جزئیات آمار سفرها در 9 ماه ابتدایی سال 97 نشان می‌دهد

کشورهای همسایه در صدر مسافران ورودی به ایران

بر اساس تازه‌ترین آمار منتشرشده از سوی اداره کل دفتر برنامه‌ریزی و حمایت از توسعه گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور، در 9 ماه نخست سال جاری، سفر ایرانی‌ها به خارج از کشور ۳۰ درصد کمتر شده است؛ این در حالی است که سفر اتباع و گردشگران خارجی به ایران در همین زمان و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، 56 درصد رشد داشته است که عمدتاً به کشورهای همسایه ازجمله عراق، آذربایجان، افغانستان، ترکیه و پاکستان محدود می‌شود.
تاریخ: 07 بهمن 1397
شناسه: 17410

جدیدترین آمار منتشرشده از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور حاکی از رشد سفر خارجی‌ها در 9 ماهه ابتدایی سال جاری است که به گفته فعالان صنعت گردشگری کاهش ارزش پول ملی کشور یکی از مهم‌ترین دلایل روی آوردن گردشگران خارجی به‌ویژه گردشگران کشورهای همسایه به ایران است.

آن‌طور که لیلا اژدری مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و حمایت از توسعه گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، جزییات سفرهای خارجی و داخلی را از ابتدا تا پایان دی‌ماه سال جاری اعلام کرده است؛ در طول این 9 ماه، ۶ میلیون و ۷۴ هزار و ۵۸۰ نفر به ایران سفرکرده‌اند که در مقایسه با مدت‌زمان سال گذشته که این رقم 3 میلیون و ۸۹۳ هزار و ۲۷۷ نفر بود، میزان مسافران ورودی 56.3 درصد رشد کرده است.

بااین‌حال همان‌طور که اژدری تأکید می‌کند آمار منتشرشده بر اساس نوع روادیدِ ورود به ایران و از سوی پلیس مهاجرت به سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اعلام می‌شود و جزئیات آن خیلی دقیق مشخص نیست.

عراق همچون ماه‌های گذشته در صدر جدول کشورهایی است که بیشترین مسافر را به ایران می‌فرستد. 2 میلیون و ۲۰۷ هزار و ۶۲۱ عراقی در ۹ ماه نخست امسال به ایران سفر کردند که در مقایسه با مدت‌زمان مشابه سال گذشته، ۱۱۳ درصد رشد داشته است.

بعد از عراق، گردشگران جمهوری آذربایجان بیشترین سفر را به ایران انجام داده‌اند که ورود یک‌میلیون و ۳۵۶ هزار و ۷۸ نفر از این کشور به ایران ثبت‌شده است که مقایسه این عدد با مدت‌زمان مشابه سال قبل، حاکی از رشد 92 درصدی گردشگران ارمنی به کشور است. بعد از عراق، افغانستان سومین کشوری است که در طول این 9 ماه 782 هزار و 113 مسافر از آن به ایران آمده‌اند.

 اهمیت لغو روادید در جذب مسافران ورودی

به گفته مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و حمایت از توسعه گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، نوع روادید صادرشده و بررسی‌های کلی نشان می‌دهد که در طول این 9 ماه، 47 درصد سفرها از کشورهایی بوده که با ایران لغو روادید شده‌اند.

اژدری همچنین زیارت را دومین انگیزه سفر به ایران اعلام کرده و افزوده است: ۲۳ درصد سفر خارجی‌ها به ایران با این انگیزه انجام می‌شود که نسبت به ۹ ماه سال گذشته 47.75 درصد رشد داشته است. درمان و دیدارهای فرهنگی و توریستی از دیگر عوامل سفر گردشگران خارجی به ایران است.

پیش‌ازاین ابراهیم پور فرج رئیس هیات مدیره جامعه تور گردانان ایران در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران»، اعلام کرده بود بیشترین رشد گردشگری ورودی در نیمسال اول، مربوط به گردشگری مذهبی است؛ به گفته او تا زمانی که نرخ ارز مانند الآن تا این اندازه جهش نداشته بود، گردشگران اروپایی، آمریکایی، استرالیایی و کانادایی ایران را به‌عنوان مقصد اول گردشگری فارغ از هرگونه مسئله اقتصادی انتخاب می‌کردند؛ اما در چند ماه گذشته به دلیل تبلیغات منفی آمریکا علیه ایران که کشور را به‌عنوان مقصدی ناامن معرفی می‌کند، از تعداد گردشگران اروپایی هم کاسته شده است.

 

موضوعات :
در همین رابطه