در چهلمین نشست عمومی اعضای وابسته UNWTO تأکید شد

صنعت گردشگری بهترین ابزار برای توسعه پایدار

چهلمین نشست عمومی اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری در شهر همدان با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، استاندار همدان، رئیس هیات مدیره اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری، دبیر کل سازمان جهانی گردشگری و مقامات و کارشناسان عالی‌رتبه ملی و استانی برگزار شد.
تاریخ: 29 آبان 1397
شناسه: 16372

چهلمین نشست عمومی اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در شهر همدان با حضور علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، نیکبخت استاندار همدان، میگوئل مندز رئیس هیات مدیره اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری، زوراب پلولیکاشویلی، دبیر کل سازمان جهانی گردشگری، و مقامات و کارشناسان عالی‌رتبه ملی و استانی برگزار شد.

رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران در این جلسه گفت: یکی از جنبه‌های مثبت برگزاری رویدادهای بین‌المللی  نشان از قابلیت‌های کشور میزبان دارد که باید به‌عنوان یک ابزار کارآمد در معرفی ظرفیت‌های هر صنعت مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

احمد اصغری قاجاری افزود: در این راستا بخش خصوصی همواره به‌عنوان بخش پیشران می‌تواند در جذب ظرفیت‌های بین‌المللی فعال شود و این موضوع در حوزه اتاق‌های بازرگانی و اتصال آن به سازمان‌های جهانی واجد یک گفتمان بین‌المللی است که کمیسیون گردشگری در این تعاملات به‌ویژه با همکاری سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) درصدد بهره‌گیری از این ظرفیت‌هاست.

او با بیان اینکه در سند تنظیمی سازمان جهانی گردشگری، به خط‌مشی سازمان‌های وابسته و درجه مشارکت اعضای آن نیز اشاره شده است، تصریح کرد: مطابق این سند هر نهاد و فعالی در صنعت توریسم می‌تواند روابط دوجانبه داشته باشد و روابط خود را پی گیری کند بنابراین لازم است با اجرایی شدن این سند و ابزارهای ارتباطی آن بتوانیم در خدمت و همراهی با سازمان میراث فرهنگی، هرچه بیشتر بخش خصوصی را با مشوق‌های لازم به سمت صنعت توریسم و سرمایه گزاری بهینه در آن جذب کنیم.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران افزود: اگرچه این اتفاق به شکل مؤثری صورت گرفته است و ظرفیت‌های دیپلماسی عمومی، جاذبه‌های گردشگری ایران، خصلت‌های بی‌بدیل مهمان‌نوازی ایرانی و تنوع آب‌وهوایی و فرهنگی و بسیاری عوامل دیگر تمایل گردشگری خارجی را افزایش داده است اما لازم است بخش خصوصی  از ابزارهای خود در معرفی صنعت توریسم و هزینه‌های اندک سفر به ایران نیز نهایت بهره را ببرند.

اصغری قاجاری خاطرنشان کرد: برای فعالان گردشگری بخش خصوصی کشور توجه به تلاش سازمان جهانی گردشگری برای آگاه کردن و ورود بخش خصوصی به حوزه گردشگری یک فرصت مناسب است، به‌ویژه آنکه هیات مدیره اعضای وابسته به سازمان جهانی گردشگری هدف مهم این سازمان را ارائه تصویری مبتنی بر فعالیت‌های بخش خصوصی است اعلام می‌کنند.

به عقیده او چنین رویکردی می‌تواند فارغ از حساسیت‌های سیاسی راهکار مهمی برای اجرای پروژه‌های صنعت توریسم باشد که از موضوع تحریم‌ها فاصله بگیرد و منویات سازمان گردشگری و اقتصاد ملی را نیز تأمین کند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در این نشست گفت: جای خوشحالی است که در سال‌های اخیر شاهد برگزاری همایش‌های بین‌المللی در کشور با رویکرد گردشگری هستیم و تحول این رویدادها انرژی مضاعفی به کالبد صنعت توریست ایران تزریق کرده و فرصتی برای تعامل، هم‌اندیشی و توسعه همکاری‌های بین‌المللی ایجاد کرده است.

علی‌اصغر مونسان، افزود: امروزه هیچ تردیدی برای برنامه‌ریزان توسعه در همه جای جهان باقی نمانده که صنعت گردشگری بهترین ابزار برای توسعه پایدار با کمترین هزینه اقتصادی و اجتماعی و بیشترین بازده است و با چنین رویکردی شاهد رشد روزافزون گردشگری در جهان هستیم.

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: گردشگری به‌عنوان صنعتی پویا اهمیتی روزافزون یافته و در کشورهای در حال رشد با کاهش بیکاری، رشد اشتغال، بهبود توزیع درآمد، تعامل مؤثر و سازنده جهان و استفاده از منابع سرشار اجتماعی به دنبال گسترش آن به‌عنوان ابزاری برای توسعه پایدار هستند. وی تأکید کرد: گردشگری همچنین موجب ایجاد فضای نشاط در ابعاد اجتماعی و فرهنگی و تحرک سایر بخش‌های اقتصادی همچون کسب‌وکارهای شهری، محلی و روستایی می‌شود و عدالت اجتماعی و اقتصادی گسترش می‌یابد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: در صنعت وابستگی به تکنولوژی وجود دارد و نیاز به وجود فناوری است اما در گردشگری این وابستگی وجود ندارد و برای ارتقاء این بخش می‌توان به برداشت‌های داخلی تکیه کرد. وی بیان کرد: در حوزه اشتغال نیز سرعت گردشگری نسبت به سایر بخش‌ها دو و نیم برابر و هزینه ایجاد اشتغال در این بخش یک‌پنجم تا یک‌دهم سایر بخش‌های اقتصادی است.

