در دیدار سفیر استونی در ترکیه و اکردیته ایران با معاون امور بین‌الملل اتاق ایران مطرح شد

انتقاد از سطح اندک روابط اقتصادی ایران و استونی

سفیر استونی در ترکیه و اکردیته ایران با معاون امور بین‌الملل اتاق ایران دیدار کرد. در این نشست ضمن انتقاد دو طرف از پایین بودن حجم روابط تجاری با وجود ظرفیت‌های بالای همکاری بر لزوم تبادل اطلاعات در مورد اقتصاد و تجارت بین دو کشور با محوریت اتاق‌های بازرگانی تأکید شد.
تاریخ: 22 آبان 1397
شناسه: 16254

در نشست بین سفیر استونی در ترکیه و اکردیته ایران با معاون امور بین‌الملل اتاق ایران توسعه همکاری‌های تجاری مورد توجه قرار گرفت و بر تبادل اطلاعات در کنار برقراری رابطه گسترده‌تر بین اتاق‌های بازرگانی و انجمن‌های فعال دو کشور تأکید شد.

محمدرضا کرباسی، معاون امور بین‌الملل اتاق ایران روابط سیاسی دو کشور را در سطحی مطلوب ارزیابی کرد و گفت: با وجود روابط سیاسی خوب بین ایران و استونی حجم تجارت رضایت‌بخش نیست. البته تمایل سیاسی برای تقویت روابط دو کشور، بین سال‌های 2015 تا 2017 وجود داشت و حتی هیأت های متعددی میان دو کشور مبادله شد اما همچنان حجم روابط قابل قبول نیست.

وی با بیان اینکه حجم تجارت دو کشور در سال 2017 حدود 4.3 میلیون دلار بوده، این رقم را در سال 2018 بالغ‌بر 1 میلیون دلار برآورد کرد.

کرباسی در ادامه نساجی، مواد شیمیایی، صنایع غذایی، شیلات، کشتی‌سازی، الکترونیک، انرژی‌های تجدیدپذیر، بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی و گردشگری را زمینه‌های مناسب برای همکاری میان دو کشور عنوان کرد.

معاون بین‌الملل اتاق ایران معتقد است برای توسعه روابط دو کشور باید موانع را از پیش روی بخش خصوصی برداشت، البته عدم وجود خط مستقیم هوایی و مشکلات مربوط به روابط بانکی و مالی نیز از جمله مسائلی است که باید مدنظر قرار گیرند.

وی خاطرنشان کرد: اتاق ایران آمادگی لازم برای هرگونه همکاری و تشکیل کمیته مشترک ایران و استونی را دارد.

معاون بین‌الملل اتاق ایران با تأکید بر این مطلب که بخش خصوصی ایران خود را برای شرایط جدید بین‌المللی آماده کرده است، گفت: باید تجارت را به تجار سپرد، آنان برای انجام امور تجاری راه خود را خواهند یافت. در این راستا، تجارت با برخی کشورها از جمله روسیه، ترکیه و چین را از طریق ارز محلی دنبال می‌کنیم.

وی همچنین ایجاد کانال مستقیم بانکی برای انجام امور تجاری را ضروری توصیف کرد و افزود: در این رابطه منتظر بسته حمایتی اروپا هستیم.

کرباسی در بخش دیگری از سخنان خود تبادل اطلاعات اقتصادی مناسب میان ایران و استونی را مهم خواند و تصریح کرد: می‌توان کانال مستقیمی میان اتاق ایران و اتاق استونی ایجاد کرد و به تبادل اطلاعات پرداخت. انتشار اطلاعات استونی از طریق سایت و بولتن اتاق ایران و اطلاع‌رسانی به اتاق‌های شهرستان، امکان‌پذیر است. همچنین، بیش از 180 اتحادیه و انجمن تخصصی در زمینه‌های مختلف وجود دارد که وابسته به اتاق ایران و تحت حمایت آن هستند.

وی در ادامه به ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری ایران اشاره و تشریح کرد: اقتصاد ایران برای بسیاری از سرمایه‌گذاران جذاب است. در ایران امکان سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت خارجی برای تولید مشترک و استفاده در داخل و یا صادرات به کشورهای دیگر به ویژه افغانستان، پاکستان و عراق امکان‌پذیر است. در این خصوص، ماشین‌آلات و دانش فنی از سوی شرکت خارجی و مواد اولیه، نیروی کار و انرژی ارزان از سوی ایران فراهم خواهد بود. باید توجه داشت که میزان سود حاصل از سرمایه‌گذاری در ایران بیشتر از کشورهای دیگر است.

کرباسی ادامه داد: ایران همکاری‌های لازم در مورد برجام را انجام داده و منتظر است تا همکاری اتحادیه اروپا را ببیند. دولت و مردم از برجام حمایت می‌کنند و همگی انتظار داریم که عکس‌العمل مثبتی از اروپا شاهد باشیم.

ارائه اطلاعات اولین گام برای توسعه همکاری‌های اقتصادی

مارین موتوس، سفیر استونی در ترکیه و اکردیته ایران هدف از حضور در اتاق ایران را تبادل اطلاعات و مذاکره برای توسعه همکاری‌ها و چگونگی حمایت از تجارت جاری بین دو کشور دانست و تأکید کرد: آمار تجاری دو کشور رضایت‌بخش نیست. هرچند به نظر می‌رسد با مشخص بودن زمینه‌های همکاری می‌توان تجار را به سوی همکاری بیشتر هدایت کرد.

وی افزود: علاوه بر اتاق، انجمن‌های تخصصی در زمینه‌های کاری ذکر شده، امکان خدمات‌دهی به تجار برای همکاری را دارند. در زمینه مواد غذایی، IT و تکنولوژی‌های مربوط به آن و انرژی‌های تجدیدپذیر انجمن‌های قوی و فعالی در استونی وجود دارند.

سفیر استونی در ترکیه و اکردیته ایران تصریح کرد: برقراری پرواز مستقیم در حال حاضر امکان‌پذیر نیست. خطوط هوایی استونی کوچک هستند و لتونی در این زمینه از عملکرد بهتری نسبت به ما برخوردار است.

موتوس، استونی را یکی از کشورهای پیشرو در زمینه خدمات الکترونیکی و بانکداری الکترونیکی معرفی کرد و ادامه داد: تجار علاقه‌مند به همکاری با ایران در حال رصد شرایط هستند. بهترین کار در شرایط کنونی، ارائه اطلاعات به این گروه‌ها است. اتاق استونی به طور منظم و به صورت بولتن، اطلاعات اقتصادی و سرمایه‌گذاری کشور را منتشر می‌کنند.

بر اساس اظهارات وی بیشتر شرکت‌های استونی، شرکت‌های کوچک و متوسط بوده و در ابتدای راه هستند. بنابراین به مشوق لازم برای آغاز فعالیت در ایران نیاز دارند.

موضوعات :
در همین رابطه