با همت اتاق شیراز

سامانه پیشخوان مجوزهای اقتصادی کشور در اتاق شیراز رونمایی شد

جمال رازقی رئیس اتاق شیراز با انتقاد از تعدد آیین‌نامه‌ها و مقررات خلق‌الساعه، کیفیت فضای کسب و کار کشور را نامساعد توصیف کرد.
تاریخ: 05 دی 1397
شناسه: 16942

همایش آیین رسمی راه‌اندازی پیشخوان مجوزهای اقتصادی کشور با حضور رئیس اتاق شیراز و معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی و مدیران استان فارس برگزار و سامانه پیشخوان مجوزهای اقتصادی کشور رونمایی شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز در این جلسه گفت: نتایج بررسی‌های اتاق شیراز در شاخص جهانی ثبت اموال غیرمنقول، به شرط اجرا توسط دستگاه‌های حاکمیتی ذیربط، جایگاه ایران را در منطقه به رتبه یک می‌رساند.

جمال رازقی بیان کرد: بر اساس گزارش بانک جهانی، ایران در فضای کسب و کار با چهار پله سقوط در سال جاری از میان 190 کشور جهان رتبه 128 را به خود اختصاص داده است که بهترین عملکرد ما در شاخص فرامرزی و ضعیف ترین عملکرد ما در موضوع شروع کسب و کار و دریافت مجوزهای خاص بوده است.

رازقی افزود: در نظام سیاسی و اداری هر کشوری، کارآمدی حاکمیت قانون، شفافیت، کارآیی رویه های اداری، شایستگی و صلاحیت مدیران و چگونگی تصمیم گیری آنها و نحوه جذب سرمایه گذاری مولفه هایی هستند که بر اساس آنها می توان فضای کسب و کار کشورها را با هم مقایسه کرد.

رئیس اتاق شیراز اظهارداشت: بارها نامه نوشته و پیگیری کردیم که کشور نیاز به قوانین جدید ندارد و تنها با پارادایم های ذهنی هم می شود روش های اجرایی ساختارهای محیط کسب و کار کشور را اصلاح کرد، اما متاسفانه به این مهم کمتر توجه می شود.

وی افزود: شرایط اقتصادی و سیاسی دوره های مختلف بر فضای کسب و کار کشور تاثیرگذار بوده است. قانون مستمر بهبود فضای کسب و کار که در سال 1389 تصویب شد اقدامی مناسب اما ناکافی بود به همین علت رتبه کشور در کیفیت فضای کسب و کار خوب نیست. فضای واسطه‌گری و رانت در کنار تحریم‌ها از دیگر مباحث منفی بودن فضای کسب‌وکار است.

رازقی تاکید کرد: رتبه کسب‌وکار استان فارس در سال‌های متمادی بین 19 تا 26 بوده و در دو سال اخیر به واسطه انجام اقدامات و تلاش مدیران استان در بین پنج استان برتر کشور قرار گرفتیم که متاسفانه در تابستان امسال رتبه 6 را کسب کرده‌ایم.

وی ادامه داد: علت این جایگاه نیز شروع تحریم‌ها و غیر قابل پیش‌بینی بودن قیمت مواد اولیه و محصولات، بی‌ثباتی سیاست‌ها و مقررات و رویه‌های اجرایی ناظر بر کسب و کار، دشواری تامین مالی از بانک‌ها و فساد و سوء استفاده از مقام‌های اداری از مولفه‌های نامساعد تابستان امسال بوده است.

رازقی گفت: از 22 فروردین تا امروز هر سه چهار روز یک بخشنامه در محیط کسب و کار داشتیم که تولید و صادرکنندگان را گیج کرده است. امروز هم فضای نامساعد به ویژه در بخش صادرات و واردات و چگونگی تامین مواد اولیه قطعات یدکی و ماشین آلات تولیدی باعث بروز آمار منفی شده است.

وی افزود: در راستای بهبود فضای کسب و کار، اتاق ایران به عنوان پارلمان بخش خصوصی در راستای بهبود و ارتقاء شاخص های بانک جهانی طرح تقسیم کار فراگیر ملی را مطرح کرد که پنج اتاق بازرگانی کشور از جمله اتاق شیراز عهده‌دار بررسی آن شدند.

رئیس اتاق شیراز ادامه داد: سال گذشته مسئولیت بررسی شاخص اخذ اعتبارات بر عهده اتاق شیراز قرار داده شد که در این زمینه راهکارهایی ارائه دادیم و امسال نیز بررسی شاخص ثبت اموال غیر منقول به استان فارس داده شده که گزارش و راهکارهای پیشنهادی ما ارائه شده است.

رازقی یاداور شد: اگر پیشنهاد های مطرح شده از سوی اتاق شیراز اجرایی شود زمان ثبت مالکیت از 31 روز فعلی به 20 روز کاهش پیدا کرده و ایران در این شاخص در فضای کسب و کار جهان از رتبه 90 به 14 و در منطقه رتبه یک را کسب می کند. در زمینه مذاکرات سوء پیشینه که چهار سال گذشته انجام شده، پیگیریهایی در حال انجام است که اگر این مورد از روند فضای کسب و کار حذف شود، جایگاه ما 20 پله در جهان بهبود پیدا می کند.

موضوعات :
در همین رابطه