مونسان تصریح کرد: دولت ایران با درک صنعت و اهمیت گردشگری در اقتصاد جهانی برای توسعه پایدار عزم خود را برای ایفای سهم واقعی گردشگری کشور در اقتصاد داخلی و بین‌المللی جذب کرده و با وجود تحریم‌های ظالمانه آمریکا، ما نه‌تنها کاهش نداشته بلکه افزایش نیز داشته است چراکه مردم ایران مردمی صلح‌دوست و میهمان‌نواز هستند.

معاون رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: با وجود فشارهای ایران‌هراسی، شاهد رشد گردشگری در ایران بودیم و با مشارکت فعالانه بخش غیردولتی و بخشی از سرمایه‌گذاران خارجی شاهد اجرای 1900 پروژه در حوزه زیرساخت با حجم سرمایه‌گذاری افزون بر 6 میلیارد دلار هستیم و تلاش می‌کنیم تا پایان دولت دوازدهم 1200 پروژه را به تمام برسانیم که با این اتفاق وضعیت زیرساخت‌ها بهبود پیدا خواهد کرد.

مونسان افزود: این واقعیت محرزی است که جاذبه‌های ایران غنای این سرزمین در گردشگری را به نمایش می‌گذارد، وجود یک‌میلیون اثر تاریخی و فرهنگی، هزاران اثر ثبت شده ملی و ثبت 23 اثر به‌عنوان آثار جهانی، ایران را در زمره یکی از 10 کشور برتر دنیا از نظر گردشگری قرار داده است.

او تأکید کرد: قدمت و تمدن هفت هزار ساله، کثرت آثار بی‌بدیل طبیعی، آب‌وهوای 4 فصل، جلوه‌های متنوع فرهنگی و وجود قومیت‌های مختلف با آداب‌ورسوم جذاب ایران را به گنجینه آثار گردشگری مادی و معنوی و تابلوی زیبا از جاذبه‌های گردشگری تبدیل کرده است.

میگوئل مندز، رئیس هیئت‌مدیره اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری نیز در نشست عمومی اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری در همدان، گفت: تلاش ما در سازمان جهانی گردشگری(UNWTO)  آگاه کردن و ورود بخش خصوصی در حوزه گردشگری است.

مندز تصریح کرد: ۵۴۰ شرکت و دانشگاه عضو این سازمان هستند که از زمان ورود یک سند را تنظیم کردیم که هدف از تنظیم این سند تعیین خط‌مشی سازمان‌های وابسته بود که به‌این‌ترتیب توانستیم نسبت به درجه مشارکت اعضای وابسته کلیه اعضای جهانی گردشگری، دسترسی به سازمان داشته باشند.

او افزود: هدف این سازمان این بوده که دو واقعیت را مدنظر داشته باشیم و آن اینکه سازمان وابسته به ملل هستیم و همکاری را طوری تنظیم کنیم که اقدامات مثبت باشد.

رئیس هیئت‌مدیره اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری تأکید کرد: در هفته‌های اخیر این سند با حضور اعضای وابسته و هیئت‌مدیره نهایی شد و چهارچوب اصلی را تأیید کردیم.

او با بیان اینکه در این سند مشخص شده که در چه حوزه‌هایی می‌توانیم وارد شویم عنوان کرد: این سند امکانی را فراهم می‌آورد که هر نهاد و فعال توریستی بتواند رابطه دوجانبه داشته باشد و منافع خود را پیگیری کند.

به گفته مندز، با اجرایی کردن این سند و ابزارهای ارتباطی این امکان فراهم می‌شود که امکانات به پروژه‌های فردی تبدیل شوند.

همچنین دبیر کل سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) با بیان اینکه همدان یکی از مقاصد خوب گردشگری در ایران است، گفت: این استان می‌تواند مقصدی مطرح در گردشگری جهان باشد و آینده خوبی برای صنعت گردشگری ایران تصور می‌کنیم.

زوراب پلولیکاشویلی افزود: این سازمان 500 عضو شامل 16 عضو ایرانی و سه عضو همدانی دارد و این امر نشان از فعالیت خوب ایران با سازمان جهانی گردشگری است.

او افزایش اعضای وابسته به سازمان و جذب شرکت‌های بیشتر به این سازمان را از اهداف این اجلاس در همدان دانست و ابراز امیدواری کرد: این اجلاس موجب حضور بیشتر شرکت‌های ایرانی در سازمان جهانی گردشگری شود.

دبیر کل سازمان جهانی گردشگری از حضور 27 کشور دنیا در این اجلاس خبر داد و افزود: در این اجلاس به تبادل‌نظر و تجربه می‌پردازیم و به دنبال تحقق افزایش اعضای سازمان هستیم.

پلولیکاشویلی، افزایش توریسم فرهنگی را از اهداف دیگر این اجلاس دانست و خاطرنشان کرد: در این راستا از فناوری‌های جدید باید بهره بگیریم.