونان در تهران مطرح شد

تاکید بر ضرورت برقراری مجدد خط هوایی بین ایران و یونان

رایزن بازرگانی یونان در تهران طی نشستی با معاون بین الملل اتاق ایران پیشنهاد داد: هیاتی تجاری از ایران به این کشور سفر کند.
تاریخ: 18 مهر 1397
شناسه: 15731

طی نشستی با حضور معاون بین الملل اتاق ایران و رایزن بازرگانی یونان در تهران ضرورت برقراری مجدد خط هوایی بین دو کشور مورد تاکید قرار گرفت.

محمدرضا کرباسی، معاون بین الملل اتاق ایران به دیدار سال گذشته سفیر یونان با رئیس اتاق ایران و دیدار مقامات اتاق ایران با رئیس اتاق سالونیا در اجلاسWCC و WCF اشاره کرد و گفت: طی این نشست ها مقرر شد در راستای افزایش همکاری های بخش خصوصی، هیات های تجاری بین دو کشور رفت و آمد کنند. در این راستا اتاق ایران آمادگی اعزام هیات های تخصصی و همچنین پذیرش هیات های تجاری متقابل از کشور یونان را دارد و امیدواریم هماهنگی لازم برای عملیاتی شدن این موضوع از سوی کشور یونان نیز انجام شود.

وی نفت و گاز، خدمات فنی و مهندسی، مسائل مرتبط با ذخایر آب، توریسم و توسعه خطوط هوایی را از زمینه های همکاری مناسب بین دو کشور دانست.

کرباسی با تاکید بر نقش عاملان اقتصادی در توسعه همکاری های تجاری بین دو کشور از فعالیت بیش از پیش شرکت های خصوصی ایرانی در زمینه نفت و گاز خبر داد. وی کسب رتبه جهانی 6 در زمینه فناوری های نو و رتبه 9 در فناوری های پیشرفته را از افتخارات ایران دانست که می تواند به عنوان یکی از زمینه های همکاری بین دو کشور باشد.

معاون بین الملل اتاق ایران همچنین ایران را کشوری 4 فصل با جاذبه های توریستی و گردشگری فراوان معرفی کرد و گفت: یکی از انتظارات ما از نمایندگی های خارجی مقیم ایران، این است که در برابر تبلیغات منفی برخی رسانه های غربی، واقعیت، آرامش و پیشرفت های اقتصادی موجود در ایران را برای مردم کشور خود توصیف کنند.

به باور کرباسی برقراری مجدد پرواز مستقیم تهران-آتن که مدتی است به دلیل تحریم های آمریکا علیه ایران لغو شده، از نکات کلیدی توسعه روابط تجاری بین دو کشور است. وی ضمن تاکید بر جلب حمایت همه جانبه دولتمردان یونان برای برقراری مجدد خط هوایی مذکور، یونان را نقطه اتصال ایران به کشورهای اروپایی دانست.

وی یکی از وظایف اتاق ایران را بر اساس نقشه راه تبیین شده، تشکیل، حمایت و نظارت بر اتاق ها و یا کمیته های مشترک بازرگانی بین کشورها دانست. بر اساس اظهارات وی اکنون 32 اتاق مشترک زیر نظر اتاق ایران راه اندازی شده اند که اتاق مشترک ایران و یونان نیز در این قالب است.

دعوت از هیات تجاری ایران برای سفر به یونان

یانیس کارکانیس، رایزن بازرگانی جدید یونان در تهران با اشاره به پتانسیل های متعدد همکاری بین ایران و یونان نصریح کرد: با توجه به ظرفیت های بالای همکاری بین دو کشور علاقه مند بودم پس از 25 سال مجدد در ایران حضور پیدا کنم. ایران در طول سال های گذشته به ویژه از نظر تعداد و اندازه شرکت های خصوصی بسیارتغییر کرده است.

رایزن بازرگانی یونان در تهران اعزام و پذیرش هیات های تجاری بین دو کشور را در توسعه همکاری های تجاری موثر دانست و پیشنهاد داد: یک هیات تجاری از ایران به سالونیا از مسیر خط هوایی تهران- استانبول و سپس از مسیر زمینی استانبول - الکساندروپلیس – سالونیا در اواخر آوریل 2019 اعزام شود. اتاق های بازرگانی سالونیا و الکساندروپلیس بسیار فعال بوده و این شهرها جاذبه های تجاری زیادی دارند.

وی با اشاره به لغو پرواز ایران و یونان از تاریخ 11 اکتبر سال جاری عنوان کرد: برقراری پرواز بین دو کشور بسیار مهم است به طوری که ما نگرانی خود را در این مورد با مقامات سازمان توسعه تجارت ایران در میان گذاشته ایم.

کارکانیس از تداوم صادرات و واردات بین دو کشور خبر داد و افزود: آنچه در توسعه روابط تاثیرگذار و ثمر بخش است، افزایش همکاری ها از طریق سرمایه گذاری مشترک است.

وی همچنین در مورد حضور گردشگران در ایران گفت: تبلیغات منفی برخی رسانه های غربی علیه ایران از عوامل منفی برای حضور گردشگر در ایران است. بنابراین با در نظر گرفتن جایگاه تاریخی ایران در میان کشورهای منطقه و آسیای میانه، دولت ایران با ارائه تسهیلات ویژه مانند تسهیل صدور روادید، زمینه حضور گردشگران و تجار خارجی را در ایران فراهم کند.

رایزن بازرگانی یونان در تهران همچنین از علاقه مندی شرکت های یونانی به ادامه همکاری خود با شرکت های ایرانی علیرغم تحریم آمریکا علیه ایران خبر داد.

موضوعات :
در همین رابطه