معاون بین‌الملل اتاق ایران در نشست با مدیرکل دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه اسلوونی

زمینه برای افزایش مبادلات ایران و اسلوونی تا 1 میلیارد دلار وجود دارد

معاون بین‌الملل اتاق ایران در نشست با مدیرکل دیپلماسی عمومی و اقتصادی وزارت خارجه اسلوونی ضمن اشاره به ظرفیت‌های موجود برای توسعه روابط تجاری میان دو کشور بر آمادگی اتاق ایران به عنوان نماینده بخش خصوصی کشور جهت حمایت از توسعه مناسبات دو طرف تاکید کرد.
تاریخ: 20 فروردین 1398
شناسه: 28213

معاون بین‌الملل اتاق ایران در نشست با مدیرکل دیپلماسی عمومی و اقتصادی وزارت خارجه اسلوونی ضمن اشاره به ظرفیت‌های موجود برای توسعه روابط تجاری میان دو کشور بر آمادگی اتاق ایران به عنوان نماینده بخش خصوصی کشور جهت حمایت از توسعه مناسبات دو طرف تاکید کرد.

محمدرضا کرباسی ضمن تبریک بازگشایی سفارت اسلوونی در تهران گفت: اسلوونی نه تنها یک شریک تجاری بلکه دروازهٔ اصلی ورود ایران به کشورهای اروپای شرقی محسوب می‌شود و ایران نیز به عنوان دروازه ورود به کشورهای مشترک المنافع (CIS)، افغانستان، هند و پاکستان از موقعیت استراتژیک برخوردار است.

 او گفت: اتاق ایران به عنوان نماینده بخش خصوصی از توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور حمایت خواهد کرد و آماده پذیرش هیات های تجاری از اسلوونی است.

کرباسی افزود: حجم مبادلات بین دو کشور در دوره قبلی تحریم‌ها نه تنها کاهش نیافت بلکه به میزان 180 میلیون دلار رسید. متاسفانه در وهله کنونی و تحت تحریم‌های جدید حجم مبادلات ایران و اسلوونی کاهش داشته و به میزان حدود 100 میلیون دلار و یا حتی کمتر از آن رسیده است.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران ابراز امیدواری کرد که با همکاری طرفین حجم مبادلات دو کشور در زمینه‌های مختلف از جمله انرژی، حمل و نقل، مواد غذایی و فنی مهندسی تا میزان 1 میلیارد دلار افزایش یابد.

کرباسی در این جلسه یکی از مشکلات بر سر راه همکاری‌های دو کشور را عدم وجود اطلاعات اقتصادی و بازرگانی کافی جهت استفادهٔ شرکت‌های ایرانی و اسلوونیایی عنوان داشت و پیشنهاد کرد این مشکل از طریق تخصیص میزهای اطلاعات در اتاق‌های بازرگانی دو کشور مرتفع گردد.

وی با اشاره به وجود بیش از 200 تشکل زیرمجموعه اتاق ایران آمادگی این تشکل‌ها برای همکاری با شرکت‌ها و سازمان‌های کشور اسلوونی را نیز اعلام نمود.

کرباسی با اشاره به راه‌اندازی کانال مالی اروپا موسوم به اینستکس گفت: متاسفانه تأخیر در عملیاتی شدن این سازوکار مالی، باعث ناامیدی بخش خصوصی ایران از اروپا شده و فعالان اقتصادی ایرانی به کشورهای آسیایی رو آورده‌اند. امیدواریم سه کشور انگلیس و آلمان و فرانسه بتوانند گامی مؤثر در حل این مشکل و اجرایی شدن این مجرای مالی بردارند.

آلنکا سوهادولنیک با اشاره به موقعیت جغرافیایی و بازرگانی اسلوونی در اتحادیه اروپا گفت: ایران و اسلوونی در امر تجارت سابقه خوبی داشته‌اند و این تمایل وجود دارد که حجم مبادلات دوجانبه با ایران افزایش پیدا کند.

مدیرکل دیپلماسی عمومی و اقتصادی وزارت آور خارجه اسلوونی گفت: یکی از شرکت‌های تولیدکننده دارو در اسلوونی صادرکننده دارو به ایران است. غیر از این، دو شرکت در اسلوونی تولید کننده فرآورده‌های گوشتی حلال بوده و برای ارسال گوشت به ایران آمادگی دارند.

سوهادولنیک اعلام کرد که اتاق بازرگانی اسلوونی تمایل دارد یک هیات تجاری به ایران اعزام کند. او همچنین ابراز امیدواری کرد که اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و اسلوونی در سال آینده برگزار شود.

مدیرکل دیپلماسی عمومی و اقتصادی وزارت آور خارجه اسلوونی ضمن اشاره به حمایت کشورش از سازوکار مالی اینستکس گفت: امیدوارم به زودی نتایج این روند مشخص شود و به مرحله عملیاتی برسد.

در همین رابطه