نشست قائممقام وزیر راه و شهرسازی با هیئت اتریشی-عکس: پایگاه خبری وزرات راه و شهرسازی.
وی تاکید کرد: نباید به سند و کاغذی که امضا میشود اکتفا شود و ضروری است هدفهای مشخصی را تعریف کنیم که این مکانیزم به صورت داینامیک و پویا به نتیجه برسد و این مکانیزم باید سازماندهی خود را داشته باشد؛ امروز کنار هم هستیم که این کار را انجام دهیم.
اشتیفت سفیر اتریش در ایران نیز در این نشست گفت: همانطور که فرمودید وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در دیدار با رئیس جمهوری اتریش سندی را امضا کرد که در آن نقشه راه مشخص و ۶کارگروه ذیل آن تشکیل شد که از این میان کارگروه بازرگانی، حمل ونقل و انرژی فعال خواهد شد و کارگروهی در زمینه توریست و آموزش عالی نیز در دست پیگیری است و در این راستا چند تفاهمنامه آماده و تعدادی امضا شده است.
وی افزود: هفته آینده نماینده وزارت علوم اتریش با حضور در ایران در مورد تعداد بورسیههای دانشگاهی تبادل نظر خواهد کرد. همچنین در زمینه توریسم تفاهمنامه آماده شده و به امضا خواهد رسید.
تاریخچه روابط دیپلماتیک
اشتیفت با بیان اینکه «تاریخچه روابط دیپلماتیک با ایران به سال ۱۹۵۵ باز میگردد» خاطرنشان کرد: روابط دو کشور از سال ۱۸۷۲ شروع شده است به طوری که در کنار سفارت ایران در وین اتریش، بخش فرهنگی و تجاری فعالیت دارد. اما علی رغم اینکه اتریش اهمیت زیادی برای توسعه تجارت با ایران قائل بود به دلیل مسائل مربوط به embargo همکاری طبق روال همیشگی ادامه نیافت. بنابراین بعد از برجام و سفر رئیس جمهور اتریش با هیئت ۱۲۰ نفره، در نظر داریم حجم مبادلات با بیش از ۱۰۰ درصد رشد به یک میلیون دلار افزایش یابد.
سفیر اتریش یادآور شد: به طور حتم امضا تفاهمنامه بین دو طرف موجب گسترش روابط خواهد شد و باتوجه به همکاری طولانی اتریش و وزارت راه و شهرسازی ایران و تجربه بالای ما در زمینههای جاده و راهآهن مطمئن هستم این مبادلات راهگشا خواهد بود.
در ادامه دکتر گریم مسئول مذاکره کننده وزارت حمل و نقل و فناوری اتریش با اشاره به تجربه بالای اتریش در زمینه ساخت جاده و راه آهن گفت: اولین قرارداد حمل و نقل بین ایران و اتریش به سال ۱۹۹۲ باز میگردد و سال ۱۹۹۴ نیز تفاهم نامه دو جانبهای با ایران در زمینه راهآهن به امضا رساندیم که اعتبار آن به پایان رسیده است و در نظر داریم در مورد تفاهم نامه جدید در خصوص شقوق مختلف حمل و نقل به طور گسترده مذاکره کنیم.
وی افزود: امروز اینجا حضور یافتهایم تا فهرست مشخصی از پروژههای قابل همکاری را تهیه کنیم و تنها در صورت تهیه این فهرست ما حاضر به امضا تفاهم نامه خواهیم شد.
از 4 حوزه حمل و نقلی تاسرمایه گذاری میلیاردی
اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی همچنین در این نشست با طرح چند پیشنهاد اظهار کرد: بهتر است پروژهها را در چهار حوزه ریلی، دریایی، ریلی و جادهای و به عنوان کاری که در ۶ماه آینده قرار است به امضا برسد مشخص کنیم.
