رییس اتاق ایران در صحن علنی مجلس

مختل شدن تولید، مهم‌ترین اثر قاچاق در کشور است

رییس پارلمان بخش خصوصی امروز -یکشنبه- با حضور در صحن علنی مجلس‌ شورای اسلامی درباره وضعیت قاچاق در کشور سخنرانی کرد.
تاریخ: 30 خرداد 1395
شناسه: 1945

رییس اتاق ایران با حضور در صحن علنی مجلس از روند رو به رشد قاچاق در کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: قاچاق کالا و ارز اثر تخریبی مستقیم بر فضای کسب و کار ایران دارد، وقتی ما در کشور فضای کسب و کار مناسب نداریم مبادلات به صورت زیر زمینی انجام می‌گیرد.

محسن جلال پور یکی از اصلی ترین معضلات فضای کسب و کار را قاچاق ارز و کالا دانست و گفت:  قاچاق کالا و ارز اثر مستقیم تخریبی بر فضای کسب و کار کشور می گذارد و فضای کسب و کار هم به صورت مستقیم بر قاچاق کالا و ارز تاثیر دارد.

وی با بیان اینکه قاچاق و فضای کسب و کار اثر تصاعدی بر هم دارند، تصریح کرد: زمانی که در کشور فضای کسب و کار مناسب وجود نداشته باشد، تجارت به سمت تجارت زیرزمینی سوق پیدا می کند و تجارت سیاه و تاریک باعث بدتر شدن فضای کسب و کار می شود.

رئیس اتاق ایران در ادامه گفت: عواملی که باعث افزایش قاچاق کالا و ارز می شوند، تاثیر این پدیده بر اقتصاد کشور و آثار آتی آن باید مورد بررسی قرار گیرند.

جلال پور ضمن اشاره به رتبه نامناسب ایران در بخش تجارت فرا مرزی گفت: ایران رتبه 167 را از بین 182 کشور به دست آورده و ان خود نشان می دهد که چرا قاچاق در کشور افزایش پیدا کرده و مبارزه با آن مشکل است. وی در تشریح علل کسب این رتبه گفت: قوانین فراوان و متناقضی در زمینه کسب و کار وجود دارد که شرایط را برای انجام کار قانونی سخت می کند. دستورهای اجباری و اقتصاد دستوری که به اقتصاد تحمیل می کنیم نیز فضا را به فضای غیر رقابتی و غیرعلمی سوق می دهد.

وی ادامه داد: محدود بودن فضا باعث کاهش  کیفیت در تولید کالا می شود و در نتیجه کالاهای دیگر در بازار خریدار و مطالبه کننده بیشتری خواهند داشت. تعرفه هایی که در پاره ای از موارد به صورت اجباری و دستوری و به عنوان دفاع از تولید اعمال می شوند، در عمل جریان تولید را با اختلال بیشتر روبرو می کنند.

به گفته رییس پارلمان بخش خصوصی، مجازات های قاچاق نه پیشگیری کننده هستند و نه درست اجرا می شوند. جلال پور در این باره توضیح داد: اعلام اینکه احتمال موفقیت قاچاق در ایران بین 91 تا 95 درصد است خبر ناگواری است که باید ریشه آن را در مجازات ها دنبال کرد.

رییس اتاق ایران در ادامه به تشریح آثار فعلی قاچاق پرداخت و گفت: تجارت قانونمند در کشور کم می شود، تولید و سرمایه گذاری با شک و شبهه و عدم توفیق و اقبال مواجه می شود، اشتغال کاهش می یابد، انگیزه سرمایه گذاری کاسته می یابد، اثرات تعرفه ای به جای اینکه به نفع تولید تمام شود به ضرر آن تمام می شود و کالاهای قاچاق، تولید را هم زمین گیر می کند.

جلال پور افزود: درآمد دولت نیز بر اثر نپرداختن مالیات وعوارض ورودی کالاها و تعطیلی بنگاه ها، کاهش پیدا می کند که کاهش حاکمیت اقتصادی دولت را به همراه دارد.

رئیس اتاق ایران، مختل شدن تولید را مهم ترین اثر آتی قاچاق بر کشور دانسته و درباره دیگر آثار آتی آن اظهار کرد: وقتی تولید رونق نگیرد کشور وابسته به کالاهای وارداتی می شود و این بر خلاف اقتصاد مقاومتی است. فضای رقابتی کشور تبدیل به فضای ناسالم و سخت گیرانه می شود و برای شفافیت مانع جدی بوجود می آورد. حجم تجارت رسمی کاهش و اقتصاد زیرزمینی افزایش پیدا می کند.

محسن جلال پور با تاکید بر لزوم بهبود فضای کسب و کار گفت: باید گردش مالی پول،‌کالا و ارز در کشور شفاف شود. همچنین ممنوعیت کالاهایی که ممنوعیت شرعی و عرفی ندارند کم شود تا مانع رونق قاچاق شود؛ یارانه هایی که در هر بخش پرداخت می شود هم وقتی هدفمند نباشد به قاچاق کمک می کند.

او همچنین با اشاره به لزوم بازنگری در قانون مبارزه با قاچاق ادامه داد: قانون فعلی رویکرد امنیتی دارد که باید به رویکرد اقتصادی تبدیل شود. وقتی نرخ ارز ثابت می ماند کار برای قاچاق کالا آسان می شود.

به اعتقاد جلال پور مهم ترین اقدام لازم، فرهنگ سازی در خرید کالای قاچاق است که معضلاتی همچون به خطر انداختن سلامت مردم را در پی دارد.

در همین رابطه