شبکه علمی ایران (شعا) موفق به دریافت جایزهWSIS-2019 شد

جایزه جامعه اطلاعاتی (WSIS-2019) در حوزه E-Science به دلیل طراحی و اجرای پروژه شبکه علمی به اپراتور خصوصی – دولتی «شبکه علمی ایران» (شعا) اهدا شد.
تاریخ: 22 فروردین 1398
شناسه: 28228

جایزه جامعه اطلاعاتی (WSIS-2019) در حوزه E-Science به دلیل طراحی و اجرای پروژه شبکه علمی  به اپراتور خصوصی – دولتی «شبکه علمی ایران» (شعا) اهدا شد.

در اجلاسی که با حضور مدیران ارشد فناوری اطلاعات ارتباطات از سراسر جهان شامل وزرا و معاونان وزرای ارتباطات کشورهای مختلف در سالن سازمان جهانی مالکیت معنوی (وایپو) در شهر ژنو سوییس برگزار شد، تندیس و لوح تقدیر جایزه جامعه اطلاعاتی (WSIS-2019)  در گروه علوم پایه E-Science به دلیل طراحی و اجرای پروژه شبکه علمی ایران، به شعا اهدا شد.

در این دوره از جایزه WSIS بیش از 1100 پروژه، از جمله 6 پروژه معرفی شده از ایران، در 18 گروه رقابت می کردند. در مرحله مقدماتی 90 پروژه به مرحله دوم راه یافتند و در این میان شبکه علمی ایران به عنوان تنها پروژه ایرانی از میان پروژه ها و طرح های مرتبط با ICT با کسب بالاترین امتیاز موفق به دریافت جایزه E-Science این دوره  WSIS شد.

شبکه علمی ایران شاهراه ارتباطی و انتقال دهنده دانش میان مشترکان خاص است که از یک سو نیازمند خدمات زیرساختی هستند و از سوی دیگر تولید کننده، توسعه دهنده و ارایه کننده خدمات و اطلاعاتی که در بستر اینترنت دستیابی به آنها یا ممکن نیست و یا هزینه بالایی دارد. یکی از وجوه تمایز شبکه های علمی با سایر شبکه ها، ایجاد امکان مدیریت هزینه برای کاربران و مصرف کنندگان نهایی سرویس ها و خدماتی است که برروی این پلتفرم ارایه می شود. تا آنجا که در دو سال اخیر به عنوان نخستین گام توانسته هم معضل کندی اینترنت را برطرف کند و هم امکان مدیریت هزینه را برای ذی نفعان خود فراهم سازد.

طرح شبکه علمی ایران  در سال 1395 طی توافق نامه ای بین سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران، سازمان فناوری اطلاعات ایران به عنوان طرف های دولتی و سیمرغ سامانه راه اندازی و طی دوسال موفق شد به عنوان نخستین پروژه مشارکت دولتی-خصوصی  (PPP)، شبکه ای جامع، جهت حمایت از نیازهای جوامع تحقیقی و آموزشی به عنوان زیرساخت سند بالاسری نقشه جامع علمی کشور، بین دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، مراکز آموزشی و درمانی، حوزه های علمیه، ایجاد کند.