وی افزود: همچنین برای نظارت بر پروژهها بهتر است یک "مایلستون" تعریف کنیم تا روند رشد پروژه مشخص شود؛ هر سه ماه یک بار میتوان از میزان پیشرفت یا مشکلات پروژه مطلع شد که در آن زمان کمیته مشترک میتواند برای رفع مشکلات اقدامات لازم را انجام دهد.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه «باید تحت این تفاهمنامه برای بخشهای مختلف وزارتخانه یک چشمانداز تعریف کرد» گفت: از این طریق می توان به سمت تحقق یک میلیارد دلار در سال حرکت کرد.
فخریه کاشان تصریح کرد: تنها سوالی که پیش میآید این است که کدام پروژه را انتخاب کنیم تا طی یک سال آینده بتوان اجرا کرد؟ باید در نظر داشت که پروژهها از سوی وزارت راه و شهرسازی ایران به شما ارائه خواهد شد و دلیل خاصی برای ارائه آنها به شما وجود دارد. زیرا پروژه ها ضمن تامین منافع ایران باید با تواناییهای اتریش نیز همخوانی داشته باشد.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی ایران خطاب به طرف اتریشی خاطرنشان کرد: طبق قوانین ایران در صورت مشارکت طرف خارجی در پروژه باید از توان داخل کشور از جمله طراحی و ساخت استفاده شود. همچنین انتقال فناوری و تامین مالی پروژه از سوی بانکهای اتریشی نیز از دیگر شروط همکاری است. به همین خاطر ایجاد توانایی ساخت محصولی با قابلیت صادرات به سایر کشورها نکته مثبت دیگری محسوب می شود، زیرا انجام مبادلات تجاری از جانب ایران با کشورهای همسایه به مراتب آسانتر از ورود مستقیم اتریش است.
وی با اشاره به الگوی پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی در حوزه جادهای گفت: اتریش میتواند نقش هاب ترانزیت ایران برای انتقال کالا از خاورمیانه به قلب اروپا باشد. البته در گذشته نیز تخلیه و بارگیری کالاهای ارسالی و ترانزیتی از سوی ایران به اروپا در اتریش انجام میشد.
فخریه کاشان در ادامه پیشنهادی در حوزه هوایی مطرح کرد و گفت: اتریش پتانسیل لازم برای استفاده از توان هواپیمایی ایران و ایجاد یک ارزش مالی دوطرفه را دارد. امروز بسیاری از مسافران هوایی ایران از طریق ترکیه و دوبی به کشورهای واقع در اروپا و امریکا اقدام می کنند در حالی که اگر مسافران ایرانی در فرودگاه وین در اتریش اقدام به پرواز برای کشورهای مقصد کنند علاوه بر منفعت اقتصادی برای دو طرف در زمان سفر نیز برای مسافران ایرانی صرفه جویی میشود.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین الملل و تامین مالی با بیان اینکه «وقتی از یک میلیارد دلار صحبت میکنیم باید دو طرفه به موضوع نگاه کرد» خاطرنشان کرد: ما میدانیم که اتریش به لحاظ مالی نسبت به سایر کشورها سهم کوچکی دارد و اینکه اتریش یک بازار پولی محسوب نمیشود. به همین خاطر میتوان با اتریش در مورد تجهیز منابع مالی و ضمانت ایران در اروپا وارد مذاکره شد.
وی افزود: بسیاری از شرکت های سرمایه گذاری اتریشی می توانند از سوی ایران به خدمت گرفته شوند و درواقع به ابزارهایی برای جذب سرمایه سایرکشورها جهت تجهیز پروژه های در حال اجرا از سوی اتریش تبدیل شوند.
