مطابق برنامه زمانبندی اعلام شده از سوی سازمان ملی استاندارد ایران مقرر بود برای خروج خودروهای غیراستاندارد و بیکیفیت از خطوط تولید، از امروز بازرسی استانداردهای 85 گانه خودرویی آغاز شود.
جلوگیری از تولید خودروهای بیکیفیت و غیراستاندارد از حدود 15 سال پیش مطرح و در آغاز 11 استاندارد بهطور اجباری اعلام شد که پس از مدتی به 63 مورد رسید و از امروز به 85 مورد افزایش مییابد.
فرصت زمانی خودروسازان برای اجرای این استانداردها در حالی امروز به پایان رسید که در ماههای گذشته برخی دستاندرکاران صنعت خودرو با توجه به تحریمهای یکجانبه آمریکا، درباره اجرای این استانداردها ابهام داشتند.
مسئولان سازمان ملی استاندارد ایران معتقدند شرایط اقتصادی، سیاسی یا تحریمها از موضوع استاندارد متفاوت است؛ یعنی استانداردها همگام با پیشرفتهای روز جهان از نظر کمی و کیفی رشد میکند و هر چه نیاز و دانش روز جوامع افزایش مییابد، تدوین استانداردهای جدید نیز ضروری میشود.
این سازمان مسئول نگارش استانداردهای جدید است که همانند نقشه راه واحدهای تولیدی متناسب با نیازهای روز جامعه تدوین میشود.
چندی پیش، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: در بررسی استانداردها شرایط روز جامعه را لحاظ میکنیم؛ شاید نتوان با سرعتی که لازم است کارخانههای تولیدکننده خودرو را به سمت استانداردهای یاد شده سوق داد.
نیره پیروزبخت اضافه کرد: همه خودروسازان برنامههای خود را در این زمینه اعلام کردهاند اما اگر نتوانند در مهلت تعیین شده مطابق برنامه اقدام کنند از تولید خودروهای غیراستاندارد آنها جلوگیری میشود.
از سوی دیگر سایپا و ایرانخودرو خودروهای پیشفروش شده خود را تا اواخر تابستان آینده تحویل میدهند.
پیروزبخت دراینباره گفت: برنامه پیشفروش خودروها تا زمانی که مورد تأیید سازمان ملی استاندارد باشد، مشکلی ندارد و خودروهای تحویلی به مردم برای شمارهگذاری مشکلی نخواهد داشت.
تحریم مانع تحقق استاندارد نیست
در این پیوند، معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران گفت: تا امروز همه خودروسازان موفق به پاس کردن استانداردهای 63 گانه خودرویی شدهاند و از امروز (اول دیماه) بازرسی واحدهای تولیدی برای بررسی استانداردهای 85گانه آغاز میشود.
وحید مرندی مقدم افزود: از امروز بازرسان این سازمان نمونهگیری و آزمون خودروها را در دستور دارند.
به گفته وی، برخی از خودروها نیز نیازمند آزمونهای خارجی است و باید به خارج از کشور فرستاده شود.
وی اضافه کرد: اطلاع داریم برخی خودروسازان موفق به ارسال خودروهای خود به مراکز تست اروپایی شدهاند و اینکه عنوان میشود تحریمها مانعی برای این موضوع بوده است، صحت ندارد.
پارسال 25 خودرو غیراستاندارد و بیکیفیت از خط تولید خارج شد و تیرماه امسال نیز هشت خودرو به دلیل رعایت نکردن الزامهای معیار مصرف سوخت اجازه شمارهگذاری از سوی نیروی انتظامی نیافت.