پایگاه خبری اتاق ایران گزارش می‌دهد

بلندترین برج پتروشیمی ایران در آتش سوخت

روز گذشته بلندترین برج پتروشیمی ایران در پتروشیمی بوعلی‌سینا واقع در بندر ماهشهر آتش گرفت؛ شنیده‌ها حاکی از آن است که وضعیت در این منطقه هنوز اضطراری اعلام شده است.
تاریخ: 17 تیر 1395
شناسه: 2319

خبر کوتاه است: «بلندترین برج پتروشیمی ایران آتش گرفت.» اما این خبر کوتاه آنقدر مهم است که خیلی سریع در شبکه‌های اجتماعی و خبرگزاری‌ها منتشر شد. هر چند رئیس‌کل روابط عمومی شرکت هلدینگ خلیج‌فارس حدود دو ساعت پس از این حادثه اعلام کرد خسارت جانی از آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی‌سینا گزارش نشده اما هنوز بسیاری نگران جان کارکنان حاضر در این منطقه هستند. ویدئوهایی که از این حادثه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده باعث تشدید نگرانی‌ها در این زمینه شده‌است.

طبق گزارش ایسنا، ماجرا از نشت پارازیلین در واحد 900 این مجتمع آغاز شده و هنوز همه فعالان سعی در مهار این مشکل دارند. البته در برخی از گزارش‌ها اعلام شده که این آتش در حال حاضر مهار شده‌است. اما در برخی دیگر از گزارش‌ها در ظهر روز پنجشنبه اینطور آمده‌است که دوباره آتش‌سوزی رخ داده و وضعیت در این منطقه «اضطراری» اعلام شده‌است. مدیر اچ‌اس‌ای هلدینگ خلیج‌فارس و همچنین برخی از مدیران شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز به محل حادثه اعزام شده‌اند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که این آتش‌سوزی عصر چهارشنبه در مجتمع پتروشیمی بوعلی‌سینا واقع در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی در استان خوزستان روی داده‌است. در حالی‌که صبح روز پنجشنبه اعلام شده که آتش‌سوزی به طور کامل مهار شده‌است، ظهر این روز دوباره خبرهایی در زمینه وضعیت اضطراری در این منطقه منتشر شد.

برجی که روز گذشته در بندر ماهشهر در آتش می‌سوخت، بلندترین برج پتروشیمی‌های ایران است که در سال 1378 نصب شده‌است. با توجه به ارتفاع این برج سیستم‌هایی برای خنک‌سازی و اطفا حریق روی آن نصب است. ارتفاع این برج 128 متر است و توسط مهندس‌های ایرانی ساخته شده‌است. اکنون اما نشت گاز باعث شده این برج در آتش بسوزد.

با وجود خبرهایی که در مورد آتش‌سوزی مجدد در این پتروشیمی منتشر شده، در حال حاضر تنها خبری که روی وبسایت رسمی این پتروشیمی قرار دارد در مورد خاموش شدن آتش‌سوزی در برج 8001 است.  در این خبر کوتاه اینطور گفته شده که آتش‌سوزی روز گذشته ساعت 17 آغاز شده و اکنون به طور کامل مهار شده‌است. این وبسایت هر گونه خسارت جانی را نیز تکذیب کرده‌است.

شرکت پتروشیمی بوعلی سینا در زمینی به مساحت 36هکتار در شمال غربی خلیج‌فارس در استان خوزستان در منطقه ویژه اقتصادی بند امام خمینی قرار دارد. این شرکت وابسته به شرکت ملی صنایع پتروشیمی است که در سال 1377 تأسیس شده‌است. خوراک مجتمع پتروشیمی بوعلی‌سینا، نفتای سبک و سنگین و بنزین پیرولیز است. این شرکت در کنار بازار داخلی مشغول صادرات به کشورهایی نظیر آسیای شرقی، اروپا، امارات و چند کشور دیگر است.