فخریه کاشان در ادامه بیان داشت: در صورت مقایسه ایرلند و اتریش در مییابیم که شاید ایرلند از اقتصاد ضعیفتری نسبت به اتریش برخوردار باشد. اما ایرلند هاب لیزینگ هواپیما شده است و به این معنی نیست که ایرلند درآمد خود را از داخل کشور فراهم می کند بلکه پول خود را از بازارهای سنگاپور فراهم می کند. به همین خاطر ما برای هر یک از بخش های وزارتخانه یک هدف را برای شما مشخص می کنیم تا شما تصمیم مورد نظر را اتخاذ کنید.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه "بهتر است برای اهداف خود در هر بخش یک یا دو پروژه مشخص کنیم و برای هرکدام یک مایلستون تعریف کنیم تا متوجه شویم که هرکدام چه قدر اعتبار صادراتی دارد و چه میزان از طریق سایر ابزارها انجام می شود" ابراز کرد: برای بخش دولتی ابزاری را تعریف کنیم که خود آن یک پروژه باشد و از آنها استفاده کنیم که پروژه هایی که نمی توانیم تامین مالی کنیم را از آن طریق پیش ببریم و در شکل حقوقی همکاری خود را مشخص کنیم. همچنین نیروی انسانی پروژه ها را تقویت کنیم. زیرا فقط از این طرق می توان یک میلیارد دلار را محقق کرد.
بزرگترین مشکل با ایران
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی دکتر گریم مسئول مذاکره کننده وزارت حمل و نقل و فناوری اتریش در پاسخ به اظهارات فخریه کاشان گفت: تمام مواردی که اشاره شد بسیار درست و به جا است هر چند که وزارت حمل و نقل اتریش یکی از بزرگترین و قدرتمنترین وزارتخانه های کشور است اما سوپر وزارتخانه نیستیم که کار ساخت و فاینانس پروژه را در یک زمان انجام دهیم. ما از نظر مالی نمی توانیم از جانب وزارت اقتصاد کشورمان صحبت کنیم و جای تعجب دارد که وزارتخانه های راه و شهرسازی و اقتصاد در ایران روابط بسیار نزدیک با یکدیگر دارند.
گریم با اشاره به مذاکرات خود با سفیر ایران در اتریش افزود: قرار است برای راه اندازی و همکاری مجدد بانک های اتریشی و ایرانی کارگروهی در ایران ایجاد شود و نظارت از طریق بانک اتریش انجام شود. همچنین بدون فاینانس اتریشی پروژ های مربوط به اتریش در ایران اجرا نخواهد شد و تا زمانی که مشخص نشود حجم و تنوع پروژهها چقدر است نمی توان فاینانس مورد نظر را مشخص کنیم.
وی تصریح کرد: برای ما بسیار مهم است که در قدم اول پروژه هایی که از دیدگاه ایرانی شرایط مهمتری دارند را فهرست کنیم تا بعد در مورد فاینانس آن تصمیم گیری کنیم و پس از دریافت لیست در اتریش برای محاسبه میزان فاینانس پیگیری های لازم را انجام دهیم. البته ما اجازه دخالت در کار بانک ها را نداریم و جزئیات همکاری بر عهده بانک ها است و دولت اتریش اجازه دخالت ندارد.
مسئول مذاکره کننده وزارت حمل و نقل و فناوری اتریش با بیان اینکه "بزرگترین مشکل ما برای همکاری با ایران در ۲۵ سال اخیر انتقال پول از طریق بانک مرکزی بوده است" گفت: موافق آن بخش از تعیین مکانیزم برای پیشرفت پروژه هستم اما همکاری دو طرفه مربوط به شرکت های دولتی متفاوت است. بخش خصوصی اتریشی در پروژه ها وارد می شوند و ما نمی توانیم تعریف زمان داشته باشیم بلکه بر اساس قرارداد مشخص می شود.
گریم اظهار کرد: علاقه مندی بخش خصوصی اتریش برای همکاری در چهارچوب مشخص شده پروژه ها به صورت جرئیات مشخص می کنیم
وی با اشاره به نحوه همکاری اتریش ضمن تقدیر و تشکر بابت زمان بندی پروازهای تهران-وین از مسئولان وزارت راه و شهرسازی ایران گفت: از یک سال قبل تفاهم نامه همکاری هوایی با ایران تهیه شده و آماده امضا است.