این توافقات بخشی از تلاشهای ایران برای بازگشت به صنعت کشتیرانی بین المللی پس از لغو تحریمهای غرب است، اما بهگفته منابع آگاه، تکمیل این سفارشات ثبتشده، بستگی به تأمین مالیای خواهد داشت که ایرانیها هنوز نتوانستهاند آن را تضمین نمایند.
یک منبع مطلع گفت: «ایرانیها تلاش دارند 20 درصد رقم قرارداد را از طریق قراردادهای نفتی بیندولتی بپردازند تا سفارشات نهایی شود».
اگر قراردادهای نفتی با سئول به سرانجام برسد، دولت کره میتواند تضمینهای لازم را برای پرداخت پول به شرکتهای کشتی سازی بدهد.
یک منبع دیگر گفت، گزینههای دیگر برای پرداخت پول این سفارشات در حال بحث است و وی انتظار دارد این سفارشات تا پایان تابستان تکمیل شود.
خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ناوگان کشتیرانی خود از کشتیهای کانتینری، کشتیهای فلهبر و تانکر استفاده میکند. این شرکت یادداشت تفاهمی را با شرکت هیوندای میپو داک یارد برای ساخت 10 تانکر حمل فرآوردههای نفتی و حداقل 6 کشتی فلهبر امضا کرده است.
قیمت هر تانکر حمل فرآوردههای نفتی حدود 30 میلیون دلار و کشتیهای فلهبر حدود 20 میلیون دلار است.
بهگفته منابع آگاه، خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران همچنین در حال مذاکره با شرکت هیوندای برای 6 کشتی کانتینری 14500 هرکدام بهقیمت حدود 115 میلیون دلار است. شرکت کشتیرانی دالیان چین نیز در رقابت برای ثبت سفارش ساخت کشتی از طرف ایرانی است.
یک منبع دیگر گفت: «در حالی که آنها دارند ناوگان خود را مدرنیزه میکنند، ایرانیها دارند کشتیهایی را از کشتی داران یونانی و سایر کشتی داران برای حمل بار اجاره میکنند... اجاره کشتی همچنان بخش بزرگی از فعالیتهای آنها را حداقل برای 3 سال دیگر تشکیل خواهد داد».
شرکت نفت فراساحل ایران نیز که یکی از شرکتهای تابعه شرکت ملی نفت ایران است در حال مذاکره برای سفارش ساخت حداقل 5 سکوی جکآپ با شرکت کشتی سازی و مهندسی دریایی دوو هرکدام بهارزش حدوداً 205 میلیون دلار است.