قیمت گاز روسیه برای چین از اروپا ارزان‌تر شد

بر اساس اسناد موجود، قیمت گازی که با خط لوله روسیه به چین ارسال می‌شود بسیار کمتر از قیمت گاز ارسالی به اروپاست و این قیمت در چند سال آینده به‌صورت پیوسته کاهش پیدا می‌کند.
تاریخ: 18 شهریور 1402
شناسه: 1857

قیمت گاز خط لوله‌ای روسیه از زمان آغاز عرضه در سال ۲۰۱۹، توسط دولت یا غول انرژی گازپروم اعلام نشد. بااین‌حال، تحلیلگران مدت‌ها بر این ظن بودند که این قیمت بسیار کمتر از قیمت گازی است که روسیه به اروپا می‌فروشد.

بر اساس سندی که توسط رویترز مشاهده شده است، قیمت گاز خط لوله‌ای روسیه به ترکیه و اروپا امسال به ۵۰۱.۶ دلار به ازای هر هزار مترمربع و در سال ۲۰۲۴، به ۴۱۸.۷ دلار در مقایسه با ۹۸۳.۸ دلار در سال ۲۰۲۲، کاهش پیدا می‌کند. این قیمت برای چین، ۲۹۷.۳ دلار در سال ۲۰۲۳ و ۲۷۱.۶ دلار در سال ۲۰۲۴ است.

اروپا در زمستان ۲۰۲۳-۲۰۲۲ به دلیل تلاش‌های خود برای کاهش مصرف انرژی و یافتن تأمین‌کنندگان دیگر شامل فروشندگان گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی)، موفق شد بر بحران انرژی کم‌سابقه غلبه کند.

صادرات نفت خام روسیه نیز در سال میلادی جاری کاهش خواهد داشت و از ۲۴۷ میلیون تن (۴.۹۶ میلیون بشکه در روز) در سال ۲۰۲۲، به ۲۴۸.۲ میلیون تن می‌رسد.

بر اساس طبق سند پیش‌بینی توسعه اجتماعی-اقتصادی روسیه تا سال ۲۰۲۶، صادرات نفت روسیه در سال میلادی آینده کاهش پیدا می‌کند و هم‌زمان، قیمت نفت روسیه در سال ۲۰۲۴ افزایش می‌یابد.