بهبود وضعیت بارش‌ها در کشور

آمارها حاکی از این است که ارتفاع بارندگی‌ها در سال آبی جاری (اول مهر 97 تا دیروز) 42.2 درصد نسبت به دوره‌های مشابه درازمدت و 5.7 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش یافته است.
تاریخ: 28 مهر 1397
شناسه: 15876

عکس: محمد رنجبر، تسنیم

ارتفاع کل ریزش‌های جوی از اول مهرماه تا ۲۷ مهرماه سال آبی ۱۳۹۷ – ۱۳۹۸ بالغ‌بر ۹.۱ ثبت شده که این نوع بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت که عددی معادل ۶.۴ میلی‌متر بوده، ۴۲.۲ درصد و نسبت به دوره مشابه سال گذشته با حجم ۸.۶ میلی‌متر، ۵.۷ درصد افزایش داشته است.

حجم بارش‌های اول مهرماه تا ۲۷ مهرماه معادل ۱۴.۹۹۷ میلیارد مترمکعب در کشور بوده که در شش حوضه اصلی درجه‌یک کشور نیز به‌جز دو حوضه دریای خزر و دریاچه ارومیه شاهد افزایش بارندگی‌ها بوده‌ایم.

بر اساس آمار در حوضه خلیج‌فارس و دریای عمان ۲.۴ میلی‌متر، فلات مرکزی ۲.۷ میلی‌متر، مرکزی شرقی ۱.۵ میلی‌متر و قره‌قوم ۷.۷ میلی‌متر افزایش بارندگی را نسبت به سال آبی گذشته شاهدیم، اما در حوضه دریای خزر ۱۴.۷ میلی‌متر و در حوضه دریاچه ارومیه ۴.۵ میلی‌متر کاهش بارندگی نسبت به سال آبی گذشته اتفاق افتاده است.

میزان بارش تجمعی در شش حوضه اصلی کشور نسبت به متوسط ۵۰ ساله ۶.۴ میلی‌متر افزایش داشته است. البته این مسئله به معنای حل تنش آبی در کشور نیست چراکه نگاهی به روند بارندگی‌های ۵۰ سال اخیر کشور  از وضعیت نامطلوب نزولات جوی سال آبی جاری حکایت دارد.

سال آبی ۱۳۹۶ -۱۳۹۷ با ثبت ۱۷۱ میلی‌متر بارندگی رتبه ۴۸ بارش‌های نیم‌قرن اخیر را به خود اختصاص داده است. در ۵۰ سال اخیر تنها سال‌های آبی ۱۳۷۸ -۱۳۷۹ ثبت ۱۵۶ میلی‌متر و سال آبی ۱۳۸۶ -۱۳۸۷ با ثبت ۱۴۳ میلی‌متر بارندگی به‌مراتب وضعیت نامناسب‌تری را نسبت به سال آبی جاری تجربه کرده‌اند و در انتهای جدول بارندگی‌های نیم‌قرن اخیر کشور قرار گرفته‌اند.