رئیس کمیسیون حمل‌ونقل دومای روسیه خبر داد

هدف‌گذاری مسکو برای رشد 30 درصدی مبادلات تجاری با ایران

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل دومای روسیه می‌گوید: مسکو انتظار دارد در سه سال آینده مبادلات تجاری میان روسیه و ایران بیش از 30 درصد رشد کند.
تاریخ: 06 آذر 1397
شناسه: 16475

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ساخت‌وساز دومای روسیه اعلام کرد: این کشور در انتظار رشد بیش از 30 درصد مبادلات تجاری خود با ایران در سه سال آینده است.

به گزارش اینترفاکس، «یوگنی موسکویچف» دوشنبه‌شب با بیان این مطلب افزود: برای تقویت همکاری‌ها در نخستین گام احداث خطوط آهن را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی ادامه داد: از طرفی با جمهوری آذربایجان توافق کرده‌ایم تا از طریق این کشور ترانزیت آزاد محموله به ایران صورت گیرد و به همین دلیل حجم محموله‌ها که امروز به ایران منتقل می‌شود و از این کشور به روسیه حمل می‌شود در سال‌های 2019 تا 2021 ، 30 درصد رشد خواهد کرد.

مسائل مربوط به حمل کالاها بین روسیه، ایران و جمهوری آذربایجان هفته گذشته در چارچوب «هفته حمل‌ونقل-2018» مورد بررسی قرار گرفت.

سه طرف (ایران، روسیه و آذربایجان) با اشاره به‌ضرورت افزایش حجم انتقال محموله‌های تجاری، برای ایجاد گروه کاری به‌منظور توسعه ساختارهای نظارت بر این موضوع توافق کردند.

علاوه بر آن سه کشور در چارچوب هفته حمل‌ونقل در خصوص نحوه انتقال کالا از هند به ایران و روسیه تبادل‌نظر کردند.

گذرگاه بین‌المللی شمال -جنوب از قلمرو ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه می‌گذرد.

شرکت خطوط آهن روسیه در پایگاه اینترنتی خود در گزارشی خاطرنشان کرده است: بخش زمینی راهگذر شمال-جنوب در روسیه از ساحل دریای خزر تا مرز فنلاند حدود سه هزار کیلومتر است.

گفتنی است، راهگذر شمال - جنوب ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا و روسیه را از طریق ایران و دریای خزر به کشورهای حوزه اقیانوس هند، خلیج‌فارس و جنوب آسیا برقرار می‌کند.

در این میان اتصال خلیج‌فارس و بندر چابهار در ساحل شرقی دریای عمان برای مبادله کالا به شرق کشور و همسایه‌های شرقی و آسیای میانه نقش مهمی ایفا می‌کند.

این راهگذر مهم‌ترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپا به شمار می‌رود که در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا 40 درصد کوتاه‌تر و از نظر هزینه تا 30 درصد ارزان‌تر است.

راهگذر شمال- جنوب یکی از مسیرهای مهم ترانزیتی در آسیای میانه است و کشورهای واقع در مسیر، با تشکیل اتحادیه و انعقاد قراردادهای همکاری در رقابتی همه‌جانبه به توسعه و تجهیز بندرها، جاده‌ها، پایانه‌ها و مسیرهای ریلی خود می‌پردازند.

در صورت فعال شدن همه حلقه‌های این زنجیره، انتقال کانتینر از بندر بمبئی هند به مسکو در روسیه نزدیک به یک ماه زمان نیاز دارد، درحالی‌که ترانزیت کانتینری مشابه از طریق دریای بالتیک با افزایش 20 درصدی هزینه حمل‌ونقل همراه است.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه در سفر به جمهوری آذربایجان در ماه سپتامبر گذشته و پس از دیدار با الهام علی اف رئیس‌جمهوری آذربایجان، به وزارت حمل‌ونقل، توسعه اقتصادی و شرکت راه‌آهن روسیه دستور داد تا اول ماه دسامبر (روز شنبه هفته آینده) طرح مشروحی را برای اجرای پروژه رهگذر بین‌المللی شمال-جنوب تدوین و آماده کنند.