خط ونشان وزیر راه برای پروازهای چارتری

با فرا رسیدن تعطیلات نوروزی، رسیدگی به ماجرای بلیت‌های چارتر برای کنترل بازار بلیت هواپیما در دستور کار متولیان امر قرار گرفته و وزیر راه دراین‌باره به متخلفان هشدار داده است.
تاریخ: 28 بهمن 1397
شناسه: 17636

پس از حرف‌وحدیث‌های فراوان پیش‌آمده پیرامون ممنوعیت فروش بلیت پروازهای چارتری، وزیر راه و شهرسازی به‌صراحت اعلام کرد که اگر باوجود تذکر ارائه شده به برخی ایرلاین‌ها برای قطع فروش بلیت چارتری، این روند ادامه یابد، مجوز پرواز در آن مسیر برای ایرلاین مربوطه لغو خواهد شد.

درحالی‌که محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی چندی پیش در خصوص ممنوعیت فروش بلیت هواپیما به‌صورت چارتری به‌صراحت اعلام کرد که فروش بلیت پروازهای برنامه‌ای به‌صورت چارتری تخلف تلقی می‌شود و سازمان هواپیمایی کشوری موظف است تا با متخلفان برخورد کند اما در همان زمان این سازمان اعلام کرد که نمی‌توان شبکه چارتری را به‌صورت کامل قطع کرد.

علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که نمی‌توان شبکه چارتری را به‌صورت کامل قطع کرد، چراکه در حال حاضر ۲۰ درصد پروازها چارتری هستند اما مسیرهای کیش و قشم را از پروازهای چارتری جدا خواهند شد. موضوعی که در تشریح آن تأکید شد بلیت‌های ارائه شده باید مشمول شرایط ابطال و تغییر باشد و بلیت‌های غیرقابل استرداد و یا غیرقابل کنسل به‌جز در نقاط تعریف شده نظیر کیش، قشم و مناطق نفتی که آن‌هم باید در قالب بسته سفر ارائه شود و بلیت هواپیما یکی از موارد آن است تخلف است و با آن برخورد می‌شود.

اتمام‌حجت وزیر راه

حال وزیر راه و شهرسازی در آخرین اظهارات خود اعلام کرده است که به شش ایرلاین برای قطع فروش بلیت چارتری تذکر داده شده و اگر تخلف ادامه پیدا کند مجوز پرواز در آن مسیر لغو خواهد شد.

وی تأکید کرده است که نباید شرکت‌های هواپیمایی برای تأمین نقدینگی خود دست به چارتر پروازها بزنند و برای منابع موردنیاز بلیت‌های خود را به شرکت‌ها و آژانس‌های مسافری عرضه کنند که این مسئله موجب شود آنها نیز با قیمت دلخواه خود اقدام به تعیین قیمت بلیت هواپیما کنند، چراکه فروش بلیت چارتری ضوابطی دارد که باید در چارچوب آن ضوابط بلیت به فروش برسد و اگر ضوابط رعایت نشود اجازه فروش بلیت چارتر صادر خواهد شد.

نحوه برخورد با متخلفان

به دو طریق با تخلفات صورت گرفته در این زمینه برخورد خواهد شد، ابتدا اینکه نظارت لازم توسط بازرسان دفتر نظارت سازمان هواپیمایی کشوری انجام و در صورت برخورد مطابق مقررات عمل خواهد شد و علاوه بر این مردم می‌توانند گزارش‌های خود را پس از پیگیری و عدم نتیجه‌گیری از شرکت‌های هواپیمایی به سایت سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کنند. همچنین با شرکت‌های هواپیمایی که در نحوه توزیع بلیت هواپیما نظارت کامل را انجام ندهند و نیز بر رفتار واسطه‌هایی که هویت شرکت‌ها را زیر سؤال ببرند، نظارت نکنند مطابق مقررات برخورد خواهد شد.

ماجرای ممنوعیت فروش بلیت‌های چارتری

درحالی‌که وزیر راه و شهرسازی از ممنوعیت فروش بلیت هواپیما به‌صورت چارتری خبر داده بود، اما رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که نمی‌توان شبکه چارتری را به‌صورت کامل قطع کرد. اسلامی در این خصوص به‌صراحت اعلام کرد که فروش بلیت پروازهای برنامه‌ای به‌صورت چارتری تخلف تلقی می‌شود و سازمان هواپیمایی کشوری موظف است تا با متخلفان برخورد کند.

مسئله‌ای که بلافاصله با واکنش سازمان هواپیمایی کشوری روبرو و اعلام شد که بخشنامه الزام شرکت‌های هواپیمایی به فروش بلیت هواپیما به‌صورت سیستمی از اول بهمن‌ماه ابلاغ شده است و شرکت‌های هواپیمایی، مجاز به فروش بلیت چارتری بدون لحاظ بسته سفر نیستند و ارائه بلیت هواپیما باید مشمول ابطال و تغییر باشد.

هرچند در آخرین اظهارات، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده است که نمی‌توانیم شبکه چارتری را به‌صورت کامل قطع کنیم، چراکه در حال حاضر ۲۰ درصد پروازها چارتری هستند اما مسیرهای کیش و قشم را از پروازهای چارتری جدا خواهند شد. درنهایت اما وزیر راه و شهرسازی در آخرین اظهاراتش اعلام کرده است که نگفته‌ایم تمام پروازهای چارتری قطع شود بلکه تمام پروازهای چارتری باید در قالب بسته سفر به مردم عرضه شوند.