شورای عالی هماهنگی ترابری کشور ۲۱ مهرماه به پیشنهاد سازمان راهداری و حملونقل جادهای تصویب کرد که مبنای محاسبه کرایه حمل بار از سوی خودروهای باری سنگین برونشهری به تن ـ کیلومتر تغییر کند.
بر اساس این مصوبه، سازمان راهداری موظف شد بلافاصله پس از دریافت ابلاغیه شورای عالی ترابری و وزیر راه و شهرسازی، این نحوه از محاسبه کرایه حمل بار جادهای را به اجرا بگذارد.
«تن ـ کیلومتر» نوعی فرمول محاسبه کرایه حمل است که بنا به اعلام فرامرز مداح، معاون برنامهریزی سازمان راهداری، در این فرمول هزینه تمامشده یک تن بار در یک کیلومتر راه لحاظ میشود؛ بدیهی است منظور از هزینه تمامشده، لحاظ کردن تمام هزینههای کامیون دار شامل استهلاک خودرو، مصرف سوخت، هزینه لاستیک، روغنموتور و لوازمیدکی، دستمزد، بیمه اصلی و بیمه مکمل راننده و شاگرد راننده و دیگر هزینههایی است که به کامیون دار برای حمل یک تن بار در هر یک کیلومتر تحمیل میشود.
به این صورت که در ابتدا هزینهها به دو بخش ثابت (مانند بیمه بدنه، بیمه شخص ثالث، عوارض سالانه خودرو، دستمزدهای راننده و کمکراننده، بیمه راننده و کمکراننده و ...) و متغیر (مثل هزینههای تعمیر و نگهداری، لاستیک، سوخت، عوارض آزادراهی و مواردی ازایندست) تقسیم میشود و برمبنای اینکه هر پارامتر چقدر مؤثر است، میزان هزینههای هر پارامتر مانند سوخت، استخراج و یک قیمت ثابت در نظر گرفته میشود، سپس با توجه به میزان سوخت مصرفی برای جابهجایی یک تن بار در یک کیلومتر، یک حد متوسط برای سوخت در نظر گرفته شد.
راهداری مصوبه تن ـ کیلومتر را سریعاً اجرا میکند
در همین ارتباط، مهرداد تقی زاده، معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیر شورای عالی هماهنگی ترابری کشور در گفتوگو با خبرنگار مهر درباره زمان ابلاغ و اجرای این مصوبه و اینکه آیا پیش از ابلاغ آن، نیازی به تائید ستاد تنظیم بازار وجود دارد یا خیر، اظهار داشت: در جلسه شورای عالی ترابری در هنگام تصویب این مصوبه ، نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز حضور داشت و میگفت ما مصوباتی داریم که نشان میدهد تغییر نرخها باید در مراجع دیگر بهخصوص ستاد تنظیم بازار هم به تصویب برسد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه در جلسه شورای عالی ترابری دستور جلسات متعددی داشتیم و میخواستیم سریعاً از آن رد شویم، گفتیم الآن فرصت نیست به این موضوع بپردازیم که باید در چه جاهای دیگری هم مطرح شود بنابراین اعلام شد تنها میتوانیم در این جلسه نظر شورای عالی ترابری را به تصویب برسانیم و فقط یک جمله مختصر بیاوریم که این مصوبه باید مراحل قانونی خود را طی کند.
دبیر شورای عالی هماهنگی ترابری کشور گفت: اگر مصوبهای که نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت در جلسه شورای عالی ترابری مطرح کرد، درست باشد، بعدازاینکه مصوبه شورای عالی ترابری در خصوص محاسبه تن ـ کیلومتر به سازمان راهداری ابلاغ شد باید مراحل قانونی خود را طی کند اما اگر مصوبات مربوط به وزارت صنعت، معدن و تجارت شامل مصوبه اخیر شورای عالی ترابری نمیشود، راهداری باید بلافاصله مصوبه را اجرا کند.
معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که آیا سازمان حمایت مصرفکنندگان نیز باید نحوه محاسبه کرایه حمل کالا بهصورت تن ـ کیلومتر را تأیید کند یا خیر؟ تصریح کرد: من در این خصوص اطلاعی ندارم ما تنها موضوع را به این شکل جمعبندی کردیم تا معطل نماند به همین دلیل فعلاً نظر شورای عالی ترابری را به تصویب رساندیم تا اگر نیاز به تصویب مراجع دیگر دارد، خودِ سازمان راهداری آن را طی کند. البته هنوز مصوبه شورای عالی ترابری ابلاغ نشده است.
وی در خصوص زمان ابلاغ مصوبه شورای عالی ترابری به سازمان راهداری گفت: باید وزیر راه و شهرسازی هم این مصوبه را ملاحظه کند و احتمالاً تا یک هفته آینده به سازمان راهداری و حملونقل جادهای ابلاغ خواهد شد