کاهش قیمت نفت برای ششمین هفته متوالی

قیمت نفت در پایان معاملات دیروز (جمعه) بازارهای جهانی تحت تأثیر نگرانی از ایجاد مازاد عرضه، برای ششمین هفته متوالی کاهش یافت.
تاریخ: 26 آبان 1397
شناسه: 16297

قیمت جهانی نفت به‌واسطه هراس سرمایه‌گذاران از ایجاد مازاد عرضه نفت در بازار، دیروز نیز روند نزولی خود را ادامه داد و برای ششمین هفته متوالی معاملات خود را با افت به پایان رساند.

رویترز به نقل از منابع خبری که خواستند نامشان فاش نشود، اعلام کرد: عربستان که در عمل سازمان کشورهای صادرکننده نفت را رهبری می‌کند، مایل است برای جلوگیری از ایجاد مازاد عرضه در بازار و افت سطح قیمت‌ها، تولید نفت این سازمان حدود یک‌میلیون و 400 هزار بشکه در روز - معادل 1.5 درصد عرضه جهانی نفت - کاهش یابد، اما دیگر تولیدکنندگان از جمله روسیه مایل به کاهش تولید نیستند.

قیمت نفت‌های خام پایه اروپا و آمریکا هفته گذشته به ترتیب 4.5 و 5.6 درصد کاهش یافت. این ششمین کاهش متوالی قیمت‌های هفتگی نفت خام برنت دریای شمال و نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکاست.

بااین‌حال، قیمت روزانه نفت برنت در پایان معاملات دیروز با نیم درصد افزایش نسبت به پنجشنبه گذشته به 66 دلار و 76 سنت در هر بشکه رسید و هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز به بهای 56 دلار و 46 سنت معامله شد که نسبت به پنجشنبه گذشته تغییری نداشت.

«طارق ظهیر» مدیرعامل شرکت مشاوره‌ای «تیچه کپیتال» نیویورک گفت: پس از افت شدید سطح قیمت‌های نفت در سه‌شنبه گذشته، بازار منتظر تصحیح سطح نرخ‌ها و افزایش اندک قیمت‌های نفت بود.

«باب یوجر» مدیر شرکت معاملات آتی «میزو» نیویورک گفت: اوپک ممکن است کاری کند زیرا تولید نفت آمریکا در حال افزایش است.

وی به افزایش دیروز قیمت نفت در بازارهای جهانی اشاره کرد و افزود: این افزایش نرخ محدود بود زیرا، معامله گران معمولاً در دادوستدهای آخر هفته، محتاط‌ترند.

15 کشور الجزایر، آنگولا، اکوادور، گینه استوایی، گابن، کنگو، ایران،عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان، امارات متحده عربی و ونزوئلا عضو اوپک هستند.