در دیدار معاون اموربین الملل و سفیر ارمنستان مطرح شد

نمایشگاه ارمنستان مهرماه امسال در نمایشگاه صنعت تهران برپا می شود

بیش از 100 شرکت ارمنی همزمان با نمایشگاه صنعت در نمایشگاه بین المللی تهران محصولات و خدمات خود را ارائه خواهند کرد.
تاریخ: 04 مرداد 1395
شناسه: 2734

فرهاد شریف، معاون اموربین الملل اتاق بازرگانی و آرتاشس تومانیان سفیر ارمنستان، پیرامون راه کارهای توسعه همکاری‌های تجاری و بازرگانی، توسعه زیرساخت های حمل و نقل، ارتباطات بانکی و حضور پررنگ در نمایشگاه های تخصصی گفت‌وگو کردند.

آرتاشس تومانیان ضمن اشاره به سفر موفق هیات های اقتصادی ایران و ارمنستان، از امضای تفاهم نامه با شرکت نمایشگاه های بین المللی ایران، جهت برپای نمایشگاه تخصصی ارمنستان همزمان با نمایشگاه صنعت در تهران خبر داد و گفت: از چهاردهم  تا هفدهم مهرماه 100 شرکت ارمنی در این نمایشگاه حضور دارند و راه کارهای توسعه همکاری با ایران را بررسی می کنند.

سفیر ارمنستان خواستار حمایت اتاق ایران و اطلاع رسانی به اعضا در مورد نمایشگاه مهرماه و افزایش سرمایه گذاری با استفاده از فرصت حضور در اتحادیه اوراسیا شد و افزود: اطلاعات تخصصی تجارت، گام به گام سرمایه گذاری و فعالیت اقتصادی در بنیاد توسعه ارمنستان توسط وزارت اقتصاد تولید شده که بزودی نسخه جدید آن به زبان انگلیسی و فارسی در سفارت به فعالان اقتصادی ایرانی ارائه خواهد شد.

وی خدمات فناوری اطلاعات و امکان صادرات مجدد به بازار روسیه را دو هدف برای دستیابی در کوتاه مدت ارزیابی کرد و گفت: در دیدار با وزیر ارتباطات مقرر شد که یک سوم واردات اینترنت ایران از ارمنستان باشد. همچنین قرار است با عدم دریافت تعرفه گمرکی در اتحادیه اوراسیا، امکان صادرات به روسیه و کشورهای عضو این اتحادیه از طریق خطوط ریلی و جاده ای فراهم شود.

تومانیان خواستار همکاری بیشتر میان ایران و دریافت خدمات از بانک های تراز اول ارمنستان شد و گفت: بانک‌های بین‌المللی با حضور در ارمنستان می توانند فرصت خوبی را در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه در اختیار تجار و فعالان اقتصادی ایرانی قرار دهند.

رفع موانع اخذ ویزا، گامی موثر برای ترانزیت کالا از طریق دو کشور

فرهاد شریف معاون امور بین الملل اتاق ایران، برطرف شدن مشکلات اخذ ویزا و استفاده از ظرفیت های ریلی و جاده ای را از بسترهای لازم برای توسعه مناسبات اقتصادی عنوان کرد و گفت: اتصال ایران به اروپا از طریق گرجستان و دریای سیاه در کنار مسیر فعلی گامی موثر در توسعه روابط اقتصادی بین ایران و ارمنستان به شمار می آید.

معاون اموربین الملل اتاق ایران نیاز به تبادل اطلاعات و همکاری مشترک برای دسترسی به بازارهای منطقه ای را ارزشمند توصیف کرد و گفت: کالاهای ارمنی می توانند از طریق ایران به کشورهای همسایه شرقی و بازار عراق ترانزیت شوند.

وی همچنین ارائه اطلاعات تکمیلی و لیست خدمات قابل ارائه توسط بانک های ارمنستان را خواستار شد و گفت: برای سرمایه گذاری و توسعه مناسبات بانکی و اقتصادی آمادگی داریم با همکاری اتاق مشترک ایران و ارمنستان، از فعالان اقتصادی و بانک های خصوصی در اتاق ایران دعوت به عمل آوریم تا فرصت های ایجاد شده در مسیر جاده ابریشم را به اطلاع آن‌ها برسانیم.