بررسی وضعیت نرخ ارز در کمیسیون صنعت اتاق ایران

طبق اظهارات معاون اول رئیس جمهور یکی از برنامه های دولت یازدهم تا پایان سال جاری، تک نرخی شدن ارز است. این هدف دولت موجب شده که این روزها بحث های موافق و مخالف با تک نرخی شدن ارز در بین فعالان اقتصادی داغ باشد.
تاریخ: 28 تیر 1395
شناسه: 2560

اعضای کمیسیون صنعت اتاق ایران در تازه ترین نشست خود به بررسی زوایای تک نرخی شدن ارز پرداختند. هرچند در پایان جلسه مقرر شد نشستی جداگانه به منظور بررسی همین موضوع برگزار شود.

به اعتقاد برخی از اعضا، در طول چندین دهه گذشته هیچ گاه نرخ ارز واقعی نبوده و به همین دلیل صنعت نتوانسته آن طور که باید نفس بکشد. در حال حاضر صنعتگران خواهان واقعی شدن نرخ ارز هستند. چرا که به اعتقاد آنها اگر نرخ ارز با دخالت دولت تعیین شود قدرت رقابت تولیدات داخلی با محصولات خارجی از بین می رود؛ همان بلایی که در این سالها بر صنعت کشور وارد آمده است.

بر اساس اظهارات ابوالفضل روغنی، رئیس کمیسیون صنعت، امروز نرخ ارز با سه دیدگاه دنبال می شود، اول افرادی که می گویند ارز واقعی شود و دولت هیچ دخالتی نداشته باشد. دوم افرادی که معتقدند باید نرخ ارز گران تر شود ولی کنترل شده و گروه دیگر که اغلب واردکنندگان هستند اعتقاد دارند نرخ ارز به هیچ وجه گران نشود.

از سویی مخالفان گران شدن ارز یکی از دلایل خود را تورمی که در پی آن  ناشی می شود اعلام و تاکید می کنند اگر قرار باشد مجدد شرایط تورمی گذشته را تجربه کنیم، جامعه توان تحمل آن را ندارد.

در ادامه این نشست، گزارشی تخصصی با موضوع وضعیت واردات صنعتی مطرح شد که در آن، تاثیر نرخ ارز بر واردات نیز مورد توجه قرار گرفت.

بررسی لایحه مربوط به ایجاد 7 منطقه جدید آزاد اقتصادی در کشور که به تازگی یک فوریت آن هم در مجلس به تصویب رسیده است، در این نشست انجام شد. اعضای کمیسیون صنعت اتاق ایران پس از اشاره به برخی ویژگی های نامطلوب و تجربیات ناموفق مناطق آزاد اقتصادی موجود عنوان کردند این مناطق به محل های برای قاچاق و ضربه زدن به تولید داخل مبدل شده اند و برای اقتصاد تاثیر مثبتی نداشته اند.

درباره لایحه تشکیل مناطق آزاد جدید، مقرر شد کمیسیون از طریق رایزنی با رئیس اتاق، درخواست تاخیر تصویب لایحه مناطق آزاد را به مجلس بدهد تا در این زمینه مطالعه کارشناسی بیشتری صورت پذیرد.