صنعت خودروسازی به‌روز شود

آنچه مسلم است صنعت خودروسازی ما نیازمند به روز شدن است. متاسفانه برخی از خودروهای تولیدی قدمتی بیش از ۲۵ سال دارند.
تاریخ: 05 مرداد 1395
شناسه: 2784

 با نگاهی به تحولات بازار خودروی ایران متوجه می‌شویم که امروز این بازار از رکود خارج شده و حتی خودروسازان از تعهدات خود عقب مانده‌اند و در راستای تعهداتشان حرکت نمی‌کنند، چرا که اکنون فزونی تقاضا بر عرضه وجود دارد و شرکت‌های خودروساز با تاخیری چندماهه خودروی صفر را به متقاضیان تحویل می‌دهند. در حال حاضر چنین شرایطی بر صنعت خودروسازی حاکم است و در پارکینگ تولیدکنندگان خودرویی مشاهده نمی‌شود. پس لازم است خودروسازان تلاش کنند تا تولیدات خود را روز به روز افزایش دهند. مسلما سیاست‌ها و برنامه‌هایی که دولت یازدهم در رابطه با تولید و عرضه خودرو به اجرا گذاشت، این صنعت مهم کشور را نجات داد. به طور کلی متقاضیان خودرو به دو دسته تقسیم می‌شوند. عده‌ای از آنها به دنبال خودروهای ارزان قیمت هستند و دسته دیگر ماشین‌های لوکس می‌پسندند و اگر تقاضا در بازار خودروهای وارداتی رشد کند، قیمت آن هم دچار نوسان می‌شود. در رابطه با بازار خودروهای ایرانی هم دو عامل اساسی در قیمت تاثیرگذارند. از طرفی قیمت ارز و میزان دستمزدها سیر صعودی دارد و از طرف دیگر قیمت برخی کالاها و خدمات رو به کاهش است، اگر در این عوامل تعادل ایجاد شود، قیمت خودرو ثابت می‌ماند یا در بدترین شرایط با گرانی جزئی مواجه می‌شود. در شرایط فعلی هم امکان کاهش قیمت خودرو به هیچ وجه وجود ندارد و بهتر است متقاضیان منتظر کاهش قیمت‌ نباشند. در رابطه با کیفیت هم تعریف مشخصی وجود ندارد که بتوان راجع به آن اظهار نظر کرد، اما آنچه مسلم است صنعت خودروسازی ما نیازمند به روز شدن است. متاسفانه برخی از خودروهای تولیدی قدمتی بیش از ۲۵ سال دارند. شاید این قبیل از تولیدات در دهه ۶۰ و ۷۰ طرفداران پرشماری داشتند، اما امروز در مقایسه با شکل و شمایل خودروهای وارداتی کمتر کسی است که از تولید آنها استقبال کند. حال امید می‌رود که با گشایش‌های بین‌المللی، در آینده تولیدات به روزتر و با قیمت مناسب‌تری داشته باشیم. البته وزیر صنعت، معدن و تجارت هم از تولید سه میلیون خودرو در سال تا یک دهه آینده خبر داده‌اند که اگر برنامه‌ریزی مناسبی وجود داشته باشد مسلما می‌توانیم به این مهم دست پیدا کنیم. کشورهایی نظیر تایلند و ترکیه در این سال‌ها توانستند با سیاستگذاری‌های صحیح تولیدات خود را به بیش از دو برابر افزایش دهند و با موفقیت هم خودروهای خود را روانه بازارهای داخلی و خارجی کردند. گفتنی است که بازار منطقه‌ای ما ظرفیت ۴۰۰ میلیون نفری دارد و با کشش بالایی که در بازار داخلی ایران، خاورمیانه و جهان وجود دارد ما می‌توانیم به آینده بازار خودرو و دیگر کالاها و محصولات امید داشته باشیم و خوشبختانه مسئولان هم با آگاهی از ظرفیت‌های کشور هدف‌گذاری‌های لازم را انجام داده‌اند، حال امید می‌رود در مسیر رسیدن به اهداف نیز تمام تدابیر لازم اتخاذ شود و در پایان چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور که از سال ۱۳۸۴ کلید خورد به قدرت اول منطقه تبدیل شویم. کمااینکه امروز نیز بزرگ‌ترین قدرت منطقه به حساب می‌آییم.